vraagje over....

• ria

…..psychomotorische terapie.

Hi,

kan iemand mij misschien vertellen wat het doel is van die terapie? Ik weet dat het bewegingstherapie is maar wat gebeurd er dan precies in je lichaam? Word de samenwering tussen de hersenhelften gestimuleert waardoor je o.a ook beter leert praten over je problemen? Wat gebeurd er eigenlijk precies en voor wie is die terapie vooral geschikt?

groetjes ria

• Jet

Hoi Ria,

Psychomotorische Therapie ken ik op zich niet. Tenmiste, tegenwoordig zie je vele verschillende soorten therapieen komen omdat er steeds meer begrip komt bij artsen dat een groot gedeelte van leer en gedragsproblemen niet maar een aangeboren probleem is, maar dat je de hersenen op een bepaalde manier kan stimuleren.

Aan iedere beweging (motorische actie) zit een prikkel vooraf. Je wil iets gaan bewegen en daarna ga je bewegen. Je voelt je onrustig en je gaat wiebelen.

Je hersenen bestaan grofweg uit twee delen. Je linker en je rechter hersenhelft.

Je hebt een heleboel zaken dubbel in je hersenen zitten. Het linkerdeel van je hersenen stuurt de rechterkant van je lichaam aan en andersom

Om goed te kunnen kijken, luisteren, bewegen heb je dus beide hersenhelften nodig die goed met elkaar praten. Door bepaalde oefeningen te doen kan je dat gaan stimuleren.

Dit kan een heleboel zaken verbeteren.

Wat alleen mijn bedenkingen zijn bij deze therapieen is dat er geen rekening gehouden wordt met andere zaken die mis kunnen zijn in het lichaam. Als tijdens de geboorte het koppetje van het kind is klem komen te zitten en de fontanellen zijn niet goed op de plaats terug gekomen dan kunnen er spanningen zitten in de hersenvliezen. Dat kan ook problemen in de communicatie tussen links en rechts belemmeren.

Een lichaam heeft bepaalde producten nodig om zenuwprikkels door te geven. Als die producten te weinig aangemaakt worden door het lichaam zelf dan kunnen de zenuwprikkels ook niet zo snel gaan als ze zouden moeten. Dan kan je wel oefenen maar dan bereik je toch niet het gewilde effect ervan.

Het zou een combinatie moeten zijn van oefentherapie, onderzoek of er geen belemmeringen zitten bij de schedel, nek en middenrif en de juiste voeding of als er tekorten zijn aanvullende voedingssupplementen. Dit heb ik allemaal terug gevonden in de BSM-therapie. Maar ik ben natuurlijk een beetje bevooroordeeld misschien. :-)

gr. Jet