Klopt, mensen met borderline beginnen onmiddellijk te stuiteren als je het hebt over kinderen met borderline. Voor een officiële diagnose moet je absoluut boven de 18 zijn en een afgrijselijk trauma meegemaakt hebben.
maar
Er gaan steeds meer stemmen op voor een andere benadering. Steeds meer mensen zeggen dat borderline ook een soort van aangeboren kan zijn. Dat je een kind kan hebben met een aanleg voor borderline, en dat als je er goed voor zorgt, het kind zich helemaal niet hoeft te ontwikkelen als bordie. Maar als je er helemaal niet goed voor zorgt, het wél zover kan komen.
Wat het meest frappante was, was dat als ik het gedrag van mijn dochter (nu acht jaar) in een notedop aan een ander uit moest leggen, ik haar altijd een “doorgedraaide borderliner” noemde. Ze was een emotie-achtbaan. Altijd héél blij, dan weer héél verdrietig, dan weer héél boos, dan weer héél beledigd. En dan volgde elkaar allemaal in sneltreintempo op. Ze voelde alles zo veel te diep van binnen. Dit was hetgeen dat het opvoeden en leven met haar zo moeilijk maakte.
Ik hoorde in de hele moeilijke tijd, toen ze stopte met de dipiperon, dat ze alle kenmerken van een kiem van borderline in zich. Ze had een hechtingprobleem, een heel grote verlatingangst, op ze begon zichzelf te “straffen” (bijten in pols, zelf in een hoek gaan staan). Mijn eerste reactie was “dus tóch”!!
Op hersenstorm.nl stond een goed stuk over borderline, en toen dacht ik: misschien toch wel, als ik Mas zo hoor, dan denk ik: misschien toch niet.
Verder weet ik het niet zo goed, en denk ik er maar niet zo over na. Het gaat nu supergoed, zonder medicijnen. Medicijnen werken niet bij haar, en het is nu ook helemaal niet meer nodig. Ik heb verregaande maatregelen genomen die voor haar een heel goede uitwerking hebben.
Eigenlijk vind ik ADHD een veel te breed begrip. Er zijn ADHD-ers die veel te hyper zijn, er zijn ADHD-ers die richting ODD gaan en zo zijn er wel meer richtingen. Mijn kind heeft de ADHD-vorm die lijkt op borderline. Ik denk dat dat de beste term is.
Zijn er meer mensen die de borderline-vorm van ADHD hebben? Het RIAGG zei ooit dat ADHD bij meisjes zich op deze manier uitte. Is dit typische meiden-ADHD?