Nou, wat dat eerlijk verdeeld ben ik het niet met je eens.
In jouw geval misschien wel (ik weet dat je met een eigen (klein) bedrijf vaak de pineut bent) , maar verder…..
Zelfs in de berekingen van de regering zie je dat de mensen met de grootste salarissen er het meest op vooruit gaan. In percentage lijkt het niet eens zo veel, maar bijvoorbeeld 2% van 1500 is toch heel veel minder dan 5% van 4000!
Los van dat ben ik een tegenstander van de basisverzekering.
Ik heb in Frankrijk gewoond en gewoon gezien dat mensen die van het minimum moesten rondkomen geen aanvullende verzekering konden betalen. Resultaat: niet naar de dokter gaan, of veel te laat.
Verwaarloosde gebitten omdat alleen trekken werd vergoed door de (basisverzekering) Secu. En een verwaarloosd gebit kan voor heel wat gezondheidsproblemen zorgen.
Ik heb mensen rond zien lopen met een meervoudig gehandicapt kind gewoon in een buggy omdat ze niet aanvullend verzekerd waren en dus geen (speciale) rolstoel vergoed kregen. Heel triest!
Ziek zijn is niet iets waar je voor kiest en je kunt ook nooit vooruitzien of je wel of niet ziek wordt (ik heb het niet over verkoudheid).
Met een riant salaris kun je misschien zeggen: bijverzekeren hoeft niet, want ik heb genoeg reserves.
Echter mensen zonder reserves zouden eigenlijk maximaal verzekerd moeten zijn en dat gaat nu dus waarschijnlijk niet gebeuren. Vaak uit geldgebrek en soms ook door gebrek aan inzicht.
Dat vind ik triest, want gezondheidszorg hoort niet van inkomen af te hangen!
Een basisverzekering voor iedereen, oké, maar dan een volledige verzekering die alles dekt, gewoon een percentage door de overheid direkt van het salaris/inkomen afgehouden zoals de belasting bijvoorbeeld.
Dan heb je ook geen onverzekerden meer, waar de overheid weer een speciaal potje en ambtenaren voor moet inzetten en krijgt iedereen de zorg die hij/zij verdient.
Dat de een dan netto meer betaalt dan de ander vind ik heel gewoon, dat heet solidariteit.
PS: ik mag zelf niet klagen, wij kunnen het ons veroorloven om ons maximaal te verzekeren, maar ik weet dat het voor veel mensen moeilijk wordt.