adhd

• gea

hallo allemaal

ik zal me eerst even voorstellen

ben gea 32 jaar woon samen en hebben een dochter

nou heb ik een vraag onze dochter staat op de wachtlijst om getest te worden

hoe gaat dat in zijn werking

ik als moeder krijg vaak de schuld omdat ik ook redelijk druk ben maar effecht op mijn dochter heb

zij is 4 jaar oud en druk, kan zich niet zelf vermaken , alles moet gelijk als ze iets vraagt , ze kan nog geen 5 minuten met iets spellen, moet haar de helle tijd vermaken , driftbuien als ze haar zin niet krijgt, slaan bijten,en iets heel raars laast gingen we naar macdondalds wat zei niet wist en in een keer zei ze we gaan naar de mac he

heel raar

haar vader heeft een heel hoog ecu van 160

ook de juf vind haal heel erg druk en ze heeft een klas van 10 kinderen

dus niet veel

ze moeten 10 minuten dingen doen maar dat houd zij maar 5 minuten vol

groetjes gea

• Helga

Hallo Gea,

Alleen ‘druk’ zijn betekend nog geen ADHD. Je dochter is ook nog te jong voor een diagnose, dat kan pas vanaf 7 jaar.

Waarom denk je aan ADHD, omdat dat tegenwoordig zo ‘in’ is? Sorry, geen aanval ofzo, maar het lijkt wel of iedereen die wat drukker is dan normaal, en wát is normaal?, tegenwoordig ADHD moet hebben.

Kleuters op deze leeftijd kunnen heel dwingend zijn, vooral meisjes. Een strak regime en alles op gezette tijden kan al een hoop uit halen. Structuur is voor deze leeftijds-categorie erg belangrijk, zéker voor ADHDers. Dus begin daar eens mee zou ik zeggen, wellicht merk je dan al verschil. Dat stempel kan je altijd nog geven.

Helga

overigens welkom op dit bord:)

• gea

hallo helga

wij hebben al 2 jaar gezinszorg en die denken ook aan adhd

en zelfs de huisarts

kijk het verhaal wat ik hier schrijf is maar een klein gedeelte ervan als ik alles op moet schrijven ben ik over 6 uur nog bezig

dit is ook geen aanval

groetjes gea

• Breedbekkikker

Sorry Helga, kan het niet laten. Toen ik een tijdje geleden ook de vraag stelde “wat is normaal”, had je een duidelijk antwoord, zie deze link (die ik vast niet aanklikbaar plaats) http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2026&i=6844&t=6797&v=t

Nu vind je “normaal” blijkbaar toch ook een rekbaar begrip….

• Breedbekkikker

Beste Gea,

Het kan inderdaad “jouw schuld” een beetje zijn dat je dochter zo is, als je zelf ook erg druk bent en weinig structuur kunt geven. MAAR dat is geen verwijt! Ik zelf kreeg en krijg dat ook wel eens te horen, maar het is voor mensen die zeer geordend en rustig zijn heel makkelijk om te zeggen “structuur geven”, dat schud je nou eenmaal niet zo uit je mouw als het niet in je zit, daar heb je hulp bij nodig!

Mijn advies is om zeker hulp te zoeken, maar niet alleen naar ADHD te kijken, zelfs al zou je op deze jonge leeftijd een diagnose krijgen, dan verandert er zonder actie van jouw/jullie kant niets! Met een diagnose gaat ADHD niet over!

Zoek hulp bij het omgaan met je kind (dus kijk toch eens naar jezelf en je partner, hoe toegeeflijk of inconsequent ben je?) leer in eerste instantie om te gaan met haar driftbuien, zodat ze zelf wat rustiger wordt. Dan wordt het al makkelijker om om te gaan met die andere zaken die niet lekker lopen.

Belangrijk is dat jij en je partner hier samen aan werken!

Succes!

• Janny

Ook ik heet je welkom op dit gezellige prikbord! Ik zou je niet kunnen zeggen hoe zo'n jong getest wordt. Kan dat überhaupt al wel ? Hoe een volwassen test in zijn werk gaat weet ik inmiddels wel.

Mijn zusje in Engeland heeft een 3 jarig oud zoontje en die beschrijft hem net dan jij jou kindje! Daar zeggen ze dat adhd nog niet vastgesteld kan worden. Wel wordt hij psychlologisch onderzocht.

Houd je ons op de hoogte?

Houd je koppie er bij! 't Is JOU kindje en JIJ kent haar het best! Laat haar kind mogen zijn….

Janny

• esther

Als je hier prikt en dus zelf al aan ADHD denkt, dan durf ik er gif op in te nemen dat je dochter dat ook heeft. Mijn kinderen zijn met vier jaar getest. Waarschijnlijk heb jij ook een heel slim, heel gevoelig en heel druk kind. Dat gaat nog jaren bloed, zweet en tranen geven.

Als je het echt goed aan wilt pakken, moet je je omscholen tot personal coach. Dat is een slecht betaalde baan met weinig aanzien, maar waar wel je gezin uiteindelijk lekker van gaat draaien.

Geef je kind veel rust. Zoek het kleinste en rustigste schooltje uit. Laat je kind niet overblijven. Doe geen sport of andere clubjes. Als er een vriendinnetje is, zoveel mogelijk bij jouw thuis laten spelen.

Structuur kan je opbouwen. Begin met vaste eet en slaaptijden. En begin met als je thuiskomt jas op het eigen plekje hangen en schoenen op de goede plek zetten.

Neem een hulp in de huishouding als je dochter op school is. Zorg voor een speelgoed-opbergsysteem op haar slaapkamer

Mijn dochter is helemaal bijgekomen van de rust en structuur. Ik hoop dat jouw dochter ook zo'n vooruitgang kan boeken.

• Helga

Ik denk dat jouw interpretatie van mijn ‘normaal’ verkeerd is.

Het is hier ook precies zoals ik in jouw link bedoel.

Dit zijn kleuters, daar mag je ‘normaal’ gedrag van verwachten, maar wat is ‘normaal’?! Uit het relaas van Gea maak ik geen ‘abnormaal’ gedrag op.(voor een vierjarige dan)

Gr,

• gea

hallo breedbekkikker

ze krijgt wel genoeg sctructuur

zelf jas ophangen schoenen uit aan

nou ja enzevoort

ook hebben we al 2 jaar gezinszorg

dus begeleiding op en top

om maar zo te zeggen maar werkt niet echt

ik wordt min of meer onrustig en druk van haar

want als zij op bed ligt kan ik heel goed uren op de bank zitten

dus zo druk ben ik niet

ik val je niet aan hoor

ben al heel blij met de tips hoor

groetjes gea

• Breedbekkikker

Wat betreft die sport en clubjes ben ik het absoluut niet met je eens.

Juist als je ADHD hebt, kun je in sport veel van je ruim aanwezige energie kwijt. Ook clubjes niet vermijden, je moet een kind juist leren dat het niet alleen is en zich ook wel eens aan andere aanpassen.

En daar zijn (goed uitgezochte) clubjes ideaal voor.

Mijn dochter was (en is) er ook zo een die zich niet alleen kan vermaken, sport (turnen en zwemmen) is altijd een hele goede uitlaatklep geweest en op de toneelclub gaat het super!