Hoi,
Uiteraard heeft dat (grote) invloed op andere kinderen.
In ons geval is de broer van r. ouder (16), r.is 12. Ik heb dus geen ervaring met jongere brusjes.Of dat een voordeel is kan ik niet zeggen,heeft allebei z,n voor en nadelen denk ik.Lichamelijk kan r.weinig beginnen maar geestelijk natuurlijk zeer zeker.
Heb altijd gedacht dat onze oudste namate hij ouder werd er beter mee kon omgaan maar dat valt dus tegen,hij zit volop in de puberteit dus voor hem is het er niet makkelijker op geworden.
Natuurlijk kan ik er met hem beter over praten,hij heeft dan ondanks dat r. hem erg kan kwetsen toch begrip en vaak medelijden met hem.
Maar het blijft toch ook nog een kind en r.negeren is zeer moeilijk, dan is alle uitleg van ons plots vergeten .
Dat is bij ons het grootste probleem ,hoe vaak we dat ook proberen,het lukt niet,moet er wel bij zeggen dat r. zeer complex is.En dan begint de strijd , gescheld of geschreeuw(vreselijk energievretend is dat,wilt dan beide partijen gerust maken en soms is dat erg moeilijk,t bekende politieagentjegevoel) Dat sloopt niet enkel ons maar ook hun.
Met name de laatste tijd heeft hij er veel problemen mee,kan weinig van r. hebben maar gezien de opstapeling van probl.vind ik dat vrij logisch.
Hij heeft erg de neiging om het voor ons op te nemen,erg lief bedoeld,maar het maakt de situatie alleen maar erger op dat moment.
Weet je, het is dat r. die leuke spontane kant heeft(wat ik niet snel bij “gewone” gezinnen zie ) bv.s,morgens zeggen:fijne dag op school he of bv veel plezier als hij uitgaat,of zomaar: ik hou van jou.
Dat maakt voor de oudste weer wat goed als je begrijpt wat ik bedoel,hij haalt ,m zovaak ook t bloed onder de nagels vandaan.
Gelukkig heeft hij z,n sport en andere dingen waar hij het van zich af kan zetten.regelmatig extra aandacht en apart dingen met ,m ondernemen zijn zeer belangrijk.
Toch zal het nog lang moeilijk blijven,r.begint nl.ook langzaam te puberen,helppppp :-)
Pas zat ik met m,n oudste nog oude videoflimpjes te kijken,r.draaft als een tornado door t huis en hij zat gewoon rustig door te tekenen:-) hij was toen een jaar of 9.hij stond er zelf van te kijken,dat ik dat kon zeg,kon ik dat nu ook maar was z,n commentaar.
Tja,kan wel tig dingen opnoemen,t zal wel herkenbaar zijn denk ik zo.Ik denk wel ,s , als r. nou de oudste zou zijn geweest,is dat dan makkelijker of juist niet,ik weet t niet.
groeten miranda