gedragsstoornis

  • mas

    Even iets voorleggen.

    Dikwijls blijkt het dat diverse mensen, leken maar ook psychologen of psychiaters Adhd een gedragsstoornis noemen, erg verwarrend vind ik dat.

    Ieder kind met een ‘stoornis’ heeft gedragsproblemen, omdat die nu eenmaal afwijken van hetgeen ze als ‘ normaal’ bestempelen.

    Adhd is een neurobiologische stoornis, aandachts- en concentratiestoornis met hyperactiviteit.

    Een gedragsstoornis, dan ben je gedragsgestoord en daar valt ODD onder en CD is daar een agressieve vorm van.

    http://users.skynet.be/oase/conduct.html

    Hoe denken jullie hierover? vinden jullie dat adhd officieel een gedragsstoornis is?

    mas;):)

  • Greet

    Hallo mas,

    hier in Vlaanderen spreken we over een ‘karakterstoornis’ en een ‘gedragstoornis’.

    Een karakterstoornis geeft moeilijk gedrag zonder dat er noodzakelijk een andere afwijking aan vast zit : het kind heeft een rotkarakter en is moeilijk te hanteren.Ik denk dat odd hier hoort bij de karakterstoornissen maar er is uiteraard sprake van comorbiditeit (samengaan van versch. stoornissen zoals adhd en odd)

    Een kind met adhd kan als secundair kenmerk een gedragstoornis ontwikkelen : de gedragstoornis is een gevolg van z'n adhd. Het kind heeft hier dus geen ‘rotkarakter’ maar komt wel zo over door z'n adhd. Eigenlijk hebben de meeste adhd-ers een gouden hart : het is niet hun bedoeling iemand te kwetsen of kwaad te doen maar het is vaak een gevolg van hun ondoordachte handelingen.

    Dat is wat mij erover bekend is en waar ik van vind dat er een serieuze grond van waarheid in zit als ik de verschillende gevallen bij ons op school bekijk…

    Groetjes, Greet

  • adhd ma

    ja een prettige gedrags stoornis, mass.

    Ach wat is een stoornis, als je niet net zoals andere mensen bent.

    K 'vind het altijd zo zwaar vertaald, een gedrags stoornis.

    Groetjes adhd ma

  • mas

    Heb het ff geinformeerd bij een kinderpsychiatrisch ziekenhuis, adhd is géén gedragsstoornis, het geeft wel gedragsproblemen, een gedragsstoornis is odd en cd, volgens de criteria van de dsm-IV.

    groetjes van mas

  • Greet

    o ja,

    ik ben nog vergeten te vermelden dat ik deze wetenschap heb uit literatuur en info die ik heb gekregen toen ik verder studeerde om les te mogen geven op een school voor buitengewoon onderwijs (bij jullie 'speciaal onderwijs).

  • Jet

    Hoi Mas,

    Ik ben het helemaal met je eens. ADHD is geen gedragstoornis dat is wat je zegt ODD.

    Toch vergist niet iedere professional er zich in. Ik heb een boek over verschillende “stoornissen” (pedagogische adviezen voor speciale kinderen, een boek wat geschreven is voor het onderwijs en professionele opvoeders) en daar staat het volgende in:

    Jongeren met een ADHD diagnose hebben aandachts en concentratieproblemen, zijn impulsief en overbewegelijk. Er is een neurobiologische stoornis, een ontwikkelingsstroonis van het inhibitiesysteem, het remsysteem. Er is een regulatiestoornis in de hersenen, waardoor het individu moeite heeft met organiseren en plannen…..bla, bla, bla….

    Naar mijn weten wordt er eigenlijk maar te pas en te onpas in de ronde gestrooid met stoornis. Van alles en nog wat wordt tegenwoordig maar een stoornis genoemd, maar een gedrachtsprobleem is nog geen gedrachtsstoornis.

    (p.s. voor jouw mas, er staat ook een heleboel interessants in over ODD. Mocht je dat willen hebben laat het dan even weten via Bernadet dan zal ik het voor je scannen en je toe mailen.)

    gr. Jet

  • mas

    het is wel degelijk belangrijk, want het schijnt dat er een cluster 4 indicatie wordt gegeven als er sprake is van een gedragsstoornis en nog wat andere criteria zoals proffesionele hulp ( bv therapie) en problemen op school, zij zeggen dat adhd een gedragsstoornis is, dit is dus NIET zo. Een adhder heeft gedragsproblemen, gedragsproblematiek, dat is iets anders. Bij een gedragsstoornis ben je gedragsgestoord, dat is ff wat heftiger hoor! Ik vind altijd dat er JUISTE informatie vertrekt moet worden, en op deze manier worden er fabels de wereld in geholpen, en dat stuit mij tegen de borst. Nu snappen jullie waarom ik dit voorgelegd heb hier.

    mas;):)

  • miranda

    Hoi , heb nu pas even tijd om te reageren.

    Klopt, adhd is een neurobiologische stoornis,ik denk dat het ene kind meer kans heeft op odd o.i.d. als het andere.(in combi met adhd dan)

    Een grote rol speelt dan het karakter van het kind en andere factoren zoals het bv Te vaak tegen problemen opbotsen ,zeker als dat van jongs af aan gebeurt.

    Heb er al eens iets over geschreven,nl, :kinderen zijn lang flexibel,buigzaam tot er een “knak” komt.de druppel die gedragsproblemen versterkt of oproept zie je dan komen.

    Zo ervaar ik het tenminste.

    Kinderen zouden zorgeloos moeten opgroeien,nou ja zo goed als dan,helaas is het de harde waarheid dat dat lang niet alle kinderen gegeven is.

    Als een kind te vaak tegenwerking krijgt,genegeerd of gepest word,uitgespuugd enkel omdat hij of zij “anders”is is de kans op gedragsproblemen groot namate ze ouder worden.

    Hoe gevoelig een kind ook kan zijn(zoals de mijne bv ook is) op een moment komt er onverschilligheid,opstandig,brutaal gedrag voor in de plaats,want wat ik ook doe,ik doe het toch niet goed.

    Hij doet zoveel dingen goed,mss wel te goed soms zelfs wel maar hoe hij het ervaart,zo voelt hij het ook.

    Aan ons de taak om hem zoveel mogelijk positief te blijven benaderen al valt het niet altijd meer mee als je zelf ook om het minste of geringste een gigantische strijd en een grote waffel krijgt.

    Wat r. zijn school betreft, ze zijn er van overtuigd dat de problemen die spelen een gevolg van zijn adhd zijn,zij noemen het geen gedragsstoornis gelukkig.

    Ook al haalt hij soms ook hun het bloed onder de nagels vandaan,ze kennen hem al wat langer en zeggen me steeds: Het is niet met opzet wat er gebeurt maar komt voort uit onvermogen en niet uit onwil.

    Want hij wil wel maar t lukt hem gewoonweg niet.

    Toch blijven ze van mening dat r. het niet gaat redden op vso maar dat zmok de enigste optie is.Het is van belang waar hij geplaatst word maar zover zijn we nog niet.

    Op dit moment, Mas (Ik zou het nog even vertellen als ik wat meer wist) zijn er de volgende afspraken gemaakt op school:

    Ze “proberen”om dit laatste schooljaar met behulp van medicijnen(nu dixarit) uit te zingen met hem.

    Er worden nog meer maatregelen genomen om te kijken wat er helpt,zoals bv werkjes maken met zijn mp3 op.Hier zijn ze dus soepel in,ze hadden t al geprobeert afgelopen week.Wat denk je ,doet hij 1 oortje in want hij wil niets

    missen, of doet er 2 in maar zet t geluid uit :?

    Tja, dan mag hij dit en dan , pffff. nou ja ,volgende week nieuwe poging hiermee.

    Verder krijgt hij een soort van persoonlijke coach die hem in de middagen gaat bezighouden en hem aangepast werk laat doen,in overleg met r. dat hij het ook leuk vind en tevens dat het leerzaam blijft.

    Dit doet trouwens zijn oude juf waar hij een goede “klik” mee heeft.

    Hoe en of dit gaat werken is nog niets over te zeggen.Hij is hier al wat op voorbereid en zijn eerste reactie was: dat wil ik niet,ik wil gewoon in de klas blijven.In elk geval word er actie ondernomen om hem hele dagen op school te kunnen houden want hij was te veel thuis de laatste tijden.Ik hoop dat dit positief gaat uitpakken.

    tot zover.

    groetjes van miranda:-)

  • mas

    Hoi miranda, klinkt wel positief wat die school doet, goede inzet, dat hoor je vaker, de basisscholen zetten zich sterker in dan het voortgezetonderwijs. Hebben jullie in de buurt geen opdc? welke regio woon je?

    groetjes van mas;)

  • nina

    Hi Mas,

    Tegen mij is gezegd dat cluster 4 scholen, scholen zijn voor kinderen met psychiatrische stoornissen en/of gedragsstoornissen. Nadrukkelijk werd verteld dat dit geen scholen zijn voor kinderen die bijvoorbeeld door falende opvoeding gedragsproblemen hebben gekregen. Die kinderen krijgen geen indicatie.

    Er moet dus echt sprake zijn van leerproblemen die gerelateerd zijn aan een psychiatrische stoornis en/of een gedragsstoornis.

    Voor de rest snap ik wat je bedoelt. Adhd staat alleen maar als negatief te boek. Onhandelbare kinderen die als zodanig behandeld worden. Gek he dat die kinderen op een gegeven moment gedragsgestoord worden? Nouja, dat is weer een ander onderwerp.

    Ik snapte net op tijd het systeem van maatschappelijke druk. Ik maak mijn kinderen daar weerbaar tegen zodat zij hopelijk niet gedragsgestoord worden.

    Groetjes

    Nina