neurofeedbacktherapie?

• Trubbelmama

Wie heeft er ervaring met neurofeedback therapie??

We hebben 2 zonen en een dochter

Onze oudste zoon van 10 zit op het moment heel slecht in z'n vel.

Diagnose PDD Nos. Vaak depressief. Ervaart het leven als zeer zwaar.

Onze jongste zoon van 6 heeft de diagnose ADHD met kenmerken van PDD Nos.

Op het moment gaat het met hem nog redelijk goed.

De theorie en aanpak over ASS hebben we inmiddels wel door.

We hebben ook al heeeeeel veel aanpassingen gedaan.

Onze oudste zoon klaagt ook heel veel over hoofdpijn. Is heel allergisch en astmatisch.

We hebben interesse in deze therapie, omdat het goede resultaten zou geven voor kinderen met PDD Nos, ASS, ADHD. Vooral omdat hij zoveel over hoofdpijn klaagt.

Neurofeedback is het meten, registreren en vervolgens gericht beïnvloeden (trainen) van de hersenactiviteit. Wanneer deze activiteiten ontregeld zijn of (tijdelijk) in dysbalans, kunnen klachten onstaan, Deze kunnen door gerichte hersentraining wezenlijk worden verbeterd of in het gunstigste geval; blijvend verholpen.

Door kleine sensoren te plaatsen op het hoofd kunnen we de hersengolven waarnemen op een computerscherm. We noemen deze weergave een EEG (electro-encefalogram) . Zo kunnen we op de EEG zien of uw kind lijdt aan ADHD/ Pdd-nos, stress, angst, dyslexie of een depressie.

In Amerika is Neurofeedback sinds ± 1970 een veel toegepaste behandelings-methode, die sindsdien uitgebreid wetenschappelijk is onderzocht.

Door de ontwikkelingen in de cognitieve wetenschappen in combinatie met beeldvormende technieken (computer en animatie) kan deze technologie nu ook toegankelijk worden gemaakt voor een breder publiek.

• Jet

Hoi Trubbelmama,

Ben je al eens met hem bij een osteopaat geweest?

Hoofdpijn heb je niet zo maar. In heel veel gevallen zie je gewoon dat er iets scheef zit aan de schedelbotten, waardoor er te veel druk komt te staan op de hersenvliezen.

Daar komen ook gedragsproblemen van. Een osteopaat kan dit op zijn plaats zetten.

Met Neurofeedback zelf heb ik geen ervaring. Maar het verhaal komt me heel erg bekend voor. Wij zijn met onze kinderen bezig met de BSM therapie. Dat is voor een gedeelte hetzelfde als neurofeedback, maar de BSM (Brain Stimulating Method) gaat verder. Er wordt namelijk uitgezocht waarom bepaalde hersenactiviteit ontregeld is.

Het is dus niet zo dat het altijd maar in het koppie van de kinderen zit. Heel veel heeft ook te maken met voeding, de werking van de organen.

Een voorbeeld: Een kind kan overprikkelde bijnieren hebben. Daardoor maakt het teveel adrenaline aan. Het lichaam is daardoor in een bijna constante vorm van stress. Daardoor krijg je dat hersengebieden die gedrag beinvloeden ook op scherp staan. Met neurofeedback kan je dan wel de gestresste hersengebieden opzoeken, tijdelijk kalmeren, maar als er niets aan de bijnieren gedaan wordt zal het steeds terug komen.

Heel veel delen vanuit de hersenen hebben hun informatie uit het lichaam en geven informatie weer terug aan het lichaam.

Naar mijn mening zou het op beide fronten aangepakt moeten worden. Dus niet alleen in de hersenen. Maar ik ben ook een beetje bevooroordeeld over de BSM.

Wij hebben namenlijk 2 kinderen met adhd, eentje heel hyperactief en de ander heeft PDD-nos kenmerken en bij mijn kinderen werkt de BSM super goed.

gr. Jet

• maartje

Hoi Jet

Waar kan ik informatie vinden van die BSM therapie ?

Ik heb namelijk een dochter met dyslexie add en pdd nos

en een zoon met pdd nos en lichte dyslexie.

Vooral voor mijn dochter ben ik op zoek naar een therapie

voor het geval dat de neuro psygologische training waar ze

nu mee bezig is, niet aanslaat

groetjes maartje

• Jet

Gewoon googlen onder BSM-de Jong of Brain Stimulating Method

maar dit is de website van de beroepsvereniging. Onder Contact staat een lijst met therapeuten.

www.brainstimulatingmethod.com/default.htm

gr. Jet

• Anita

Hallo,

Wij gaan in de kerstvakantie beginnen met neurofeedback bij onze zoon. Hij heeft heel veel kenmerken van adhd, pdd-nos. De Qeeg is al gemaakt en als het goed is komt de uitslag deze week binnen, dan kunnen we met de sessies beginnen. Ik zal je wel op de hoogte houden zodra wij iets gaan merken. Wij hebben er heel veel hoop op dat het iets voor hem zal betekenen.

Groetjes

Anita

• lydia

Hoi trubbelmama

Wij hebben een zoontje van bijna 9 jaar en slikt sinds een jaar ritalin.

We zijn eind november begonnen met de neurofeedback en hebben nu ongeveer 10 sessies gehad en we zijn van mening dat de inpusiviteit al wat beter is geworden, hij denkt al vaker na voordat hij iets doet.

Dus wij zijn er tot nu toe wel positief over, ons doel is om de ritalin af te bouwen .

Nu laten we al af en toe een dosis achter wegen.

groetjes lydia

• Anita

Hoi Trubblemama,

Ik heb al eerder gereageerd omdat wij in december zouden beginnen met nfb.

Mijn zoon heeft nu 8 sessies achter de rug en we merken dat hij steeds meer goede periodes krijgt. Hij is dan heel ontspannen en denkt eerder na voordat hij iets doet. Hij is vrolijker en attenter. Hij kan het nog niet stabiliseren maar dat kun je ook niet verwachten na 8x. Ik ben er tot nu toe heel tevreden over. Op zijn Qeeg is duidelijk te zien dat hij veel te hoge alphagolven maakt en dat verklaart dat hij allerlei klachten heeft.

Groetjes

Anita