therapie

• Jet

Wie van jullie heeft ervaring met de therapie/cursus Stop-Denk-Doe?

Wat houdt het precies in en zie je verbetering?

Dit zou speciaal zijn voor ADHD.

Wie van jullie heeft ervaring met de therapie/cursus Anders Boos?

Wat houdt deze precies in en zie je verbetering?

Dit zou meer gericht zijn op ODD

Wij moeten op cursus manlief en ik samen met onze jongste aardappel. Ze proberen ons in een richting te sturen waar we eigenlijk geen zin in hebben. Aan de andere kant kunnen wij eigenlijk niet goed oordelen over de inhoud van beide cursussen.

Wie weet hier meer van?

gr. Jet

• maggie

nope sorry heb wel een soort therapie gehad maar deze niet

• mas

Ik weet niet hoe oud je kind is, maar wat ik begrepen heb is dat er geen therapie is die effect heeft bij odd. Het is gebleken dat zodra de therapie stopt, de kinderen weer in het oude patroon vallen. Ze weten namelijk wel hoe het moet ( als ze dat verteld is door de ouders ‘opvoeding’ ) maar het doen is een tweede. De rem op het gedrag is nu juist hun probleem. Neem mij nu, ik weet ook wel hoe het moet maar het DOEN…..helaas.

groetjes van mas

• esther

Verklaar je nader. Wie wil je zoon op cursus hebben en waarom? Wat is er gebeurd?

Zoals je weet ben ik lyrisch over onze particuliere psycholoog. Die heeft o.a. een zeer effectieve speltherapie.

• Janny

Ik heb zojuist vandaag weer een ‘therapie’ aan mijn laars gelapt. Dat is gewoon niets voor mij. De meeste van die therapie-gasten hebben zelf een tik van een molenwiek gehad. En ja dat is écht mijn mening! Kan er ook niks aan doen.

Janny

• Jet

Jeugdzorg is hier overactief. Bij het aanvragen van het PGB moesten er bepaalde doelstellingen komen en hoe het op te gaan lossen. Daarbij werden we “verplicht” (tenminste zo voelde het…. Wil je een pgb zal het kind ook een cursus moeten volgen)

Voor de jongste zou het de Stop-Denk-Doe therapie zijn.

Maar…… Nu ineens kregen we jeugdzorg aan de lijn dat voor Stop-Denk-Doe er een wachttijd is….Dat er nu een andere cursus is Anders Boos, dat je jongste in de diagnose toch ook behoorlijk wat opositioneel gedrag heeft, dat hij dan niet geschrikt is voor de Stop denk doe, dat dit toch meer is voor de anders boos.. blabla bla.

Dat anders boos verhaal is dus echt voor ODD kinderen. Ik heb niet het gevoel dat mijn kind ODD heeft. Ja hij is af en toe wel eens dwars, ja ook wel eens boos etc. maar niet dat het expres is, niet dat het heel vaak is, niet dat wij binnen het gezin er echt problemen mee hebben.

Ik heb het gevoel dat Jeugdzorg de Anders Boos cursus vol moet zien te krijgen met kinderen, dat mijn kind er een vleugje van mee heeft maar dat ze dat vleugje gebruiken om hem in die cursus te stoppen. Ja er zijn een paar raakvlakken maar er zijn ook een heleboel dingen die niet kloppen.

Vandaar dus dat ik wil weten wat de cursussen inhouden. Dat ik precies wil weten op welke manier zaken aangepakt worden zodat ik een beter oordeel kan geven of mijn kind er tussen past ja of nee.

Kennis is macht…. Als ik weet wat het inhoud, kan ik ze met de inhoud om de oren slaan zeg maar. Ze kunnen wel zo veel beweren. Ik wil best meewerken, maar dan moet het wel iets zijn waar mijn kind ook iets aan heeft.

gr. Jet

• Greet

Die ‘stop, denk, doe’ is een techniek die gebruikt wordt bij ‘Zit Stil’ in Vlaanderen.

Er zijn zelfs jongeren die een echt stoplicht op hun kamer hebben staan (gejat of niet, dat laat ik in het midden… ;) )

Op de site van ‘zit stil’ staat geen info over deze methode maar ik zou ze eens een mailtje sturen (stikt er trouwens van de Hollanders op hun ouderavonden, hahaha) en wat meer uitleg vragen.

www.zitstil.be

Groetjes, Greet

• anoniem

Het doet me denken aan mijn moeder als ze niet blij is, zeg maar. Denk nou eerst eens na, voor je wat zegt..

Zonder dollen, mijn moeder werkt oa op een orthopedagogisch maatschap, ik hoorde haar laatst (dacht ik!) praten over zoiets, zal eens vragen..

• emmy

Hoi Jet. Onze zoon is 11 en heeft 2 jaar geleden deze cursus gedaan. Ik moet zeggen dat het niets gedaan heeft bij hem, maar ook niet bij de andere kinderen volgens mij. Natuurlijk wordt hen geleerd na te denken vòòrdat ze wat doen maar ja een adhd-er en nadenken…..Kortom, was erg leuk voor de kinderen want de wat rustiger adhd-ertjes waren nog drukker als ze thuis kwamen. Die van ons ook dus….Hij gebruikt nu ritalin en hij zegt nu zelf dat het nadenken over iets nu ‘vanzelf’ gaat en dat hij zich niet meer zo hoeft in te spannen om negatief gedrag te voorkomen. Alles gaat beter, gelukkig. Ik heb geen spijt van de cursus, in die zin dat je toch alles wil proberen voordat je kind aan de ritalin gaat. In ons geval hadden wij al het één en ander geprobeerd maar niets hielp. Onze zoon en wij ook natuurlijk, zijn heel erg blij dat het nu zo goed gaat! Sterkte!

• miranda

hoi,enigste wat ik er van kan zeggen dat ze zoiets toepassen in de sovatraining die r.op school heeft gehad.helaas had dit weinig tot geen resultaat.(bij hem dan) ,hij vond het ook niet erg leuk,was gedemotiveerd. komt wel op t zelfde neer stop,denk,doe en op een andere manier met je boosheid leren om te gaan.dit deed hij samen met nog 5 kinderen,zonder ons.enige wat wij vroeger hebben bijgewoond is een oudercursus adhd.ik moet nog steeds elke dag zeggen;stop,denk doe:-). groetjes miranda.

ps,ik denk wel dat sommige kinderen hier baat bij kunnen hebben overigens,dat was bij r. in de groep wel t geval,dus ik zou t toch wel overwegen.