wat te doen?

• Marina

Hoi iedereen,

Ik heb “deskundige” hulp nodig.

Ik heb een 2ling van inmiddels 16 jaar 2 op zicht leuke meiden ze zijn sociaal, lief, maar ook geeft het problemen, namelijk ik denk, ach ik weet het bijna zeker dat die ene van die 2 meiden adhd heeft, maar ook mijn man. Mijn man en dochter hebben de volgende symtomen:

slordig, grote monden( geld voor mijn dochter) , depressief, alles kwijt raken.

Drammerig, ongeduldig, Niet kunnen uitstaan als ze hun zin niet krijgen.

Ik werk zelf in de zorg sector, en denk echt dat ze beiden adhd zijn, ik heb het al eens naar hun benoemd, maar ze willen er niets mee doen, ik wordt er zo langzaamaan echt helemaal kriegel van want mijn geduld raakt ook op, dus je kan je voorstellen wat een leuk gezin wij hebben.

Die andere 16 jarige dat is gewoon een puber, maar die zegt tegen haar zus, dat ze een 3 jarige is (nou een 3jarige wil ik haar niet noemen, maar wel veel jongere gedrag dan 16) 12 a 13 jarige. Kijk haar zus is misschien kwa karakter en gedrag een 18 jarige.

Ik hoop dat jullie hier iets van wijs kunnen worden, anders mail me gewoon.

Ik zit zo vol van dit alles, dat ik ook niet goed weet waar en hoe ik moet beginnen te vertellen.

Wie kan me helpen?

Hoe krijg ik ze bij de hulpverlening?

tabletten hoe kom ik daaraan?

ach ik heb zoveel vragen en opmerkingen, dat het nu ff te veel voor me wordt.

Met vr gr marina

• Greet

Hallo Marina,

allereerst vanharte welkom op dit prikbord.

Ik zit echter met een grote èn belangrijke vraag : heeft die dochter waarbij je adhd vermoedt al van voor haar 7de deze symptomen? Want vergeet niet dat niet elke puber hetzelfde is (zie je 2 dochters) en dat adhd-gedrag èn pubergedrag sterke overeenkomsten hebben.

Groetjes, Greet

• esther

Ik zou me eerst eens concentreren op je man. Dat is je partner, degene die jou moet bijstaan in het gezin. Als jij zijn gedrag, én het gedrag van je dochter niet meer trekt, moet hij je helpen. Door je serieus te nemen. Eerst moeten jullie samen op één lijn zitten, daarna kan je je dochter aanpakken en kan hij werken aan zijn eigen gedrag.

• Marina

Hoi iedereen,

Allemaal van harte bedankt voor het reageren alvast.

Vraag 1 was had die dochter dat al voor haar 7de jaar?

Het was aleereerst een huilbaby, ik heb altijd vermoed dat er iets met haar was/is.

Ik weet niet echt waarom, maar volgens mij voel je dat als moeder. Teneerste ze draaide altijd haat hoofd weg, ze hield niet van knufflen,Ze had op jonge leeftijd al tiks, ze huilde maar door als ze haar zin niet kreeg/krijgt (uren), ze is chaotisch. kortom ze is altijd al anders dan andere kinderen.

Mijn partner is ook anders, die heeft ernstige tiks, hij heeft een goed karakter, maar kan zo moeilijk doen over bepaalde dingen, hij is met veel dingen tegelijk bezig, dramt en ga maar door. Iemand zei in een reactie op een lijn komen, maar dat lukt niet. Hij is zooo onduidelijk een voorbeeld: hij krijgt bonje met die meiden en geeft ze straf BIJV we gaan niet naar MCdonald (zomaar een raar gek voorbeeld, maar ff om te laten sien hoe het gaat) daar kan hij dan minimaal 2 a 3 uur met die meiden om ruziemaken, ze doen nog ff 5 minuten door en hij zet ze in de auto en gaat eten bij de MC dat soort dingen.

Maar bedankt iedereen en ik kom hier zeker vaker

VR GR Marina

• esther

Ik hoor tics en dan denk ik: ojee tourette. Twee vriendinnetjes van mijn dochter hebben dat namelijk. Niet willen knuffelen, denk ik meteen ojee autisme. Heb er hier ook een paar van rondlopen.

Echt, wat jij beschrijft, kan nog alle kanten op. Het kan gewoon een crisis-situatie zijn met twee pubers en een niet zo stabiele echtgenoot. Het kunnen ook echte stoornissen zijn, maar die moet je laten testen. Vaak heb je niet alléén ADHD, maar krijg je er gratis een andere stoornis bij.

En dan nog, ze blijven wie ze zijn. Misschien wordt het leefbaarder als jij ze beter begrijpt en beter weet hoe je ze aan moet pakken.

• Janny

en ik vind het ook niet bepaald “leuk” dat ADHD synoniem is voor slordig, grote waffel, depressief, drammerig, ongeduldig en alles kwijt raken…

sorry hoor.

Waar blijven de positieve kenmerken van een ADHD-er??? Die zijn er in overvloed namelijk! :D

• Janny

sorry, ik heb voor mijn beurt geschreeuwd (gebeurt wel meer) maar ik vond het eventjes zo negatief en dat kan ik nu net niet hebben…

Ik bedoel het niet verkeerd. Je krijgt vast goede raad, maar helaas niet van mij…..

• Marina

Hoi,

Ik begrijp ze volkomen.

Ik werk zelf in de sector welzijn ik ben vorig jaar afgestudeerd met een MBO opleiding SPW 4, ik herken ook wel veel dingen en begrip heb ik er ook wel voor, maar ze willen niets ermee doen. Verzetten zich hevig als ik benoem zullen we hulp zoeken? Ik zie gewoon dingen die mij beangstigen en dat ik denk, mijn dochter is 16 hoe zal het verder met haar gaan? Mijn partner is een volwassenman, maar kan echt wel hulp gebruiken daarvoor.

Daar wringt hem dus de schoen. Ze wuiven elke hulp af er is niets met hun aan de hand, “maar met de wereld om hun heen die doen het allemaal niet goed, die begrijpen er niets van en die moeten hulp”.

Met vr gr Marina

• esther

Noem ze nog eens op, Janny, ze zijn soms zo moeilijk om te zien.

• Marina

Hoi,

Ik weet ook wel dat ze hele goede kwaliteiten hebben mijn dochter bijv: is behulpzaam, doet goed haar best op school, is ook wel enthousist, kan snel relativeren, heeft mijn parner ook als ik zeg ik zou graag een schroefje in de muur hebben, moet dat gelijk allah minuut gebeuren. Daar gaat het ook allemaal niet om ik houd erg veel van mijn kids, allebei hebben ze hun lieve en ook hun verkeerde dingen, die zie ik ook wel, maar ik zou zo graag willen dat hun zich er van bewust zijn en er iets mee gingen doen.

dag iedereen en bedankt voor de reacties enne jannie ik kan me best voorstellen, dat jij zoiets hebt van " doen mensnen met adhd of kenmerken ervan dan helemaal niets goed, die van mij doen veel goed, maar ook veel NIET goed.

VR GR Marina