mama wat is adhd?

• Cécile

Onze oudste zoon is nu 6 jaar en begint zich bewust te worden van het feit dat het adhd heeft. Hij slikt nu een jaar ritalin en weet dat deze pillen hem “helpen” op school.

Van het weekend begon hij er zelf over… Mama wat is adhd? Waarom heb ik adhd en mijn broertje niet? Wat heb ik in mijn hoofd? Waarom doe ik zoveel dingen verkeerd? Waarom sla ik andere kinderen? Waarom zeggen die stemmen in mijn hoofd dat ik dingen moet doen? Waarom kan ik niet stoppen? etc etc.

Naar goed weten heb ik hem erover verteld en dat ik binnenkort een boekje ga kopen met plaatjes en uitleg.

Vraag mezelf eigenlijk af waarom hij er nooit eerder naar heeft gevraagd. Hij is alle testen doorlopen, gaat naar de arts, mama praat op school etc.

Ik leg hem dan altijd uit wat we gaan doen en waarvoor, maar nooit kwam er antwoord tot nu… wellicht bewustwording :?

Wie heeft voor mij goede boeken tips voor een kind van 6 jaar, met goede plaatjes? Hij is druk bezig met leren lezen, maar een boek met alleen maar letters trekt niet zijn aandacht.

Alvast bedankt!

Groetjes

• marleen

hallo cécile,

ik stelde die vraag hier ook een keer voor kinderboeken over ADHD en toen werd door iemand het boekje ‘Stijn de trein’ aangegeven. Van de stichting Balans. Het is eigenlijk geen echt boekje, het is een simpel schriftje met enkele zwart wit tekeningen maar het verhaaltje is wel goed.

Verder heb ik ook eens een uitleg gelezen van Ed Hallowel om het aan een kind uit te leggen. Hij had het over een speciale auto, een soort Formule 1 auto, die gaan heel hard en hebben speciale motorolie nodig, die speciale motorolie om niet uit de bochten te gaan en ‘op het juiste pad te blijven’ is dan de medicatie. Ik vond het ook een leuke benadering.

groetjes en succes ermee.

Marleen.

• Greet

Hallo Cécile,

dit lijkt me wel wat maar dan eerder om samen met je zoontje te lezen :

http://www.mdelfos.nl/adhd.html

nog wat extra info over hetzelfde boek :

'Mini-special: twee boeken over ADHD'

——————————————————————————-

(7+)

Ze vinden me druk!

Martine Delfos

Trude van Waarden Producties, 2001

ISBN 90 755 645 11

f.19,90

De psychologe Martine Delfos begint haar boek met een inleidend hoofdstuk dat zich richt op ouders, verzorgers en leerkrachten. Hierin legt ze uit dat het een therapeutisch kinderboek is. Het is bedoeld om de problematiek rond ADHD en hyperactiviteit uit te leggen en bespreekbaar te maken, voor kinderen die er zelf last van hebben en voor hun leeftijdgenoten. Vervolgens wordt beknopt verteld wat ADHD is, wat het verschil is met ‘gewoon’ druk gedrag en hoe het probleem behandeld wordt. Tot slot worden suggesties gedaan voor hoe het boek gebruikt kan worden. Zoveel uitleg lijkt betuttelend, maar zo komt het niet over. De toon is helder en direct, zonder zweverig jargon.

Het ‘kindergedeelte’ schetst de wereld van een aantal kinderen met ADHD of andersoortig druk gedrag. Dit gebeurt met taalgebruik dat dicht tegen de spreektaal aanligt. Op elke pagina wordt in een mini-hoofdstukje een bepaald facet van de problematiek belicht, zoals de voors en tegens van medicijngebruik, bezoekjes aan de therapeut, confrontaties met andere kinderen, concentratieproblemen op school en concentratiepieken bij het spelen van computerspelletjes. Toch wordt er nog genoeg niet gezegd, zodat het boek uitnodigt om er verder over te praten.

Groetjes, Greet

• Cécile

Bedankt voor jullie reacties!

Ik duik dit weekend de boekenwinkel in.

• Janny

ik had @!#$ ook op gereageerd! Waar is mijn reactie??? Grrrrrrrrrrr….

Janny