Hoi , heb nu pas even tijd om te reageren.
Klopt, adhd is een neurobiologische stoornis,ik denk dat het ene kind meer kans heeft op odd o.i.d. als het andere.(in combi met adhd dan)
Een grote rol speelt dan het karakter van het kind en andere factoren zoals het bv Te vaak tegen problemen opbotsen ,zeker als dat van jongs af aan gebeurt.
Heb er al eens iets over geschreven,nl, :kinderen zijn lang flexibel,buigzaam tot er een “knak” komt.de druppel die gedragsproblemen versterkt of oproept zie je dan komen.
Zo ervaar ik het tenminste.
Kinderen zouden zorgeloos moeten opgroeien,nou ja zo goed als dan,helaas is het de harde waarheid dat dat lang niet alle kinderen gegeven is.
Als een kind te vaak tegenwerking krijgt,genegeerd of gepest word,uitgespuugd enkel omdat hij of zij “anders”is is de kans op gedragsproblemen groot namate ze ouder worden.
Hoe gevoelig een kind ook kan zijn(zoals de mijne bv ook is) op een moment komt er onverschilligheid,opstandig,brutaal gedrag voor in de plaats,want wat ik ook doe,ik doe het toch niet goed.
Hij doet zoveel dingen goed,mss wel te goed soms zelfs wel maar hoe hij het ervaart,zo voelt hij het ook.
Aan ons de taak om hem zoveel mogelijk positief te blijven benaderen al valt het niet altijd meer mee als je zelf ook om het minste of geringste een gigantische strijd en een grote waffel krijgt.
Wat r. zijn school betreft, ze zijn er van overtuigd dat de problemen die spelen een gevolg van zijn adhd zijn,zij noemen het geen gedragsstoornis gelukkig.
Ook al haalt hij soms ook hun het bloed onder de nagels vandaan,ze kennen hem al wat langer en zeggen me steeds: Het is niet met opzet wat er gebeurt maar komt voort uit onvermogen en niet uit onwil.
Want hij wil wel maar t lukt hem gewoonweg niet.
Toch blijven ze van mening dat r. het niet gaat redden op vso maar dat zmok de enigste optie is.Het is van belang waar hij geplaatst word maar zover zijn we nog niet.
Op dit moment, Mas (Ik zou het nog even vertellen als ik wat meer wist) zijn er de volgende afspraken gemaakt op school:
Ze “proberen”om dit laatste schooljaar met behulp van medicijnen(nu dixarit) uit te zingen met hem.
Er worden nog meer maatregelen genomen om te kijken wat er helpt,zoals bv werkjes maken met zijn mp3 op.Hier zijn ze dus soepel in,ze hadden t al geprobeert afgelopen week.Wat denk je ,doet hij 1 oortje in want hij wil niets
missen, of doet er 2 in maar zet t geluid uit
Tja, dan mag hij dit en dan , pffff. nou ja ,volgende week nieuwe poging hiermee.
Verder krijgt hij een soort van persoonlijke coach die hem in de middagen gaat bezighouden en hem aangepast werk laat doen,in overleg met r. dat hij het ook leuk vind en tevens dat het leerzaam blijft.
Dit doet trouwens zijn oude juf waar hij een goede “klik” mee heeft.
Hoe en of dit gaat werken is nog niets over te zeggen.Hij is hier al wat op voorbereid en zijn eerste reactie was: dat wil ik niet,ik wil gewoon in de klas blijven.In elk geval word er actie ondernomen om hem hele dagen op school te kunnen houden want hij was te veel thuis de laatste tijden.Ik hoop dat dit positief gaat uitpakken.
tot zover.
groetjes van miranda:-)