natuurlijk leren en adhd

  • melany

    hallo allemaal,

    Ik heb een dochtertje van 4 die heeft adhd en odd.Ze heeft momenteel dixarit(clonidine)en dat gaat redelijk goed.Ze is in september op de basisschool begonnen.Nu wordt per begin volgend schooljaar de school verbouwd en gaan ze het onderwijs systeem helemaal omgooien en gaan ze dus helemaal op de “natuurlijk leren ”toer.Volgens hun kunnen ze zo beter tegemoet komen aan de dingen die “zorgkinderen”nodig hebben, maar op de google heb ik dus al een interview gevonden met een leraar die juist zegt dat de kinderen met concentratie problemen door dit systeem in de problemen komen.

    Mijn vraag is hebben jullie ervaring hiermee en wat zijn jullie ervaringen??

    met vriendelijk groet melany en charissa

  • Maria

    Bedoel je soms ook “NIeuwe Leren”? Onze school gaat steeds meer over op het NL, waarbij de kinderen steds meer zelf kiezen wat ze doen. Momenteel is het meer dat ze kiezen in welke volgorde ze alles doen, van wat ze toch al moesten doen . Gelukkig niet richting Iederwijs, maar helemaal gelukkig ben ik er niet mee.

    Structuur…. dat is wat er nodig blijft!!!!!!

    Maria

  • esther

    Mijn kinderen zaten op een jenaplanschool. Dat ging helemaal fout. Nu zitten ze op een heel klein, ouderwets dorpsschooltje. Dat gaat boven alle verwachting goed.

    Mijn advies: zet haar op een zo klein mogelijk schooltje. Dat schept overzicht en duidelijkheid. En zoek een school uit waar met cito-toesten heeft, dan heb je zicht op haar leerprestaties.

    Pas op met de intake-gesprekken. Die heb je vaak met een directeur en die geven vaak niet les aan je kind. Het draait er elk jaar weer om of het klikt met de juf die voor de klas staat.

    En dat zorgtraject-gedoe, dat kunnen mooie praatjes zijn, waar in de praktijk niet veel van terrecht komt.

    Die andere leermethoden trekken eigenwijze ouders aan. Zo zitten er procentueel gezien meer moeilijkere kinderen op die anders-leren-scholen. En onze kinderen hebben juist een omgeving nodig waar vriendjes niet zelf problemen hebben, maar iets “over” hebben. Dit is precies de reden waarin ik ook zo huiverig ben voor speciaal onderwijs.

  • edwin

    Wat word precies onder natuurlijk leren verstaan?.Dat die kinderen gewoon netzoals iedereen op de zelfde manier onderwezen worden?

    Zoja zullen er voor en nadelen aanzitten.Misschien wel meer nadelen.Zowel voor het kind met een stoornis als voor de ‘'normale’' kind heeft dit consequenties.Een klas met stoorzenders kan nooit goed functioneren lijkt mij.Is ten nadele van beide soort kinderen.Aan de andere kant is het wel goed om van jongs af aan met kinderen zonder

    stoornissen te blenden,want vroeg of laat zal die ook de maatschappij in moeten en daar word je niet met speciale behandeling verzorgd,tegendeel denk ik wel.Dus ja,beide kanten wel wat voor te zeggen.

  • melany

    hoi ,

    ja hoe moet je uitleggen wat natuurlijk leren is…ik snap er zelf nog niet erg veel van moet ik zeggen,maar op mij komt het over als een soort iederwijs lestype.

    Er wordt niet meer klassikaal lesgegeven,maar gaan werken met stamgroepen(de oude klassen)en units(ruimtes in scholen)zo heb je een stiltehoek,een creatief plein enzovoort, en in plaats van uit boekjes leren moeten ze opdrachten gaan doen/uitvoeren en tijdens het uitvoeren/oplossen lopen ze dan tegen dingen aan die dan uitgelegd worden.Ook hebben ze de visie dat kinderen“grillig”leren niet iedereen is er op het zelfde moment aan toe het woordje maan te leren en het is dus bij hun geen probleem als dat een half jaar later gebeurt,daarom zetten ze de onderbouw(groep 1,2 en 3) bij elkaar . Ik heb zelf gisteren de eerste ouderavond erover gehad en er is zoveel informatie gegeven dat ik bang ben dat ik dingen verkeerd ga uitleggen, maar op de site www.aps.nl staat dat heel uitgebreid beschreven.

    groetjes melany

  • Pauline

    Ik ben het helemaal eens met Ester. Zoek een klein schooltje. Veel kinderen hebben hier meer baat bij dan welke school dan ook. Maar die schooltjes zijn er niet zoveel meer volgens mij. Gulukkig bij ons nog wel, en voor mijn kinderen is het een zegen. Onze school telt 35 leerlingen, waarvan 1 kind met autisme, 1 met PDD NOS en 4 met hardnekkige dyslexie, 1 met ADHD en 1 kind dat een dag per week komt uitrusten omdat zijn school een uur rijden is. Bijzonder onderwijs, nee gewoon onderwijs met meer ruimte en tijd en een klas met weinig prikkels. Hebben de andere kinderen daar last van? Nee, niemand komt hier iets te kort. Er zouden meer van deze schooltjes moeten zijn.

    ps toen ik hier kwam wonen werd er bijna de rode loper uitgerold. De school had teweinig leerlingen, en met mijn vier kids kon de school weer blijven bestaan.

    Groetjes

    voorstander van kleine schooltjes

  • Helga

    Hoi Melany,

    NIET DOEN!!! zou ik bijna willen schreeuwen;)

    Gewoon klassikaal onderwijs op een niet te grote school (voor zover je die kunt vinden) is het beste.

    Wat ze hier voorstellen is erg ‘rommelig’, veel lopen en verandering van plaats tijdens de lessen is niet het beste voor een ADHDer. Ik spreek nu overigens uit ervaring van mijn kind, niet alle kids zijn hetzelfde, maar als je zelf al twijfels hebt dat het niets is/wordt, zou ik er vanaf zien.

    Groetjes,

    Helga

  • nina

    Dan denk ik aan mijn eigen lagere schooltijd. Klas met bijna 40 kinderen, tafels en stoelen in strakke rijen en alle ogen gericht op het bord. Niks allemaal groepjes en iedereen die met wat anders bezig is. Aandacht op 2 dingen, de meester/juf en het bord. Wie wat zei werd uit de klas gestuurd. Ideaal! Orde en discipline en rust.

    Ik vervloek het systeem van zelfstandig werken en al die groepjes in de klas. Gezellig, dat wel, maar een regelrechte ramp omdat dat je afhoudt van het leren als je moeite hebt met je concentreren.

    Groetjes

    Nina

  • Helga

    Precies Nina!

    Waarom denk je dat ‘het onderwijs systeem’ faalt op dit moment?! Eigenlijk alle onderwijs van ná de mamoetwet is slechter dan dat van ervoor. Nu zat ik vlak ná de invoering van die wet op school en heb er dus ‘gelukkig’ nog niet te veel van meegekregen, maar het is gewoon jaarlijks terug gelopen. Met het huidige systeem tot gevolg. Fantastisch!! Zo zie je maar dat niet elke vooruit gang een goede is.

  • nina

    Komt ook omdat zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid in de mode is, wordt gepredikt vanuit Den Haag. Daar kan niet jong genoeg mee begonnen worden. Kinderen worden dus overvoerd met prikkels en keuzes maken. Het tijdperk van duidelijkheid en grenzen stellen lijkt voorbij. Laat ze dat zelf maar ontdekken :-(

    Verkapte bezuinigingen allemaal wat de mamoetwet in feite ook was. Grote scholen drukken de kosten…. dachten ze….. het onderwijs begon af te kalven. Zie waar het toppunt van vernieuwing in het onderwijs nu toe leidt. Het studiehuis. De kinderen komen met oppervlakkige kennis van school en de hoge scholen klagen steen en been over het gebrek aan kennis onder vwo'ers. Past ook wel weer bij het beleid, niet nadenken, korte termijn……….

    Ik zat op een kleine zelfstandige middelbare school. Zonder diagnose adhd maar wel met veel moeite en hulp van de docenten doorheen gekomen. Mijn zoon zit op dezelfde school en ze zijn nog steeds klein, meedenkend en gericht op kinderen (en hun problemen). Tis ff zoeken maar goed gedisciplineerd onderwijs met oog voor kinderen is nog wel te vinden.

    Groetjes

    Nina