vraagje voor adhdma en ouders die een kind op rec4 hebben

  • miranda

    Hoi adhdma

    Had even een vraagje aan je en aan andere ouders waarvan hun kinderen op een rec4 school zitten.

    Als ik me niet vergis(anders heb ik t niet goed gevolgd of gelezen) zit jouw kind inmiddels toch op een rec4 school he?

    Zoals je wel gelezen zult hebben is hier de laatste tijd over geschreven,bv door Mas en mijzelf,dat we er eigenlijk niet aan willen enzv.

    Ik had graag jouw ervaringen eens gehoord,positief en/of negatief.

    Het zal wel overal anders zijn ,elk kind is anders, in welk deel van Nederland maakt mss. zelfs wel verschil maar ben toch wel benieuwd hoe jij (of anderen) deze scholen ervaren.

    bvd groetjes miranda

  • nina

    Hoi Miranda,

    Ik heb een kind op cluster 4 zitten. Is zijn 2de cluster 4 al. Eerst op de dagbehandeling en nu een gewone cluster 4 school. Aanvankelijk had ik er moeite mee omdat het onderwijs is voor kinderen met psychiatrische stoornissen en/of gedragsstoornissen. Klinkt zo heftig hè? Mijn kind die zo'n stempel krijgt :-(

    Kan achteraf niet anders zeggen dan het mij en hem uitstekend bevalt en alles is meegevallen. Onderwijs op maat, kleine klassen en goede leerkrachten. Goede begeleiding en leerkrachten die meedenken en zorgen delen.

    Mijn zoon heeft echt 1 op 1 begeleiding nodig anders komt er niets van school terecht. Hij kan opzich goed leren maar heeft intensieve begeleiding nodig om bij de les te blijven.

    Het scheelt van kind tot kind of die op clusteronderwijs tot z´n recht komt. Mijn dochter heeft een rugzakje en zou ook naar cluster 4 kunnen gaan. Ik heb er bij haar voor gekozen om haar op regulier onderwijs te houden. Ze (of de school dan) krijgt ambulante begeleiding vanuit een cluster 4 school.

    Haar school begeleidt haar heel goed en ze trekken alles uit de kast om haar lesprogramma in goede banen te leiden. Er is een goed contact tussen school en mij en ik wordt van alle ontwikkelingen direct op de hoogte gesteld. Ook behandelaars en school houden onderling contact.

    Alleen maar positieve ervaringen hier.

    Groetjes

    Nina

  • adhd ma

    Hoi Miranda,

    Nou hier komt ie dan, zal wel een heel verhaal worden maar zal proberen het goed uit te leggen, okee

    Ene Mass ook voor jou, hoop dat je er iets aan hebt.

    Toen onze T op gewoon basis onderwijs zat merkte we dat hij het niet trok.

    In groep drie ging het goed, groep vier trok hij ook nog wel dankzij een hele lieve juf die precies wist hoe ze T moest helpen/begeleiden.

    Maar toen..groep 5 het ging hem allemaal te snel, en had de pech een leraar te hebben die nog maar een paar jaar moest dienen en dan de vut inging.

    Deze man heeft hem werkelijk binnen 2 weken finaal over de rooie gewerkt.

    T kon de lesstof niet meer volgen doordat het te snel ging, kon door zijn adhd niet van het bord overschrijven omdat hij zich niet kon concentreren.

    Huiswerk kreeg hij mee maar wist thuis niet meer wat hij met de klapper moest doen.

    Aanpassingen die wij aanboden wilde de leraar niet opvolgen.

    Dit resulteerde in een totale burn-out bij onze zoon, die door ons toen 6 weken thuis is gehouden op advies van de psycholoog en de kinderarts.

    Op school werd er verteld dat hij de griep had, en het ging zelfs zover dat hij niet eens mee mocht om zijn zusje naar school te brengen.

    Andere kinderen zouden anders vragen waarom hij wel op school kwam maar niet in de klas.

    Totaal geen begrip dus, in die zes weken thuis heeft er geen haan naar T gekraaid, terwijl T eenzaam werd.

    Onze lieve det heeft toen een heel knutselpakket verstuurd waar we creatief mee bezig zijn geweest.

    T knapte weer op maar kreeg al hoofdpijn als hij aan school dacht………………

    Gesprekken zijn er op school geweest met de psycholoog om toch vooral eens aan een oplossing te gaan denken.

    Toen is er besloten om hem terug te plaatsen naar groep 4 met die lieve juf.

    Werkelijk het kind knapte helemaal op, en had geen moeite meer met de lesstof.

    Maar door zijn pdd-nos snapte hij dingen niet en die kwamen gewoon niet bij hem aan.

    Vanaf Augustus zit hij nu op een cluster 4 school, en kan jullie echt zeggen een hele vooruitgang.

    Weetje, ik heb me al die jaren voor de gek gehouden.

    Het komt wel goed, maar ook wij hier thuis merkte dat we telkens weer in een heel diep dal terecht kwamen met T.

    Dan klommem we er weer uit, om een paar weken later weer dat dal in te gaan.

    We wisten niet tot hem door te dringen, we konden hem niet bereiken.

    Tuurlijk is het moeilijk als je er achter komt dat je kind niet naar gewoon onderwijs kan, maar daar moet je je echt overheen zetten.

    Wij waren ook kapot van verdriet toen de diagnose kwam..en de volgende dreun was voor ons dus de cluster 4 school.

    Ik zag het totaal niet zitten….bang voor wat er allemaal op ons af zou komen.

    Ik was heel bang, en kwam erachter dat dit de reden was waarom we het zolang hadden tegen gehouden.

    Angst voor het onbekende.

    Hij zit nu 4 maanden op de cluster 4 school, en het kind is enorm opgebloeid.

    Zit in een klas met 10 kindjes met allemaal adhd/pdd-nos.

    De klas wordt begeleid door een vaste leerkracht en een klasse assistente.

    Alls klopt gewoon, de aanpak, de PAD-lessen die ze geven, een aai over de bol, een hoekje waar kinderen kunnen gaan zitten als ze merken dat ze te druk zijn, of als ze aggresief zijn worden om de een of andere reden.

    Straffen gebeurd op een heeeeeeeeel andere manier.

    Mas voor jou he……..

    Ze gebruiken daar het OEPS blad.

    Dit is een vel papier wat door de kinderen wordt opgeschreven wat er fout ging, wat er bebeurde, en wat er de volgende keer gedaan zou kunnen worden om het gedrag te voorkomen.

    Let wel.dit OEPS blad gaat het dossier in en wordt gezien door de directeur.

    Dit is alleen bij ernstige dingen hoor.

    Verder hebben alle kinderen plus de leerkracht een emotie blokje, hierin kun je een kaartje doen met een gezichtje hoe je je die ochtend voelt.

    Er wordt eens in de week een pad-kind gekozen, en vrijdags krijg dit kind van iedereen in de klas een complimentje, dit wordt opgeschreven en krijgt het kind mee naar huis.

    Dit is echt goed voor het zelfvertrouwen van de kinderen, je ziet ze groeien, en komen erachter dat ze ook goede kwaliteiten hebben.

    het kind brebgt iedere dag uit school het contact schriftje mee waarin je contact hebt met de leerkracht.

    Bij vragen over de thuissituatie is dit al heel handig gebleken.

    Je krijgt adviezen waar je zelf totaal niet aan gedacht zou hebben.

    Alle kinderen in de klas werken op eigen nivo, de leraar houdt alle kinderen met toetsen in de gaten hoe ver ze zijn.

    Het grote verschil is de rust in de klas, nou hoor ik je denken.

    RUST met 10 adhd ers?pdd-nos ers.ja echt ..rust.

    Er wordt niet geschreeuwd of gegild.

    Er wordt gefluisterd als de kinderen aan het werk zijn, de juf loop telkens langs de tafeltjes om te vragen of het kind hulp nodig heeft.

    Sommige kinderen zitten achter een soort schot die ze op tafele zetten, zodat ze niet kunnen worden afgeleid van hun werk.

    De pauzes zijn langer doordat het kind zich uit kan leven, in de speeltuin op het schoolplein.

    T blijft net als alle andere kinderen over op school, en dit gebeurd in de klas met de docent eten ze dan gezamelijk hun boterham op.

    Drinken krijgen ze van school, met zelfs een tandenborstel en tandpasta voor na het eten.

    Daarna mogen ze buitenspelen, waar alle leerkrachten een oogje in het zeil houden.

    Weet je wat me nog het meeste aanspreekt, de lieve behandeling die de kinderen krijgen, volop begrip, lichamelijk contact door die aai over de bol.

    Ze laten je kind merken dat ieder kind speciaal is!

    De leraar kwam op huisbezoek en dan merk je gewoon hoe hij geniet van die kinderen.

    Hij zei ook dat alle kinderen kwaliteiten hebben, maar dat die wel gevonden moeten worden.

    Een kind heeft al snel de stempel dat ze niets goed doen, dit hebben wij zelf gemerkt.

    T vond zich ook dom en huilde vaak omdat iets niet lukte wat hij wilde.

    Je moet hem nu zien, die gast kan tekenen dat zelfs de leraar er van staat te kijken!

    Op die school leren de kinderen hoe ze problemen kunnen oplossen door het STOP-DENK-DOE porgramma.

    Dit wordt iedere dag gegeven, en niet alleen in de klas, maar ze gebruiken het ook op het schoolplein of in de gymzaal.

    Voor nieuwe kinderen die nog onbekend zijn met het PAD programma krijgen ze de eerste weken 6 extra lessen om heel duidelijk uit te leggen hoe het werkt.

    Zodat deze kinderen ook met PAD lessen in de klas kunnen meedraaien.

    Nou hehe heel verhaal, ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

    Ik wil nog wel een ding kwijt.

    Ben niet bang om die stap te zetten, het is een hele verandering dat heb ik ook ervaard maar het is wel de moeite waard hoor.

    Als ik zie hoe T is opgeknapt in die korte tijd ben ik alleen maar blij dat ze m met een busje komen halen voor die school.

    Ach en wat andere er van zeggen daar moet je @!#$ aan hebben, jij ziet zelf heel erg goed hoe slecht of hoe goed je kind het doet nu!

    Wees niet bang om je kind op zo'n school te doen, ze zijn er niet voor niets.

    Ze zijn er om je kind te helpen.

    Je moet gewoon een keer de stap zetten, en als het net als bij ons niet langer meer gaat, heb je geen keuze maar moet je de stap zetten om je kind te kunnen helpen.

    Als je nog iets wilt weten roep maar .

    Sterkte en hou jullie taai.

    Groetjes adhd ma

  • Miranda

    Hoi Nina,

    Bedankt voor je reactie,erg fijn om te horen dat dit voor jullie goed uitgepakt heeft.

    Kijk,zoals het er uitziet heb ik weing keus,zelfs met een rugzak voor svo is de huidige school bang dat r. het niet zal redden.

    Dan krijg je het probleem dat hij daar mss.alsnog weg zal moeten.

    Om een voorbeeld te geven; vorig school jaar zijn er 2 kinderen die met een rugzak naar die vso school gingen en die zitten inmiddels toch op cluster4 en die waren moeilijk maar r.is complexer volgens school om het zo maar even te zeggen.

    En daar is de school bang voor,stel,en die kans is reeel,dat dat voor r. ook zo gaat lopen,wat doet dat dan weer met hem he,weer weg op die school,tuurlijk is dat ook niet goed voor zijn zelfvertrouwen,dat weet ik ook allemaal wel…..

    Maar, en dat heb ik al eerder aangegeven , hij is kwetsbaar(gaat hierdoor stoer gedrag laten zien) en erg beinvloedbaar,dat maakt me bang.

    Zo zat ik pas online de schoolgids eens door te lezen van de cluster4 waar hij dan waarschijnlijk naar toe zou gaan en als je dan zo leest lijkt het best goed maar dan ineens lees ik weer van die dingen dat leerlingen regelmatig op wapens gecontroleerd worden :? en dat daar dan zware sanctie,s tegenoverstaan.

    Begrijp me niet verkeerd he,dat is alleen maar goed,maar het idee alleen al maakt me aan t huiveren :-(

    Dat dat zo nodig is betekent dat het dus (vaak?) voorkomt.

    Is dat bij jullie ook zo of valt het in de praktijk mee?

    Ik neem aan,hoe positief jij reageert,dat je zoon zelf dat ook zo ervaart?

    In elk geval ben ik blij om eens iets positiefs te horen,daarom heb ik ook deze oproep geplaatst,ik hoor in m,n omgeving te vaak negatieve verhalen,dat beinvloed me ook.

    groetjes miranda

  • bea veenstra

    Hallo

    Onze zoon zit sinds eind sept op een cluster 4 school

    Wij hadden voor hem op de reguliere school een rugzak aangevraagd en gekregen

    Maar door niet een goede mederwerking van school is dit op niks uitgelopen

    School zag er vanaf het begin al geen heil in en was ook alles behalve enthousiast dus dat is voor ons echt een domper geworden mede omdat wij hem graag hier hadden gehouden

    Hadden ja want nu denk ik had ik m maar eerder van school gedaan

    Hij zit nu in een klas van 12 kinderen met 2 juffen en een stagemeester

    Er is aandacht en hij kan op zijn eigen tempo de lesstof doen

    Nu is hij al verder dan de rest van de klas maar dat geeft niks en daar word ook geen onderscheid in gemaakt

    Er word lesgegeven vanuit een positieve benaderingswijze

    Dus goed gedrag belonen (iets wat in het reguliere onderwijs niet gebeurde) en er word veel meer gedaan aan sociale aspecten

    Praten over gevoelens en wat sommige dingen met je doen

    Iets wat voor deze kinderen erg belangrijk is

    Laatst hadden ze het over dood gaan en rouwen, wat voor volwassenen al moeilijk is laat staan voor kinderen

    De emoties waren duidelijk aanwezig en onze zoon (opa 1 jaar geleden overleden) deed ook zijn verhaal en natuurlijk met de nodige emoties en tranen

    Maar juf zei ( ze belde omdat het zou kunnen dat hij er thuis nog over begon) dat de sfeer zo goed en open was en dat de kinderen elkaar rustig aanhoorden (een klas vol met adhd -ertjes)

    Geen rekenen dat was op dat moment niet belangrijk

    Wat ik duidelijk wil maken is dat het kind centraal staat op die school, hier is toen opa overleden was er niet in de klas over gesproken terwijl onze zoon er wel over was begonnen toen.

    Het reguliere basisonderwijs is massa onderwijs en dit en dat moet er gebeuren en dat moet op tijd klaar anders dan…

    Op een cluster 4 school is dat van minder belang, ook bijvakken (geschiedenis ) staan op een lager pitje

    Wel is er aandacht voor actuele dingen.

    Ook het contact met school is heel anders, juf belt om de 6-8 weken over hoe t gaat

    Nou dat gebeurde hier niet zelfs niet met de rugzak!

    Maar wat voor ons het allerbelangrijkste is dat onze zoon het er erg naar de zin heeft en veel meer ontspannen is dan voorheen, een positieve verbetering

    Wij wilden eerst ook niet maar hij doet t nu zo goed, beter dan op zijn oude school, hier is aandacht en hij zit nu zelfs al boven het nivo dan hij op deze school zat.

    Ik kan nog wel veel meer dingen vertellen over onze ervaringen met het reguliere onderwijs en de verschillen maar ik hoop dat je hier wat aan hebt

    Veel succes

    Groeten

    Bea

  • adhd ma

    ik had een heel lang antwoord voor je klaar, maar ik zie nu dat hij niet geplaatst is?

    zal kijken of ik straks nog tijd heb om hem overnieuw te typen

    adhd ma

  • Miranda

    Bedankt alvast voor de reactie,s,kom er vannavond op trug.

    groetjes miranda

  • mas

    spreek jij over het voortgezetonderwijs of het basisonderwijs?

    mas:)

  • mas

    weet je, heel erg bedankt voor je verhaal, maar dit gaat ook over het basisonderwijs, mijn zoon heeft ook op een SBO gezeten, net zoiets als cluster 4 basis toch?

    Ook daar was ik erg over te spreken, maar op het voortgezetonderwijs, met die pubertjes, dat is een ander verhaal volgens mij.

    groetjes van mas;)

  • mas

    Hoi Miranda, onze zoon kwam dus ook van het SBO af, alleen deze gaven hem het advies: regulier onderwijs, leerwegondersteunend..

    Ik zelf heb het rugzakje aangevraagd, school vond het in eerste instantie niet nodig.

    Ik denk dat dit wel een verschil is, als zij gezegd zouden hebben dat O. niet op het regulier zou passen, was hij waarschijnlijk niet gegaan.

    Met de SBO heb ik ook verschillende ervaringen, en niet zozeer de manier van lesgeven en aandacht, maar het verschil zat hem in het ‘soort’ kids en ouders. Het klinkt lullig, maar zo was het wel. De sbo in de grote stad was vreselijk, als je daar in de pauze's langs het schoolplein liep wist je eigenlijk al genoeg. De onze zit in een dorp, echt een totaal ander verhaal!

    Ik zou dus in ieder geval de zmok scholen in de regio gaan bezoeken, ook in de pauze's, en desnoods wat ouders aanspreken, want er kan een enorm verschil in zitten. Het is nu eenmaal een feit dat die pubers zich meer aantrekken van wat de klasgenoten zeggen en doen, dan de leerkrachten, helaas….het is een feit.

    groetjes van mas