vraagje voor adhdma en ouders die een kind op rec4 hebben

• Miranda

Hoi, Bea

Ook bedankt voor je reactie,blij te horen dat het zo goed gaat op die school,dat van de reguliere school herken ik wel ja.

Maar even voor de duidelijkheid, mijn zoon zit dus al wel een paar jaar op het sbo(speciaal basisonderwijs) (na eerst regulier gevolgd te hebben) en deze sbo is geen cluster 4.Wel doen ze ook van alles voor hem , ook kleine klasjes en aangepast onderwijs, dus dat ken ik al.

Het advies is nu cluster4 (zmok).De bedoeling was hierna vso vmbo met leerwegondersteuning maar dat lijkt niet haalbaar.

Dit is zijn laatste schooljaar want hij word in maart 13.

Dus dat word dan vo cluster4.

Jouw zoon is dus als ik het goed begrepen heb direkt van de reguliere basisschool naar een cluster4 gegaan?

Hoe oud is je zoon nu als ik vragen mag?

Jij ook succes,groetjes miranda

• Miranda

Hey Nina

Sorry,ik vroeg of je zoon het ook bevalt en dat had je al geschreven,heb te snel gelezen:-).het bevalt hem dus ook gelukkig.

groetjes miranda

• Miranda

Hoi adhdma,ten eerste bedankt voor je lange uitleg.

Ook voor jullie ben ik erg blij dat dit zo goed uitpakt.

Ik herken het,van de reguliere basisschool,komt in grote lijnen overeen met ons verhaal,knudde en nog eens knudde.

Wat je schrijft over de school waar jouw kind nu opzit,tja ,dat lijkt veel op de omschrijving waar onze r. nu opzit maar het is sbo,geen cluster4.

Wel komt veel overeen met de aanpak zoals jij die beschrijft,bv met die programma,s.

Dat is de eerste jaren redelijk goed gegaan maar nu hij ouder wordt,is hij steeds moeilijker aan t worden.Dat stop,denk ,doe programma bv,hij word er ziek van,is niet meer gemotiveerd,vind het flauwekul.Ze hebben een nieuw project;“de vreedzame school”,reageert hij ook al niet echt positief op . pfffft,vreedzaam zegt ie dan,moet je ze buiten eens horen.Puberen of ? Ook heeft hij inmiddels op deze school intensieve sovatrainig gehad,bij andere kinderen met succes,bij hem weinig opgeleverd.

Vind trouwens dat ze zoiets eigenlijk standaard,en dan al vanaf het prille begin op iedere school aandacht aan zouden moeten schenken,maar ja wie ben ik(wij) !!

Het grootste probleem is bij r. de concentratie en het blijven praten,roepen door de klas heen,storend dus en de wisselende leerkrachten(al komt dat hier dus niet snel voor,bedoel is al merkbaar als er inval is of een dag een andere leerkracht.

Ook wil ik jou vragen hoe oud jullie t. is? Ik dacht nog in de basisschool leeftijd toch?

R. zou dan volgend schooljaar meteen tussen 13 en 16-17 jarigen komen .

Dat is op iedere andere school natuurlijk ook maar ik ben benieuwd hoe oud jullie kinderen waren toen zij rec4 gingen volgen.

Tot zover even,bedankt,groetjes miranda

• Miranda

:-) die vraag kwam bij mij ook op.je zult t wel lezen

• Miranda

we denken even t zelfde mas :-)

• Miranda

Hoi mas,

klopt is een ander verhaal,pubers,tuurlijk hoe moeilijk het op zmok zal zijn ,in verhouding is dat met gewone vo scholen ook.Dat heb ik wel gemerkt bij mijn oudste op school(waar hij inmiddels geslaagd is en nu vervolgstudie doet) groot verschil is dat hij zijn eigen weg gelukkig wel wist te vinden,maar ook daar zit me een stelletje tussen hoor(en dan bij mijn weten geen enkele vorm van wat dan ook hebben hoor) Ik snap wel dat onze r.daar echt zou verzuipen.

Wat een uitvinding,puberen he :-) :-)

Wat je zegt;in de grote stad, bij ons zou r. toch in Eindhoven(is toch wel grote stad te noemen) naar school moeten,er is er hier geen op een dorp,wel enkele andere clusters,geen 4 dus.Ik ben nog even info aan t verzamelen van wat verder weg hiervandaan,in december moet ik met r.naar zijn oude kinderarts en zij weet mij hier wrs.meer over te vertellen want zij is daar 2 dagen per week werkzaam,maar das een ander verhaal,meer observatiecentrum met een school daaraan verbonden.ik weet nog niet precies t fijne ervan en ook niet of r. uberhaupt wel in aanmerking komt hiervoor.

Wij wonen niet in Eindhoven zelf maar daar net buiten,je zou het een groter dorp kunnen noemen.

De school waar hij nu zit is in onze eigen plaats en ja hoor,ik weet van bekenden dat de sbo,s in eindhoven al “anders” zijn dan hier bij ons.

Ik weet dus wat je bedoelt.

Die laatste zin van je klopt hier ook,wat kinderen zeggen telt,beinvloeding,wrom niet meer van de volwassenen :? die weten t toch veeeeel beter ;-)

Nou,ben benieuwd of je al iets gehoord hebt van die opdc maar zal nog niet he.

Sterkte intussen,

groetjes miranda :-)

ps.hoop dat de berichten geplaatst worden want ik draai die pc binnenkort de nek om,zo typ ik wel s een stuk en tjoep,scroll ff ofzo en weg.soms plaatsen en dan niet komen,nou ja,valt nu ff mee,dus ff afkloppen

• nina

Hoi Miramda,

Nee, ze worden hier niet gecontroleerd op wapens. Tenminste….. niet dat ik weet. Het is gewoon lekker relaxed daar. Het onderwijssysteem op zulke scholen is gewoon anders. Veel meer op het kind gericht, wat kan die wel kan ipv constant hameren op tekortkomingen.

Ja, de kinderen zijn anders dan anders. Nou en? Ze worden daar behandeld als kinderen ondanks dat ze allerlei stoornissen hebben. Het zijn namelijk nog altijd kinderen !!! Gewoon van die ondernemende avontuurlijke wezentjes die de wereld willen ontdekken. Dat doen ze niet altijd op een manier die voorgeschreven is voor het ideale kind. Nou en??

Ze krijgen daar sociale vaardigheidstraining en de hele school hangt vol met posters hoe je met elkaar omgaat. Prima!!! Zouden ze op alle scholen mogen invoeren van mij.

Nog ff op wapens he. Hoeveel kinderen op reguliere middelbare scholen zouden rondlopen met messen ofzo? Ik had ze vroeger ook in de klas zitten, showden ze de stiletto's en vlindermessen. Is niet zo tof.

Juist omdat op ZMOK scholen kinderen zitten die extra aandacht behoeven zou ik me juist over dat soort dingen niet zoveel zorgen maken. De controle is veel groter ook omdat de klassen kleiner zijn en er op het schoolplein meer toezicht is. Die waarschuwing op controle op wapens lijkt me dan meer preventief dan dat er daadwerkelijk wat gevonden zou worden. Het is goed dat kinderen en ouders weten dat er forse sancties op staan. Verhoogt alleen maar het gevoel van veiligheid. Als dat in de schoolgids staat kun je vragen hoeveel wapens daadwerkelijk zijn gevonden?

Voordat mijn zoon naar die school ging hoorde ik ook alleen maar negatieve verhalen. Nou, klopt dus weinig van. Bij nader inzien zijn dat van die verhalen van de buurvrouw die een vriendin heeft en daar een nicht van heeft een kind die op zo'n school zit…… Je snapt het misschien al. Samen met vooroordelen die hangen rond kinderen met stoornissen wordt dat al snel een drama.

Ga op die school kijken, in de pauzes, praat met leerkrachten die op het plein lopen. Maak een beeld voor jezelf en luister niet teveel naar mensen die geen directe ervaring hebben. Die hebben vaak al een vertekend beeld over kinderen met stoornissen.

Groetjes

Nina

• adhd ma

Hoi,

T is op de eerste schooldag 9 geworden.

Ik begrijp uit jullie verhaal dat jullie ervaring willen hebben voor voortgezet onderwijs.

Sorry maar die heb ik niet.

Ik hoop dat jullie er toch nog iets hebben gehad.

groetjes adhd ma

• Miranda

Ja, bedankt adhd ma ,vind het zeker fijn als men de moeite neemt om er over te vertellen, en ik heb zeker wat aan je verhaal , steun en begrip ,ervaring hoe jij het ervaart.

groetjes miranda :-)

• Miranda

Hoi Nina, je hebt gelijk, bedankt.

Ik moet me ook nog een beter beeld vormen,dat klopt,wat die wapens betreft,ik verlies gewoon dan even het gevoel voor werkelijkheid.

Ik vergeet dan idd dat dat op gewone scholen ook voorkomt en het daar ms. nog wel gevaarlijker is.

Kijk,lange tijd is er vanuit gegaan dat hij vso kon volgen, r. wou graag naar de groenschool bv en dat kan dus niet , dat is dus is t laatste jaar gebleken,dat komt niet ineens maar met stukjes. Zo ben ik me dus met “stukjes”daarop aan t voorbereiden en dat valt niet mee.

Zoals al gezegd is,vnl. bang voor t onbekende,het negatieve wereldje wat er om heen hangt.De verspreiding van veelal negatieve verhalen daaromheen.

Daarom heb ik ook deze vraag voorgelegd en ik ben blij om ook eens andere kanten te horen.

Het is het zoveelste proces waar je door moet en uiteraard wil ik dat wat het beste voor hem is.

Die scholen zijn er ook niet voor niets,dat weet ik allemaal,maar…..nou ja ,je weet wat ik bedoel.

Zal om te beginnen maar eens betreffende school opzoeken,een gesprek aangaan en s kijken hoe dat allemaal overkomt.

Bedankt voor de reactie,s.

groetjes miranda