Hallo Esther,
Met mijn zoon gaat het prima hoor en hij heeft gelukkig geen ADHD.
Er is een tijdje geweest, dat ik daar wel aan twijfelde, maar dat was gewoon een soort verwerkingsfase denk ik achteraf. Dat was in de periode dat zijn opa was overleden en we pas gescheiden waren, dus zijn gedrag was daardoor achteraf wel te verklaren. Hij is nu 10 en het is gewoon een gezellige, vrolijke en gezonde tiener geworden, die het heerlijk vind om lekker buiten te spelen en niet de hele tijd voor de buis, achter de computer of de playstation hoeft te hangen. Nog even afwachten hoe dat verder gaat, als hij over een paar jaar gaat puberen, maar ja, dat maken ze allemaal door en heeft natuurlijk niets met ADHD te maken.
Wat betreft de vraag die Maggie stelde over Ritalin en sporten, kan ik het volgende zeggen:
er zijn mensen die hun Ritalin gebruiken als een vorm van doping tijdens het sporten. Ik zelf heb nooit de behoefte gehad, om Ritalin voor die doeleinden te slikken. Ik merkte persoonlijk weinig verschil met fietsen, of ik nu wel of geen Ritalin gebruikt, ik voelde me altijd goed als ik flink door kon trappen. Het verbaasde mij wel, wat voor invloed gezonde voeding op je prestatie's hebben.Veel koolhydraten in de vorm van pasta's en goed drinken kunnen je prestatie's behoorlijk positief beïnvloeden en dat draagt dan ook weer bij aan het beperken van je negatieve ADHD-eigenschappen. Eigenlijk heb je helemaal geen Ritalin nodig als je sport, vooral als je een beetje intensief sport, wordt je addrenalinespiegel vanzelf opgejaagd en dat geeft gewoon een goed gevoel. Als ik dan thuiskom na een fixe fietstocht, heb ik altijd zo'n euforisch en voldaan gevoel, waar ik 1 a 2 dagen op kan teren. Dus eigenlijk is een beetje intensief sporten met daar aan gekoppeld gezond eten een goed alternatief voor Ritalin. Ik wil het dan ook elke ADHD-er aanraden om een fizieke sport te gaan beoefenen en daarnaast een goed voedingspatroon te handhaven. Dat laatste kan best wel eens moeilijk zijn hoor, gezien ik toch ook wel eens van die frusto-vreetbuien heb, vooral de laatste tijd.
Dat komt, omdat ik al weken niets aan sport heb kunnen doen, want ik zit nu al geruim een maand thuis met rugklachten.(vermoedelijk een vorm van hernia) Dat is ook de reden dat ik niet zoveel meer prik de laatste tijd, want ik kan niet lang zitten.
Ik verveel me kapot, en ja dan komen je negatieve ADHD gevoelens toch weer naar boven met daaraan gekoppeld, de vreetbuien. Daarom heb ik gisteren maar de stoute schoenen aangetrokken en bij Neckerman heel impulsief een nieuwe cinemaset besteld. Die wordt morgen gebracht, kunnen mijn zoon en ik die samen instaleren want die is dit weekend bij me. Het weer wordt ook niet zo geweldig, dus maken we er een gezellig dagje thuisbioscoop van met de nodige versnaperingen en drinken. Als hij dan ook nog wat vrienden uitnodigt, wordt he ook nog even gezellig hier, want ik ben wel toe aan even iets anders.
Groeten, Albert.