voortgezet onderwijs adhd-er

  • Sonja V

    Beste allemaal,

    Mijn 12jarige zoon zit in groep 8. De meester heeft al een schooladvies gegeven, en wel een dubbel advies. Het schooladvies is HAVO, het tweede advies erachter aan is: “niet doen, het is geen theoreet. Zet hem op een school waarbij hij met zn handen kan werken.” Wel, dat zou dan vmbo-k zijn, een verschil van 2 niveaus!

    Mijn zoon heeft adhd, een zeer slechte concentratie en een zeer traag werktempo daardoor. Zijn intelligentie is echter bovengemiddeld en uit de toetsjes blijkt dat hij op HAVO niveau zit. Aan de andere kant zie ik hem niet braaf zijn huiswerk maken, en zijn werktemop is gewoon te laag voor de HAVO. Maar ik heb ook moiete hem te plaatsen op een vmbo-k ( waar hij wel met zn handen kan werken)

    Kortom, wat moet je met zo'n advies, zijn er ouders die hier ervaring mee hebben?

  • esther

    1. Denk eens niveau-loos. Wat is goed voor een redelijk slimme ADHD-er? Een kleinschalige school met een vriendelijke uitstraling. Kleine klassen met rechtlijnige lessen. Een stabiel vriendje naast hem, die altijd aan het eind van de dag doorneemt of hij al het huiswerk wel goed in zijn agenda heeft staan (desnoods tegen betaling!). Misschien staat die school wel tien kilometer verder dan die andere waar ze allemaal naartoe gaan, kan hij meteen z'n energie kwijt op de fiets.

    Dus doe de kleinste school.

    2. Als de havo niet lukt, kan VMBO toch altijd nog?

    3. Mijn leraar zei tegen mijn ouders: de test zegt gymnasium, ikzelf denk Havo. In de brugklas (havo-vwo) hebben alle leraren lang vergaderd over mij. Qua cijfers zou vwo wel kunnen maar door werkhouding denken wij toch havo. Twee keer blijven zitten op vwo. De eerste keer omdat ik tien vakken had en het overzicht miste, de tweede keer door heftige verkering. Op de universiteit ging er een wereld voor me open. Het werd elk jaar makkelijker en leuker. Ik heb volgens mij vier studies tegelijkertijd gedaan ofzo. Toptijden waren het.

    Op de Havo zou ik verzopen zijn. Veel te klein, lief en verlegen meisje was ik. En op de havo zaten de aso's, ik weet zeker dat ik de school dan niet afgemaakt zou hebben.

    4. wat zegt je zoon zelf?

  • Helga

    Hoi,

    Precies dát dachten wij ook van onze zoon nu een jaar geleden. Hij is tóch naar de brugklas Havo/Vwo gegaan en doet het boven verwachting goed! Staat gemiddeld 7.5. dat is Vwo-nivo. Maakt trouw zijn huiswerk, leest boeken voor verslagen én is zéér traag, maar alles komt af en op tijd. Ik zou hem een kans geven als ik jou was, wellicht valt het reuze mee, en zo niet kan hij altijd nog afstromen naar bv. Havo-Tl, want dát is al een wereld van verschil (nivo) vergeleken met de ‘gewone’ Havo.

    Suc6.

    ps. onze zoon zit op een heel grote school met 2200 leerlingen.

  • anna

    Hallo, mijn zoon kreeg ook een dubbel advies. Speciaal onderwijs of Havo/Vwo. Ik weet dat hij niet snel leert en dat hij er door zijn adhd een potje van maakt af en toe. Maar zijn iq is 120 dus dan hoor je niet op speciaal onderwijs naar mijn idee. Ook zou hij niet bij de kinderen passen die daar op school zitten. Om een heel lang verhaal kort te houden. Ik heb alles op alles gezet om hem naar een gewone school te krijgen. Het is me gelukt dankzij een afdelingsleider en een mentor die een leuke vriendelijke knul zagen. Afgelopen week kreeg hij zijn 1e rapport. Hij functioneert boven verwachting. Heeft zeer goede cijfers en ontzettend veel vriendjes. We hebben zijn rapport op zijn oude school laten zien en nog durfden ze hun verkeerde inzicht niet toe te geven. Grrr stelletje……….Kortom, kijk naar je zoon, volg je gevoel en luister maar gedeeltelijk naar de leraar of lerares van je zoon. Mijn zoon zit op een school met 1300 leerlingen, moet iedere dag een half uur fietsen. Maar hij heeft het er enorm naar zijn zin, hij leeft weer zegt hij zelf!!!!! Van een nare vervelende school is hij naar een positieve en vrolijke vriendelijke omgeving gegaan waar de mensen nog hart hebben voor hun vak.

  • esther

    YEAH!! Ik hou van die goed-nieuwsverhalen, daar krijg ik meteen hoop van voor mijn eigen kroost.

  • Sonja V

    Bedankt voor jullie adviezen. Wat een positieve verhalen!

    Misschien moet ik erbij zeggen dat mijn zoon is blijven zitten in groep 4, omdat hij een enorme leerachterstand had. De onderwijzers hebben altijd gezegd dat het niet aan zn intelligentie lag, maar aan zn concentratie.

    Ik zit nu te denken aan een vmbo-t met óók een b en k afdeling. Mocht hij inderdaad ‘geen theoreet’ zijn, dan hoeft hij niet van school af. Want ik wil voorkomen dat hij van school moet veranderen.