Hoi nina,stond idd op hersenstorm,heb even een stukje voor je gekopieerd;
ps.zo positief als er hier over geschreven word voel ik me niet hoor.
Mijn eigen ervaringen met medicatie Over medicatie kan ik het volgende vertellen uit eigen ervaring. Ik heb de laatste tien jaar van mijn mijn leven Prozac, Seroxat, Remeron en Ritalin geprobeerd, en met geen van alle schoot ik uiteindelijk wat op. Dr. Daniel Amen (ADHD-deskundige, ontwikkelaar van de ADHD-checklist op mijn site) raadt in zijn bijzonder interessante boek Verander uw brein, verbeter uw leven het vrij nieuwe antidepressivum Efexor XR (venlafaxine) aan voor mensen met ADHD die de neiging hebben tot overfocussen. En laat ik dat medicijn nu ruim een jaar tot volle tevredenheid gebruikt hebben!
Efexor XR (een SNRI = Serotonin Norepinefrin Re-uptake Inhibitator) werkt anders dan de andere antidepressiva (SSRI's zoals Prozac en Seroxat, Fevarin en Zoloft), omdat het niet alleen de heropname van serotonine remt maar (net als imipramine) ook die van noradrenaline en (in hogere doses) de heropname van dopamine. En dat is interessant voor mensen met AD(H)D! (Zie de onderzoeksresultaten op deze site.)
Naast het feit dat je humeur veel stabieler wordt met Efexor XR, verdwijnen ook angst- en paniekaanvallen als sneeuw voor de zon. Het feit dat Efexor XR ook op een bepaalde manier inwerkt op de noradrenaline- en dopaminehuishouding in de hersenen, maakt dat ook je concentratie stukken beter wordt. En dat alles zonder je te versuffen of overfocussen in de hand te werken!
De heren en dames doktoren in Nederland en België weten hier nog niet veel van en schijnen zich hier ook niet in te willen verdiepen. Willen je vaak nog liever het ouderwetse tricyclische antidepressivum imipramine (Tofranil), met al zijn bijwerkingen, voorschrijven… Of het enge medicijn Clonidine!
Het fijne van Efexor XR is dat het medicijn bij mij en een flink aantal andere ADHD'ers die het gebruiken, (bijna) geen negatieve bijwerkingen heeft. (Alleen heb ik de eerste maand een vermoeidheid van 32 jaar ‘eruitgeslapen’.) Ik werd niet apatisch (zoals bij Prozac en Seroxat), vreetziek (zoals met Remeron) of zombie-like en mager (zoals bij Ritalin), maar voelde me mezelf zoals ik me altijd had moeten voelen: levendig, maar veel evenwichtiger. Ik durf zelfs te stellen dat ik me voor het eerst in mijn leven pas goed voelde!
Ook van andere ADHD'ers die ik dit medicijn heb aanbevolen krijg ik niets dan positieve reacties.
Ik ben na ruim een succesjaar met Efexor gestopt. ‘t Afbouwen was overigens geen pretje. ’k Heb er zes weken over gedaan, waarvan de laatste twee echt een ramp waren (bliksemflitsen in mijn hoofd, slapeloosheid, tollen, dubbelzien, ‘stuiteren’ enz.). Maar nu blijkt dat het “het-beste-jaar-van-mijn-leven-tot-nu-toe” uiteindelijk een veel langere uitwerking heeft. Ik voel me erg goed en kan de chaos van/in mijn leven aan.
Meer over Efexor (in Amerika en Engeland gespeld als Effexor) lees je in de Hulpgids, bij Consumed, hier en (Engelstalig) op o.a. Dr. Bob , iADHD en adhd.com. En vergeet deze waanzinnig interessante site niet: http://www.biopsychiatry.com.
Zoals gezegd: de Nederlandse (en Belgische) psychiaters zijn nog niet zo op de hoogte van de bijzonder positieve invloed die Efexor XR op heel veel volwassenen met ADHD heeft; je zult jouw arts dus hiervan moeten zien te overtuigen. Als je dat wilt, natuurlijk.
Meer weten over welk medicijn voor jou bijzonder geschikt is (volgens Dr. Daniel Amen), doe dan online de Engelstalige Amen Clinic ADD Subtype Test.
Let op! Ieder mens is anders, en wat voor mij geldt hoéft niet voor jou te gelden. Reageer jij goed op een ander medicijn, ga dan niet ‘prutsen’ omdat ik andere ervaringen heb. Voel jij je prima zonder pillen (zoals ik nu), streef dan niet het ‘ultiem genot’ met medicijnen na. Dat zul je daarmee namelijk niet vinden!