Voortgezet Onderwijs

  • Jet

    Naast leuke romantische weekendjes plannen zitten we de komende weken met de open dagen voor het VO voor onze oudste zoon.

    Ik vermoed dat zijn niveau ongeveer op het VMBO-theorie uitkomt en dat is ook wat hij zelf in zijn hoofd heeft (en er dus moeilijk uit te praten is)

    Aangezien het onderwijssysteem helemaal veranderd is sinds ik van de Mavo afgekomen ben snap ik daar dus maar heel weinig van.

    Wat zijn nu zaken waar ik op moet letten voor onze adhd-er voor het uitkiezen van de juiste school voor hem?

    Tijdens de open dagen komen alle scholen natuurlijk met hele mooie praatjes, maar waar moet je nou door heen prikken? Wat zijn zinnige tips om op te letten?

    Hoe hebben jullie dat aangepakt met die toekomstige brugpiepers?

    gr. Jet

  • Bernadette

    Hoi Jet ,

    Wij zijn enkele scholen afgegaan en hebben in eerste instantie geluisterd , daarna de vragen afgevuurd die niet in de mooie verhaaltjes hoorde .

    Juist voor kinderen met adhd of andere stoornissen is het van belang om je juist daarop te focussen .

    Discalculie beleid !!!!! Dislectie , autisme , adhd etc .Pest beleid , moeten ze een verdrag tekenen Is het een scholen fabriek , wat is het slagingspercentage

    Hoe staan ze tegenover het rugzakje of hebben ze het allemaal zo voor elkaar dat dat zakje niet eens nodig is .

    Dat zijn de vragen die jullie als ouders aangaan …

    VMBO is een verzamelbundel van vier niveau,s waarvan Theoritische de hoogste is en vergelijkbaar met mavo/havo ,daaronder zijn eigenlijk de niveau,s te vergelijken met vroeger , techische , huishoudschool en lbo e.d .

    Maar waar je vooral op moet letten is dus hoe je zoon reageert als hij de school doorloopt . Want daar draait het uiteindelijk om .

    Niels vond zijn school juist zo goed omdat de muren schoon waren en geverfd (smetvrees toen erg ) Toen hij echter het jaar daarop brugpieper af was snapte hij ineens de link .

    De scholen krijgen voor het nieuweoudersbezoek even snel een likje verf , alles en alles word aangepakt , stoute kindertjes krijgen prikdienst dus dan word snel de kauwgom van de muren en stoelen,tafels afgekrabt .

    En dan kan de directeur met vol trots in het nieuwe schooljaar zeggen , we hebben nog nooit zo,n geweldige inloop gehad :D Bernadette

  • mas

    Wat bied de school als extra zorg, hoe gaat ze met kinderen met een rugzak om, hoe gaan ze om met kinderen zonder rugzak maar wel met een stoornis zoals adhd? Zijn de docenten voorgelicht over deze stoornis?

    Kortom, hoe vult school de zorgplicht in? Staan ze open voor hulp buitenaf als dat nodig mocht zijn? Is er nauw contakt met de ouders? Komt jouw zoon vanaf het reguliere onderwijs?

    Zijn de klassen groot? Hoeveel uren hebben ze les van hun mentor?

    tot zover

    mas:)

  • anoniem

    Misschien een beetje negatief om zo te zeggen, maar ik zou er ook op letten, hoe je denkt dat alles zich gaat ontwikkelen met zijn niveau. Denk je dat het hem wel lukt met de juiste begeleiding, of ben je bang dat het kantje boord word.

    De meeste scholen bieden meerdere niveau's aan op één school of vestiging (als het om een scholengemeenschap gaat). Vaak word er dan een tweedeling gemaakt:

    vmbo tl, havo, vwo

    wmbo (dus ook tl) (vaak ook wat technischere scholen)

    Vaak zit bij vmbo tl het ‘splitspunt’, maar er zit wel een verschil tussen. Theoretisch is er geen verschil, beiden tl's zijn hetzelfde, zelfde eindexamen natuurlijk.

    Maar voor de een is het ‘voor de slimmerikken van de school’, bij de ander proberen kinderen vaak nog net een niveau hoger te komen.

    Ik bedoel het niet zo generaliserend als ik het hier schrijf, hoor. Wellicht is hier geen sprake van twijfel, maar mocht dat wel zo zijn, wel iets om even op te letten.. ;)

    Tsja, als je nog vragen hebt hoor ik het wel, ben misschien wat bevooroordeelt :p, maar mijn nieuws is wel actueel.. :p

  • Jet

    Weet je, daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.

    Met de ADHD diagnose is er een IQ test gedaan. Verbaal is hij aan de hoog begaafde kant (121). Performaal is hij volgens de IQ test ongeveer op zwaar geestelijk gehandicapt niveau. Op de sociale werkplaats zitten er slimmer zeg maar. ;-)

    Op school zeggen ze dat het een ontzettend slimme jongen is, maar in zijn werk komt het er eigenlijk niet uit.

    Aardrijkskunde = 10, geschiedenis = 9, hij heeft een geheugen als een olifant en weet dingen waarvan ik denk; hoe kom je er aan. Maar dat heeft hij dan weer ergens gelezen of bij een of andere kwis gezien. Leervakken gaan super goed.

    Met taal is hij zwak, met rekenen best goed maar slordig en verhaaltjes sommen snapt hij helemaal niet. Hij kan niet organiseren, alles moet via een vast patroon ander is hij de kluts kwijt. Hij werkt langzaam, praat langdradig en ook langzaam, maar denkt eigenlijk heel snel. Er komt af en toe zo veel zinnigs uit die gozer dat menig volwassene er een voorbeeld aan kan hebben.

    Tja, wie het weet mag het zeggen.

    Hier zijn twee scholengemeenschappen die beide VMBO van het laagste niveau hebben tot het VWO. Wel in andere gebouwen, maar wel de zelfde school. Dus al zou het VMBO-tl doen dan zit hij bij beide in het midden van de weg omhoog, de weg omlaag of gewoon op dit niveau blijven. Maar dit is allemaal zo massaal dat ik bang ben dat hij daar “verzuipt”.

    Ik weet het echt niet en hoop door wat info van het pb hier de boel een klein beetje beter op een rijtje te krijgen.

    gr. Jet

  • Janny

    Wij kozen destijds héél bewust voor een GROENE school voor onze drukke zoon. Nóóit spijt van gehad! SUPER. Erg praktijkgericht en wat minder theoretisch. Een leuke keiharde werker geworden!

    En nee je hoeft niet persé in de groene wereld blijven hangen! ;)

  • esther

    Ik heb dus een wereld van verschil gezien bij mijn kinderen. Ookal spreken we dan van basisonderwijs. De eerste was massaal, chaotisch, nogal vrij en gericht op leuke dingen als uitvoeringen en uitstapjes. Klasse-wissels, wisselende leerkrachten. Het ging ontzettend slecht met mijn kinderen. Dochter (volgens mij was het verbaal 131 en performaal 122), verzoop er volledig. Mijn zoontje (verbaal en performaal beide iets van 130), kreeg het advies SO omdat hij zich niet kon concentreren.

    Ik heb toen het kleinste, meest gestructureerde schooltje uitgezocht. Het gaat nu super. Mijn dochter stroomde in in groep vier. Ze liep op alle manieren zwaar achter. Had een verkeerde schrijfhouding etc. Deze school is prestatiegericht en dat is een zegen voor slimme kinderen. Door de structuur loopt ze inmiddels op de meeste vakken een jaar op voor.

    Mijn zoontje, die nog nooit iets had laten zien omdat hij zich niet kon concentreren, is alleen maar uiterst geconcentreerd aan het opletten. Alleen bij knutselen is hij aan het keten.

    Een school is ongelooflijk belangrijk. Ik merk hoe dat thuis doorwerkt. Jouw kinderen hebben toch ook een klein pitje van autisme in zich (ookal hou je niet van die termen). Ga voor duidelijkheid, structuur en kleinschaligheid. Al vaak heb ik gelezen en gehoord dat vooral autisten het zwaar hebben op de middelbare school.

    Afstand is niet belangrijk, dat merk ik nu.

    En vooral belangrijk: trap niet in al die mooie praatjes over de extra zorg. Op de eerste school beloofden ze gouden bergen. In praktijk kwam daar niks van terecht. Op de tweede school was dat beginpraatje juist afstotend. Heel dorps en veel te rechtlijnig. In praktijk blijken ze juist bereid tot heel veel extra zorg. Alle leerkrachten hebben daar al een extra cursus autisme gevolgd.

    Weer veel te lang, ik hoop dat je er wat aan hebt.