medicatievraag

• nina

Hallo,

Vraagje aan de volwassen adhders met medicatie-ervaring.

Sinds 3 1/2 jaar slik ik verschillende medicijnen om van de ADHD-chaos in mn hoofd af te komen. Het langst heb ik Ritalin geslikt voor het grootste deel tot mijn volle tevredenheid. Een half jaar geleden werd ik ineens soort van allergisch voor Ritalin. Ik vloog tegen de muren op en was hele dagen opgefokt. Dat was toen met name voor mijn kinderen een drama omdat ik een wandelend open vat buskruid was. Daarna heb ik iets anders gekregen wat perfect leek maar de bijwerkingen nekte me uiteindelijk. Sinds kort slik ik niks meer.

Het gaat redelijk omdat ik heb “leren leven” met adhd. Desondanks ik weer ben zo afgrijselijk gevoelig voor stress en ongeorganiseerd. Mijn concentratie is weer tot het absolute nulpunt gedaald. Evenals mijn geduld. Ik tel constant tot 10 omdat ik niet mijn kinderen de dupe wil laten worden van mijn stuiter/sneltreinhoofd.

Ik ben door medicijngebruik “verslaafd” (lees, is normaal voor niet-adhders) geraakt aan de rust in mn hoofd. Net zoals vroeger kan ik tegenwoordig weer geen gesprek volgen omdat ik alles om me heen doorelkaar hoor. De “filters in mijn hoofd” die de medicatie aanbracht mis ik.

Ik wil niet meer gestoord worden van de herrie om me heen :-(

Ik wordt geschift van de onrust maar wil in mn hart niet meer aan de pillen. Ik ben niet ziek!!!! Tis tinneszooi allemaal…….

De bijwerking van alles wat ik heb geslikt bevielen me ook niet. Van het een werd ik broodmager en op den duur nerveus. Van het ander sliep ik eindeloos en kwam ik kilo's van aan. Inmiddels ben ik door die onrust al mijn kilo's weer kwijt. Ik wordt er wanhopig van !!

Wie herkent dit? Wat heb je gedaan?

Groetjes

Nina

• miranda

Hoi Nina

Zoals je mss. hebt gelezen ben ik t afgelopen jaar onder controle van een psychiater.

Dat ik ene vorm van adhd heb is vrijwel zeker.

Ik heb eigenlijk nooit medicatie hiervoor gehad maar door paniekaanvallen wel aan de pillen“gemoeten”.

Daar heb ik na een paar andere antidepressiva,s te hebben geprobeerd uiteindelijk aan efexor gegaan(37.5 mg) ,is weinig overigens.samen helaas met enige kalmeringsmiddelen waarvan t afbouwen moeizaam verloopt.Ik gebruik t met tegenzin maar kon niet anders.

Wat ik eigenlijk wil vertellen is dat efexor erg gunstig kan werken bij volwassenen met adhd.

Ik heb ergens hierover gelezen,dacht bij hersenstorm,weet ff niet zeker,zoek t nog op voor je.

Schijnt dat psychiaters dit niet allemaal weten,de mijne niet iig.

Ik heb dus dit middel in principe voor iets anders maar sla wellicht 2 vliegen in een klap om t zo maar te zeggen:-).

Je zou er eens over kunnen lezen,alhoewel ik mensen niet wil aanraden om aan een ad te gaan,maar mocht je overwegen om toch weer medicatie te gaan gebruiken kun je dit mss.aan je arts vragen.

trouwens,strattera,zou dat eventueel een optie zijn.

Je wil liever niet meer aan de pillen,snap ik,maar een goed alternatief heb ik helaas nog niet gevonden,visolie zal je wel al geprobeerd hebben neem ik aan.sterkte voor je. groetjes miranda

• miranda

Hoi nina,stond idd op hersenstorm,heb even een stukje voor je gekopieerd;

ps.zo positief als er hier over geschreven word voel ik me niet hoor.

Mijn eigen ervaringen met medicatie Over medicatie kan ik het volgende vertellen uit eigen ervaring. Ik heb de laatste tien jaar van mijn mijn leven Prozac, Seroxat, Remeron en Ritalin geprobeerd, en met geen van alle schoot ik uiteindelijk wat op. Dr. Daniel Amen (ADHD-deskundige, ontwikkelaar van de ADHD-checklist op mijn site) raadt in zijn bijzonder interessante boek Verander uw brein, verbeter uw leven het vrij nieuwe antidepressivum Efexor XR (venlafaxine) aan voor mensen met ADHD die de neiging hebben tot overfocussen. En laat ik dat medicijn nu ruim een jaar tot volle tevredenheid gebruikt hebben!

Efexor XR (een SNRI = Serotonin Norepinefrin Re-uptake Inhibitator) werkt anders dan de andere antidepressiva (SSRI's zoals Prozac en Seroxat, Fevarin en Zoloft), omdat het niet alleen de heropname van serotonine remt maar (net als imipramine) ook die van noradrenaline en (in hogere doses) de heropname van dopamine. En dat is interessant voor mensen met AD(H)D! (Zie de onderzoeksresultaten op deze site.)

Naast het feit dat je humeur veel stabieler wordt met Efexor XR, verdwijnen ook angst- en paniekaanvallen als sneeuw voor de zon. Het feit dat Efexor XR ook op een bepaalde manier inwerkt op de noradrenaline- en dopaminehuishouding in de hersenen, maakt dat ook je concentratie stukken beter wordt. En dat alles zonder je te versuffen of overfocussen in de hand te werken!

De heren en dames doktoren in Nederland en België weten hier nog niet veel van en schijnen zich hier ook niet in te willen verdiepen. Willen je vaak nog liever het ouderwetse tricyclische antidepressivum imipramine (Tofranil), met al zijn bijwerkingen, voorschrijven… Of het enge medicijn Clonidine!

Het fijne van Efexor XR is dat het medicijn bij mij en een flink aantal andere ADHD'ers die het gebruiken, (bijna) geen negatieve bijwerkingen heeft. (Alleen heb ik de eerste maand een vermoeidheid van 32 jaar ‘eruitgeslapen’.) Ik werd niet apatisch (zoals bij Prozac en Seroxat), vreetziek (zoals met Remeron) of zombie-like en mager (zoals bij Ritalin), maar voelde me mezelf zoals ik me altijd had moeten voelen: levendig, maar veel evenwichtiger. Ik durf zelfs te stellen dat ik me voor het eerst in mijn leven pas goed voelde!

Ook van andere ADHD'ers die ik dit medicijn heb aanbevolen krijg ik niets dan positieve reacties.

Ik ben na ruim een succesjaar met Efexor gestopt. ‘t Afbouwen was overigens geen pretje. ’k Heb er zes weken over gedaan, waarvan de laatste twee echt een ramp waren (bliksemflitsen in mijn hoofd, slapeloosheid, tollen, dubbelzien, ‘stuiteren’ enz.). Maar nu blijkt dat het “het-beste-jaar-van-mijn-leven-tot-nu-toe” uiteindelijk een veel langere uitwerking heeft. Ik voel me erg goed en kan de chaos van/in mijn leven aan.

Meer over Efexor (in Amerika en Engeland gespeld als Effexor) lees je in de Hulpgids, bij Consumed, hier en (Engelstalig) op o.a. Dr. Bob , iADHD en adhd.com. En vergeet deze waanzinnig interessante site niet: http://www.biopsychiatry.com.

Zoals gezegd: de Nederlandse (en Belgische) psychiaters zijn nog niet zo op de hoogte van de bijzonder positieve invloed die Efexor XR op heel veel volwassenen met ADHD heeft; je zult jouw arts dus hiervan moeten zien te overtuigen. Als je dat wilt, natuurlijk.

Meer weten over welk medicijn voor jou bijzonder geschikt is (volgens Dr. Daniel Amen), doe dan online de Engelstalige Amen Clinic ADD Subtype Test.

Let op! Ieder mens is anders, en wat voor mij geldt hoéft niet voor jou te gelden. Reageer jij goed op een ander medicijn, ga dan niet ‘prutsen’ omdat ik andere ervaringen heb. Voel jij je prima zonder pillen (zoals ik nu), streef dan niet het ‘ultiem genot’ met medicijnen na. Dat zul je daarmee namelijk niet vinden!

• Janny

ÃŒK herken dit!!!! en ik zal het je nog sterker vertellen! Ik zou dit geschreven kunnen hebben want ook ik voel me precies als jij op dit moment en ook ik ‘rommel’ al jaren met medicatie in de hoop de chaos in mijn hoofd en leven kwijt te raken.

liefs

Janny

ps;

na Ritalin en Concerta gebruik ik sinds kort 100 mg Seroquel per dag .

• Janny

Nina,

ik wil je graag iets laten lezen. Mail je me?

Janny

m.hamrit@home.nl

• maggie

ik heb dit al eerder gehoord . hoe lang ben je nu gestopt met de rita want ws slaat het weer aan na een rustperiode. dus opnieuw beginnen , het probleem blijft en is dat je alleen echt supergoed kan functioneren met medicatie (hoeveel eigenwijsen ook zeggen dat het niet zo is!)in deze maatschappij.

ik kan je alleen dit advies geven.

sterkte

• nina

Hoi Miranda,

Bedankt voor je info

Ik heb in het begin Aurorix geslikt. Dat was het meest fantastische middel wat ik heb gehad. Geen bijwerkingen en optimale rust. Helaas was dat na 8 maanden uitgewerkt. Ik heb het nog een poosje naast ritalin geslikt omdat Aurorix rebound tegenging. Had idd iets te maken met heropname van dopamine.

De afgelopen maanden had ik Remeron. Ik had geen vreetbuien maar kwam wel flink aan.Daarnaast sliep ik zoveel dat ik nergens meer aan toe kwam.

Ik ga mn psychiater vragen over efexor.

Groetjes

Nina

• nina

Hi Maggie,

Dat is het he, met Ritalin kon ik de hele wereld aan. Maar die bijwerkingen…:-(

In juni ben ik ermee gestopt. Is een moeilijke tijd voor mij geweest daarna.

De maatschappij is zo hektisch. Ik verzet me tegen de gedachte dat ik onder de pillen moet omdat ik dan beter functioneer. Aan de andere kant zie ik dat het zo niet goed gaat.

Nina

• miranda

Hoi Nina,

Wat jammer dat als een middel goed aanslaat dat t dan na 8 maanden niet meer werkt.

Had je erge last gehad van t afbouwen? Want dat hoor je van veel ad,s.Van efexor schijnt t ook moeilijk te zijn.

Ik wil even vermelden dat ik tot nu toe maar 2 kilo aangekomen ben maar dat verschilt ook erg van persoon tot persoon.

Daarbij slik ik erg weinig; 37,5 mg.De startdosis schijnt 75 mg te zijn, (gelukkig heb ik een psyg. die t langzaam aan doet) tijdje terug moest ik een halfje erbij doen en ik kon niet meer slapen maar kan ook samenhangen met verminderen van ander middel.

Het effect is bij mij eigenlijk te weinig ,dus het is of nogmaals proberen te verhogen of naar een andere ad.

Voorlopig laat ik het even zo ,kan me nu echt geen terugval veroorloven,het gaat net nu.

Hoef je niet te vertellen dat elk middel weer bij iedereen een andere werking geeft.

Dat artikel over efexor kwam ik toevallig tegen toen ik aan t googelen was met efexor en adhd,ik weet dit pas sinds kort maar vond het interesant genoeg om het even te plaatsen.

Ben benieuwd wat jouw arts hierover te zeggen heeft,of hij er wel bekend mee is bedoel ik , dat t goed werkt bij adhd.

sterkte intussen.

groetjes miranda

• maggie

tja das een moeilijke, ik houd het lekker bij de riita het is kiesen of delen. en tja die keuze moet jezelf maken.

groetjes maggie