Hoe komt het dat mensen die geen ADHD hebben druk worden van ritalin???
Eigenlijk is Ritalin een vorm van drugs. Het staat niet voor niets op de lijst van verdovende middelen. Het is in de basis te vergelijken met Cocaine, Ecstasy en Speed. Daar wordt je dus drukker van.
ADHDers hebben problemen met het doorgeven van bepaalde zenuwprikkels. Door de Ritalin worden de remmende zenuwprikkels in de hersenen geholpen en gestimuleerd en daardoor is er dus een betere remming van de actieve zenuwprikkels die ADHDers zo druk maken.
Iemand die geen problemen met de remmende zenuwprikkels heeft daarbij zullen deze remmers zo worden gestimuleerd dat ze het werk niet meer aan kunnen, overgestimuleerd worden en daardoor/daarna stilvallen.
Deze persoon schakelt met de Ritalin dus zijn remmingssysteem uit en wordt er dus drukker van.
Dit kan heel gevaarlijk zijn want sommige zaken in het lichaam moeten echt gewoon geremd worden. Denk hierbij aan de bloeddruk.
Dus voor een niet ADHDer is het gewoon een stimulerende drugs.
gr. Jet
Hoi Esther,
dat werd vroeger inderdaad gedacht en daarom werd Ritalin een tijdlang gebruikt als diagnose-middel : werkte het, had je adhd en omgekeerd.
Maar zoals je nu al wel zal begrepen hebben, werkt Ritalin niet bij alle adhd-ers dus…. wil het nog niet zeggen dat je geen adhd hebt als de boel niet aanslaat.
Omgekeerd zijn er mensen die géén adhd hebben maar die toch Ritalin innemen om zich bv beter te kunnen concentreren (denk hierbij aan studenten of aan kinderen die van hun ouders R moeten innemen om beter te presteren op school!!!!!!!)
Toen O getest werd, vroeg mijn man aan de orthopedagoge en de psychiater of hij door R. te nemen, kon te weten komen of hij adhd had of niet (heeft nl een zwaar vermoeden van wel) maar ze begonnen in koor te gillen : ‘NEEEEEE! Da’s het slechtste diagnosemiddel dat er bestaat!' Dus ‘ I rest my case’
Groetjes, Greet
Nee, dat is geen automatisme.
Ritalin is een Dopamine opnameverlenger. Iedereen die baat heeft bij Ritalin heeft een dopamine probleem. Ook mensen met Parkinson hebben een dopamine probleem. Dus een Dopamine probleem wil niet zeggen dat je ADHD hebt. Het geeft alleen aan dat je baat kan hebben bij Ritalin.
Maar er zijn dus nog veel meer redenen waarom iemand druk kan zijn, adhd gedragsverschijnselen kan hebben.
- Door belemmeringen in de schedel achter het voorhoofd. (geboorte met vacuum pomp b.v.) Achter het voorhoofd zit het stukje hersenen die met gedrag, en hoe sta ik in de wereld en hoe zie ik deze wereld te maken hebben.
- Een probleem met de opname van bepaalde producten uit de darmen. Daardoor kan het lichaam andere remmende neurotransmitters niet goed aanmaken.
- Zoutloos eten. Zout-Natrium is een essentieel onderdeel van het zenuwstelsel om zenuwprikkels door te geven.
- Vetarm eten. Het lichaam heeft goede vetten nodig voor verbranding en de flexabiliteit van de celwand. Roomboter, olijfolie (visolie pillen).
Helaas worden ADHD diagnoses gesteld op basis van gedrag. Er wordt niet gekeken naar WAAROM het lichaam op die manier reageert. Los die aanverwante lichamelijke zaken op en het ADHD gedrag zal verminderen.
gr. Jet
Hoi Jet,
Jij beschreef zo mooi dat stukje over de vacuumpomp he.
Maar bestaat er dan ook verband met pdd-nos en adhd.
De reden waarom ik dit wil weten.
Onze T is met een vacuum geboren, die er 2 keer af is geschoten.
Ach dat kind kwam helemaal geduikt ter wereld, en heeft 3 dagen met paracetamol moeten blijven platliggen ivm met een hersenschudding.
Heeft dat ook een verband dan?
adhd ma
Hoi adhdma,
Dat vacuum verhaal heeft er ontzettend veel mee te maken. Zeker voor je zoon. Met eigenlijk iedere vorm van gedrags“probleem”. PDDnos, ADHD, ODD, angsten, depressies noem het maar op. Daar komt nog veel meer bij kijken, maar daarvoor zou ik je een heleboel vragen moeten stellen om dat voor T te bekijken. Dat wil ik met alle plezier doen, maar dan via de gewone e-mail en niet op het prikbord.
Mocht je dat willen, vraag aan Detje mijn mailadress en dan praten we er verder over.
gr. Jet
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?