Bewustwordings proces

• Albert

Hallo Jet,

Dat bewustwordingsproces is ook niet voor jou en je gezin bedoelt.

Dat je anders was dan anderen, wist je als ADHD-er je hele leven al.

Het geld voor anderen, dat die zich bewust worden dat je ADHD hebt.

Daaraan gekoppeld zit het acceptatieproces en dat is een stuk lastiger voor een ander dan voor je zelf.

Ik zou overigens graag wat vaker prikken maar kan niet lang zitten.

Ik ben mij bewust dat ik dit lichamelijk ongemak voorlopig zal moeten accepteren, al is mijn bewustwordingsproces in dít geval nog niet echt op gang gekomen.

Je kunt maar beter ADHD hebben, want dan weet je niet beter.

Groeten, Albert.

• mas

In mijn geval is het heel erg emotioneel geweest, er viel zoveel last van me af, zoveel schuldgevoelens, en ik heb me jaren dom gevoelt, onbewust wist ik wel dat ik niet dom was, maar toch…

Altijd hoor je“ze kán het wel als ze maar wil” je hele leven lang…en ik wilde echt wel, maar kon het gewoon niet…nu weet ik waarom.

Ik weet nu dat heel veel dingen mij 10x zoveel moeite koste dan anderen, dan snapte ik nooit, waarom koste het mij zoveel moeite? was ik zo dom?

Je kunt een mens met adhd niet vergelijken met een mens zonder adhd, die hebben ook hun eigen karakter, maar die hebben geen neurobiologische stoornis, dat is toch best wel een verschil.

Ik heb ook ervaren dat een diagnose voor jezelf en voor sommige om je heen prettig is, maar je kunt het beter voor de rest voor je houden, een stempel is niet fijn. Het is hetzelfde als die kerels die tegen vrouwen zeggen als ze iet wat chagerijnig zijn “o, je moet zeker ongesteld worden…”bleeeee

Nou ja, tot zover ff

groetjes van mas;)

• Greet

ja, de helft was weer gaan vliegen en ik wis niet eens dat het erop stond dus ik vul het straks wel verder aan.

Groetjes, Greet

• Bernadette

Hoi Jet ,

Het bewustwordingsproces van ouders begint pas als de cirkel weer rond is , want dat is het begin van de acceptatie .

Eerst wetende dat je kind anders is , vervolgens de stap naar de diagnose , de diagnose hebbende en dan naar het geklets van een psycholoog luisteren waarvan jou kind nummer vier is in de stapel dossiers die hij /zij voor zich heeft liggen .

In drie kwartier gaat dit individue jou vertellen , hoe JIJ met jullie kind om moet gaan .

Tegen beter weten in , volg je die instructie,s op want immers die persoon is ERVARENSDESKUNDIGE , die heeft er voor geleerd en die heb je nodig (denk je )Vervolgens ga je nog een stapje verder en ga je de nieuwste therapietjes volgen , die er aangeboden worden , de doe stap denk , videohometraining , sofatraining , what ever.

Na een periode van een jaar of meer, jullie tijd , hun tijd , kind zijn tijd kwijt te zijn en een hoop energie , en een hoop wijzer kom je terug met je voeten op aarde en weet je dat je eigenlijk toch zelf wel je kind het beste kent , weet je dat je intuitief eigenlijk wel de beste oplossingen had , maar minder geforceerd.

Over het algemeen vinden de mensen dat ik mijn kinderen raar opvoed , ik ben eerder geneigd om ze te laten stuiteren , te leren van hun eigen fouten en dat houd in dat ik twee zeer zelfstandige kinderen heb .

Haal regelmatig het voorbeeld aan van een vogelechtpaar , op een gegeven moment geeft ma mus hun kind een zetje als de tijd rijp is en leren ze langzamerhand vliegen , mijn adhder/autist leert van zijn ervaringen .

Mijn bewustwordingsproces en dat van mijn kind heb ik anders ervaren of misschien wel hetzelfde , gr Bernadette

• peter

hoi allemaal

heb niet alle lange topics gelezen concentrati niet voor.

heb diagnose ook adhd pddnos

zelf denk ik meer add?

bewust zijn is al nu

wording

heel lang proces

accepteren erkening herkening van mezelf in anderen

teleurstelingen verdriet minderwaardigheids gevoelens is nietsnel met een doekje

weg te poetsen.

ben al heel lang met men eigen proces bezig

zo vaak op men bek gegaan

heel vaak vragn en dan ben je voor veel een lastpack

zelf het ideei dat ik er alleen voor sta

geen relati waar je mee kan praten

accepteren wie je bent

delen met elkaar

er is geen samen leefving en beleefving druk drukdruk

we stressen alleen maar cariere ike ike en de rest kan stiken

zo wil ik niet LEVEN

laat me niet leven door niemand niet

heb genoeg in huis om men eigen leven te gaan Leiden

wil niet lijden heb ik al te veel gedaan en door de hel gegaan.

reageer alsjeblieft vaak geschreven geen reaktis gehad

2a3weken geleden zijn men topics niet geplaatst

waarom niet ?

hartelijke groeten peter

• peter

juist bernadet laat kinderen in hun waarde

niet in de waarde van ouders te denken

kinderen beleven.

denken zit erg vaak in de weg houd weg van je gevoelens

het is een strijd om in balans te komen met je zelf en je kind in je zelf.

het heeft ook met voeding en opvoeding te maken cultuur

blijf altijd je kind steunen laat het uitvliegen wanneer het zijn of haar tijd is

zelf heb ik de indruk dat het ook met de wereldse verandering gaat natuur en mens

het komt alleemaal erg snel rampen overspannen mensen ekonomie egonomie

het is allemaal met elkaar verbonden

ik heb zelf zoiets blijf bij je zelf en je familie

hg peter

• Jet

Gaat het met je rug nog steeds zo slecht?

Heb je er al wat meer duidelijkheid over van een neuroloog?

Sterkte,

Jet

• Jet

Ik heb echt met veel plezier al jullie antwoorden gelezen.

Iedereen pakt het toch op een andere (zijn eigen) manier op. Bij de een is het een acceptatieproces, de ander een ontwikkelingsproces en bij de volgende echt een puur bewustwordingsproces.

Ik denk persoonlijk dat ieder mens moet “groeien” in de persoon die hij of zij zelf is. Dat je voor jezelf moet leren accepteren wie je bent en wat je kan en dat je daar het beste uit probeert te halen. De ene persoon heeft een heleboel houvast aan de diagnose en ziet dat als het startsein een heleboel extra bagage los te laten. Met een hele andere blik in de spiegel te kijken. De ander heeft het voor zichzelf al op een rijtje maar door de diagnose komt er begrip in de omgeving.

Dan kom ik eigenlijk toch weer terug bij de gewone levens- en leerprocessen. ADHD of niet.

Ieder mens moet leren om gaan met zijn beperkingen. Leren omgaan met positieve en negatieve karaktereigenschappen en doen en laten. Leren accepteren; hoe sta ik op, en in deze wereld/maatschappij. Leren omgaan met hoe kijkt “de wereld” tegen mij aan en hoe kijk ik naar de wereld, en waar laat ik me daarin leiden door kommentaar van de buitenwereld en waar heb ik er lak aan.

pfff, het is voor mij nog steeds een heel lastig onderwerp. Waarom accepteert een omgeving (school, ouders, vriendenkring, partner) als er een diagnose ligt ineens veel meer? Is er meer begrip.

Waarom was dat begrip er dan eerst niet?

Waarom werd die persoon/kind niet geaccepteerd zoals hij/zij was? En gewoon geholpen met zijn/haar problemen?

En waarom kan die hulp en begrip er ineens wel komen als er een diagnose ligt?

Wat maakt dit de persoon anders dan de week voor de diagnose? Wat maakt dit het handelen van de persoon anders?

Of je krijgt juist ineens de veroordelingen. Wordt je in een hokje geplaatst. Je bent permanent aan het vechten tegen de bierkaai.

Ligt dit aan een maatschappij die wel of niet kortzichtig en intollerant is?

Ligt dit aan jezelf omdat je (door de diagnose) ineens zelf sterk in je schoenen gaat staan. Loop je je eerst te verdedigen en verontschuldigen voor de dingen die mis gaan en dan sta je nu sterk want je hebt een reden dat het mis kan gaan?!?!.

Deste verder ik er op door filosofeer, deste meer vragen ik krijg.

gr. Jet

• Albert

Hallo Jet,

Ik moet de 17e naar de neuroloog, maar ik denk dat ik morgen nog eens ga bellen om er wat meer spoed achter te zetten.

Het bleek bij de huisarts, dat bij een reflextest, mijn rechter voet niet reageerde.

Het gekke is, dat ik gewoon kan lopen, maar ik kan niet langer dan 10minuten zitten.

Op mijn zij liggen gaat helemaal niet, ik krijg dan voortdurend kramp in mijn been. die doortrekt tot aan mijn enkel.

Ik ben net gestopt met therapie, want dat helpt niet, na vier weken, mag je toch wel eens verwachten dat het beter zou gaan.

Ik kan ook niet autorijden, dus werken zit er ook niet in en fietsen is al helemaal geen optie, flink balen dus.

Groeten, Albert.

• Maria

Ha Jet,

bewustwording is toch ook dat je je realiseert dat je anders bent dan een ander.

Dat je durft onder ogen zien dat dat zo is, dat je met steun van je partner gaat uitzoeken of je misschien hebt wat je zoon heeft. Als dat allemaal vrij nieuw is, is het wel even slikken. Natuurlijk ken je jezelf al jaren, maar er worden nu wel dingen duidelijk. Waarom bep. zaken op school niet gingen. Het kwartje valt. Het word je duidelijk waarom je leven liep zoals het liep. Dat is wel wat waard en dat is volgens mij een bewustwordingsproces….

Maria