adhd en ondergewicht

• Cécile

Onze zoon van 6 jaar gebruikt ritalin en tot mijn grote schrik is hij 2 kilo in 1½ week afgevallen. Nu was hij altijd al een licht gewicht, maar nu is het echt vel over bot. Waarom heb ik niet gezien?

Hij is 1.27meter lang en weegt nu 19.5 kilo. Morgen ochtend bel ik zijn arts. Iemand die hier ervaring mee heeft? Alle tips van harte welkom. Maak me enorm ongerust.

• adhd ma

oei das wel veel ja.

Bij ons slikken ze ook ritalin en eten wel iets minder maar komen gewoon aan.

Toch maar even bellen ja.

Sterkte adhd ma

• Helga

Heb wél een adhd zoon met ondergewicht, maar die slikt géén ritalin. Is ook één van de redenen waarom ik het niet geef. Hij was altijd al een slechte eter en onder de maat, en van ritalin zou je nog slechter kunnen gaan eten.(buiten alle andere nadelen)

Ga wel naar een arts zou ik zeggen. Mijn zoon is nu twaalf en is 1.49m. en 29kg. Hij zou als hij niet snel wat aankomt zijn pubertijd kunnen overslaan. Is dus écht wel de moeite om langs de huisarts te gaan en dit ‘probleem’ te bepraten. Jouw zoon is nog jong en wellicht is zijn eetpatroon makkelijk aan te passen. Bij die van mij is dat al stukken moeilijker.

Sterkte en suc6

Gr,

• anoniem

Hey Cécile,

Ritalin staat erom bekend, dat het de eetlust kan verminderen.

Toch even langs de huisarts lijkt me geen slecht idee!

Groetjes, merel

• Cécile

Bedankt voor jullie antwoorden…

We moeten in de weekenden zijn dosis verminderen, zodat hij meer eetlust krijgt.

Daarnaast meerdere malen per dag eten en een extra tussendoortje geven. Heb vandaag al heel veel dingen gehaald die hij lekker vind.

Volgende week kunnen we op controle komen en gaan we kijken hoe het ervoor staat.

Wat toch een ellende… zoveel informatie over kinderen met overgewicht, maar ze vergeten helemaal de kinderen met ondergewicht.

• nina

Hoi Cecile,

Ritalin is ooit in Amerika als afslankmiddel op de markt gebracht heb ik eens ergens gelezen. Het versnelt de stofwisseling en neemt de eetlust weg.

Dat ondergewicht vind ik het grootste nadeel van Ritalin. Toen ik stopte kwam ik binnen een paar weken zeker 6 kg aan. Ik was echt graatmager, woog onder de 50 kg.

Nu ben ik weer begonnen en merk dat ik aan het afvallen ben. Ik eet hetzelfde als altijd. Waardeloos!!!!

Ik hoop dat het met Concerta beter gaat want daar ga ik binnenkort mee beginnen.

Groetjes

Nina

• Cécile

Wat vervelend voor je…

Ik kan je wel vertellen dat we ook concerta bij onze zoon hebben geprobeerd. Minder problemen met zijn gewicht, maar daar en tegen wel meer agressiviteit in zijn gedrag.

Ze zeggen dat het hetzelfde effect zou moeten bereiken als Ritalin, maar onze zoon is de uitzondering. Vandaar dat we weer terug zijn bij Ritalin.

Hopelijk werkt het wel voor jou!

• Greet

Hallo Cécile,

En als je de Ritalin BIJ z'n eten geeft ipv ervoor???

Ik heb een zoon met overgewicht en had gehoopt op dat eetlustremmende effect maar tevergeefs..

Hij weigerde het voor z'n maaltijd in te nemen want dan kon hij niet eten …..en zijn gewicht… je wil het niet eens weten (èèèèèèèèèèk)

Groetjes, Greet

• Cécile

Hallo Greet,

Ik geef de Ritalin tijdens het eten en het liefst na het eten. Voor het eten ben ik al heel lang geleden mee gestopt, toen was zijn eetlust nog veel minder :(

Jee het kan dus ook anders… jullie zoon heeft overgewicht met Ritalin ? Ongelovelijk zeg dat Ritalin op iedereen zo'n ander effect heeft.

Ook jij succes, want overgewicht is ook niet alles…

Groetjes, Cécile

• Greet

Neen Cécile,

dat overgewicht komt niet door de Ritalin (neemt hij pas vanaf z'n 17de en is er nu 21) maar we hadden gehoopt dat hij minder zou gaan eten door die R.

Groetjes, Greet