Ik heb echt met veel plezier al jullie antwoorden gelezen.
Iedereen pakt het toch op een andere (zijn eigen) manier op. Bij de een is het een acceptatieproces, de ander een ontwikkelingsproces en bij de volgende echt een puur bewustwordingsproces.
Ik denk persoonlijk dat ieder mens moet “groeien” in de persoon die hij of zij zelf is. Dat je voor jezelf moet leren accepteren wie je bent en wat je kan en dat je daar het beste uit probeert te halen. De ene persoon heeft een heleboel houvast aan de diagnose en ziet dat als het startsein een heleboel extra bagage los te laten. Met een hele andere blik in de spiegel te kijken. De ander heeft het voor zichzelf al op een rijtje maar door de diagnose komt er begrip in de omgeving.
Dan kom ik eigenlijk toch weer terug bij de gewone levens- en leerprocessen. ADHD of niet.
Ieder mens moet leren om gaan met zijn beperkingen. Leren omgaan met positieve en negatieve karaktereigenschappen en doen en laten. Leren accepteren; hoe sta ik op, en in deze wereld/maatschappij. Leren omgaan met hoe kijkt “de wereld” tegen mij aan en hoe kijk ik naar de wereld, en waar laat ik me daarin leiden door kommentaar van de buitenwereld en waar heb ik er lak aan.
pfff, het is voor mij nog steeds een heel lastig onderwerp. Waarom accepteert een omgeving (school, ouders, vriendenkring, partner) als er een diagnose ligt ineens veel meer? Is er meer begrip.
Waarom was dat begrip er dan eerst niet?
Waarom werd die persoon/kind niet geaccepteerd zoals hij/zij was? En gewoon geholpen met zijn/haar problemen?
En waarom kan die hulp en begrip er ineens wel komen als er een diagnose ligt?
Wat maakt dit de persoon anders dan de week voor de diagnose? Wat maakt dit het handelen van de persoon anders?
Of je krijgt juist ineens de veroordelingen. Wordt je in een hokje geplaatst. Je bent permanent aan het vechten tegen de bierkaai.
Ligt dit aan een maatschappij die wel of niet kortzichtig en intollerant is?
Ligt dit aan jezelf omdat je (door de diagnose) ineens zelf sterk in je schoenen gaat staan. Loop je je eerst te verdedigen en verontschuldigen voor de dingen die mis gaan en dan sta je nu sterk want je hebt een reden dat het mis kan gaan?!?!.
Deste verder ik er op door filosofeer, deste meer vragen ik krijg.
gr. Jet