1. Mijn kind is volkomen normaal
2. Er zijn toch een paar rare dingen aan de hand
3. Mijn kind loopt stuk. De andere kinderen op school doen zo raar. Andere mensen reageren altijd zo raar op je kind. Je loopt overal tegen muren aan want niemand vindt je kind leuk. Maar het is juist zo'n schatje, waarom ziet niemand dat?
4. Om mijn kind te helpen stap ik naar de huisarts. Mijn kind is zo zielig, vindt geen aansluiting. Loopt met een wit toetje rond, en zegt dat het in de hemel vast leuker is. Gaat midden op de dag in bed liggen van ellende. Heeft mijn kind een ziekte? Is het een hartziekte of iets met de nieren? Wat zegt u dokter? Psychisch? Bent u helemaal gek geworden?? Psychisch is mijn kind volkomen normaal. Het is meer zo dat de andere kinderen nog niet zo goed kunnen praten en zo sloom zijn. Ik kom hier niet voor de psychische kant, ik kom hier om ernstige ziektes uit te sluiten. Een kind dat in bed gaat liggen voelt zich niet goed!
5. Dag kinderarts, er is WEL iets aan de hand. Mijn kind eet niet en slaapt niet en is doodongelukkig. Okee dan, als u echt niets kunt vinden….
6. Dag kinderpsychiater, o, ik hoef me geen zorgen te maken? Er is niets aan de hand? Gelukkig zeg, alleen maar een hoog iq zegt u? Ja, mijn kind loopt wat op voor, dat wisten we al.
7. HELP! HELP! Ik wil niet zo lang op een wachtlijst bij het RIAGG!! Mijn kind moet NU geholpen worden. De kinderpsychiater had het over een hoog iq, maar er is meer aan de hand. Het gaat echt niet goed. Op school niet, thuis niet. Ik ben uitgeput!!
8. Wat?? ADHD??? Ik wist wel dat jullie dat zouden zeggen maar dat is niet waar. De symptomen van ADHD zijn ……, en dat heeft mijn kind allemaal niet. Ben je gek. ADHD zijn van die hondsbrutale, agressieve jongens die in hun uppie op straat rondzwerven, niet mijn gevoelige schatje. Maar ik zit hier trouwens helemaal niet voor een nieuwe diagnose, ik zit hier omdat mijn kind een cursus of therapie moet volgen. Mijn kind heeft hulp nodig.
9. Belachelijk dat RIAGG. Ze hebben geen therapieen of les. Ze hebben alleen maar pillen. Wat is dit zonde van mijn tijd geweest. Ik ben heel boos dat ze pillen voorstelden. Gif aan mijn kind geven. Dat nooit.
10. HELP!!! Mijn kind wil uit het raam springen!!!!
11. Dag mevrouw van het RIAGG, mag ik ALSTUBLIEFT een receptje? En wat fijn dat u een crisisdienst geregeld heeft. Maar in praktijk stelt dat niks voor. Die man is gezinnen met incest en verslavingen gewend. Hij zegt dat wij alles goed doen. Ik krijg geen tips, mijn kind krijgt nog steeds geen hulp.
12. Val toch allemaal dood, ik ga mijn kind redden. Ik gooi mijn man het huis uit, ik stop met werken, ik begin met medicijnen (en slaap nachtenlang niet van het schuldgevoel), ik start een therapie bij een particuliere psycholoog en zet mijn kind op een andere school.
13. Zie je wel. Alles loopt weer lekker, ik stop met de medicijnen want die raken toch uitgewerkt. Als ik nou maar zo en zo doe en die en die maatregel tref, valt er te leven met de ADHD-kant van mijn kind. Ja, mijn kind heeft toch wel een beetje ADHD. Niet erg, maar wel een beetje.
14. Ik weet nu inmiddels wat ADHD inhoudt en langzamerhand begin ik in te zien dat drie van de vier ouders, twee van de drie ooms en veel meer mensen in de familie ADHD hebben. Allemaal nette, aardige, leuke mensen. Misschien hebben mijn twee andere kinderen ook wel ADHD. En mijn man, die heeft het zeker.
15. Zou ikzelf ADHD hebben???? Nee toch? Ik hou niet van grote feesten, ik ben helemaal niet druk, eerder sloom, ik ben erg stabiel, ik stut en steun familie en vrienden, ik ben niet roekeloos met geld, en al helemaal niet verslavingsgevoelig, ik ben bedachtzaam en zeker niet impulsief. Ik heb geen kort lontje, ik ben nooit driftig, ik blijf altijd rationeel en rustig. Ik heb een engelengeduld. Ik ben een omgekeerde Janny, ik begrijp geen moer van mijn man en kinderen.
16. Of toch wel? Zou ik daarom zo slecht slapen? Zo vaak willen verhuizen? Zo graag grote reizen willen maken en willen emigreren? Kan ik daarom zo lang doorgaan waar andere stoppen? Vind ik daarom de meeste mensen zo saai? Heb ik daarom zoveel vriendinnen met ADHD?
17. Nee, ik heb zelf geen ADHD. Wat jammer, nou ben ik niet speciaal en ben ik net zo' n saaie trut als al die andere moeders op het schoolplein.
Bedoelde je zoiets, Jet? Al met al heeft mijn bewustwordingsproces drie á vier jaar gekost.