doorslapen

• esther

Zoontje is nu 2 jaar en 3 maanden. Hij heeft nog nooit doorgeslapen. Op zich was ik dat wel gewend van de andere kids, maar dit exemplaar wordt nu wel heel lastig. De laaste weken wordt hij steeds vaker wakker. Dit is nu de vijfde nacht dat ik vrijwel niet geslapen heb. Hij wordt heel vaak wakker, reden weet ik niet precies. Het kunnen de vliegtuigen zijn, hij heeft nogal wat nachtmerries, soms kramp en vooral vaak dorst. Dan krijgt hij melk in een fles. In ons bed gaat hij niet verder slapen, daar gaat hij keten. Overdag slaapt hij niet meer, om zeven uur gaat hij naar bed.

Ik weet dat dit geen moer met ADHD te maken heeft, maar als iemand tips heeft, graag!!!

• diana

waarom zou het geen moer met ADHD te maken hebben,

dacht ik ook altijd, mijn zoon is nu 7 en ligt snachts naast me anders heb ik snachts zelf geen leven als ik elk uur eruit moet, als ik jouw was zou ik contact opnemen met de huis arts en je probleem voorleggen!

schaam je niet jij bent niet de enige met een kind wat niet slaapt!

wil echt niet zeggen dat het iets met ADHD te maken heeft, mischien kan dehuisarts je een goede tip geven, maar ga niet voor iedere kreet naar je kind toe hij weet nu dat jij steeds op komt draven!

mijn zoontje heeft wel ADHD heeft sinds kort ritalin wat nog niet werkt, hopelijk wel snel want hij lijd er erg onder, maar die sliep ook zo slecht ik ben toen er zelf onder door gegaan, heb zelf bijna jaar niet meer geslapen viel 10 kilo af en was depresief,

mijn stomme fout was dat ik dacht dat het aan mij lag dat hij niet sliep, ik dacht ik doe iets fout, schaamde me en als ik op consultatie bureau kwam vroegen ze hoe gaat het, ja goed antwoorde ik dan, is echt dom achteraf.

bel de G.G.D opvoedlijn of bel de huisarts schaam je niet jou kind heeft hier ook last van en zeker straks als hij naar school gaat,

hopelijk heb je er iets aan, groetjes diana

• Albert

Hallo Estheer,

Ik heb maar één tip voor je.

Ga met je kindje naar de dokter, op zulke vragen kan ik als leek op een prikbord geen antwoord geven.

Groeten, Albert.

• mas

Hoi esther, probeer een nachtlampje, en geef hem geen fles meer, dan gaat zijn lichaam eraan wennen om midden in de nacht eten te krijgen, en wordt hij straks wakker om te ‘eten’ ! Zet liever een flesje water naast hem, kan hij het altijd pakken als hij dorst heeft, of een anti-lek beker.

groetjes van mas

meestal gaat het vanzelf ook weer over, ff een periode waar je doorheen moet,helaas…

• Janny

Ik sluit me aan bij Albert.

hg

Janny

• anoniem

Hey Esther,

kan meer met adhd te maken hebben, dan je denkt. Schijnt bekend te zijn dat zij slaapproblemen kunnen hebben… Ik was in elk geval ook verschrikkelijk.. Daar was toen geen duidelijke oorzaak voor dacht ik, homeopathie heeft toen een poos een hoop opgelost.. Verder sluit me wel aan bij Mas, maar let er wel op dat het ook iets anders zou kunnen zijn. Blijft het doorgaan, dan naar de ha, doe wat je verstand zegt, en probeer ook op jezelf te blijven letten! :)

Liefs, Merel

• esther

Dank voor de reacties. Bij m'n eerste kind kon ik nachtenlang doorgaan, die heeft 13 maanden vrijwel continu gehuild en toch kon ik er geen genoeg van krijgen. De tweede had zware astma, dat weet iedereen ook wel hoe je nachten eruit zien. Voor een ziek kind word je ook graag wakker. Toen was ik nog jong. Bij deze joker ben ik 35 jaar en ik voel me veel te oud voor zijn nachtelijke capriolen.

Vandaag heb ik hem volgepropt met eten. Met een riem aan de kinderstoel gebonden en wachten tot z'n eten op is. Met z'n allen klappen bij elke hap. Hij straalde van alle aandacht. Hij wil dolgraag logeren bij oma, en dat mag pas als hij 's nachts slaapt. Dat hebben we er goed ingepeperd.

Vandaag heb ik ‘m overladen met aandacht, dat krijgt hij eigenlijk te weinig (arm brusje..). Ik heb ’m gedwongen tot een korte middagslaap en deze avond een uur later naar bed gedaan. Hij kreeg voor het eerst géén melkfles om in te slapen. Ik had een hele scene verwacht, maar hij vond het prima. Ik had namelijk uitgelegd dat zijn GROTE broer en zus geen melk krijgen en dat hij nu ook groot is. Inslapen lukte minder, maar nu is hij down.

Oja, ook gezegd dat hij 's nachts zijn vader kan verwachten, en niet zijn moeder. Hij begon al te huilen bij het idee….

Al met al… volop bezig dus.

Het consultatiebureau heeft al aangeboden bij ons thuis te komen om alles door te nemen, dat heb ik nog even geweigerd. Er zijn al zoveel van die deskundigen in ons huis geweest en ik baal er nogal van dat er een kruisje achter onze naam staat. Als ik op het bureau kon, zijn ze tot in de puntjes voorbereid en gaan ze altijd zo'n gesprek aan van: hoe is het nu thuis, of ben je er al aan toe om hem te laten testen, hij is het ook waard. Lief bedoeld, maar dit kind is tot nu toe, op het slapen na, een standaard kind. Ik hou het er nog op dat hij geen enkele stoornis bezit. Nou ja, hij is linkshandig hahahaha.

Enfin, dit was even een (voorlopig) niet ADHD-probleempje tussendoor. Bedankt voor de aandacht en tot de volgende keer maar weer.

• Daniel van der Meulen

HallO

Fijn om te lezen dat u heeft geklapt bij iedere hap die uw kind nam. Positieve aandacht is heel belangrijk! echt heel belangrijk.

Mijn dagelijks werk is om met een groep van 4 mensen 40 gezinnen met ADHD-kinderen te begeleiden, wat ik bij de meeste gezinnen tegenkom is dat de ouders op een gegegeven moment er door heen zitten en negatief beginnen te worden:

Ze worden snel boos, geven straf zonder uitleg en vinden het kind vervelend.

Let wel: Het is niet het probleem van het kind: Het kind kan er niets aan doen, weet niet beter en voor het kind is het normaal.

De ouders kunnen er vaak niet mee om gaan, en proberen het gedrag van het kind te veranderen. Dit is alleen mogelijk door heel direct, positief en duidelijk te zijn.

Een waarschuwing van ‘als je vanavond niet slaapt komt papa (en die is erg boos’) helpt niet, het kind wordt bang en weet niet waarom en wanneer papa precies komt.

Beter is om te zeggen: ‘Ik wil graag dat je vanavond gaat slapen, want dat is goed voor jou. Morgen ga je weer naar school en je moet goed uitrusten anders kan je niet goed op school werken. Papa en mama gaan nu ook slapen. Tot morgen.’

Het kind moet op een postieve manier weten waar het aan toe is.

Ik hoop dat u er wat aan heeft!

Daniel

• Helga

Ja ja die theorie!! Maar dan de praktijk:D