Dit zegt het Nibud over zakgeld:
Zakgeld
Van de kinderen tot twaalf jaar krijgt ongeveer 70 procent zakgeld. Bij middelbare scholieren is dit ongeveer 90 procent. Welk bedrag moet u uw kind eigenlijk geven?
Vanaf welke leeftijd?
Vanaf ongeveer zes jaar is een kind oud genoeg voor zakgeld. Op deze leeftijd zullen kinderen het geld waarschijnlijk direct willen uitgeven. Als ze ouder worden, krijgen ze meer interesse voor geld en besef van tijd. Ze begrijpen dan beter dat je door geld opzij te leggen iets kunt kopen wat je graag wilt hebben.
Hoeveel?
De hoogte van het zakgeld is afhankelijk van een aantal factoren. Zo heeft het ene gezin meer geld te besteden dan het andere. Ook ligt het eraan wat het kind zelf moet betalen. Een paar euro per week is voldoende als het zakgeld is bedoeld voor kleine dingen als snoep en speelgoed. Maar als uw kind ook zelf cadeautjes moet betalen, een abonnement op een blad, of bepaalde consumpties, dan is een hoger bedrag nodig. Het is goed om samen alle uitgaven op een rij te zetten en te kijken hoeveel zakgeld voldoende is. Leer uw kinderen hierbij onderscheid te maken tussen wat echt nodig is en wat ze graag willen hebben. In de praktijk blijkt het grootste probleem te zijn dat je voor een bepaalde periode maar een beperkt bedrag hebt. Daarom is het belangrijk dat zakgeld een vast bedrag is dat op een vast tijdstip wordt gegeven.
Voor scholieren ligt het gemiddelde zakgeldbedrag rond de € 25 per maand. De bedragen voor kinderen tot 12 jaar staan in onderstaande tabel.
Zakgeld
leeftijd bedrag per week
6-7 jaar minder dan € 1,15
8-9 jaar € 0,45 tot € 1,15
10-11 jaar € 0,90 tot € 2,25
12 jaar € 2,25 tot € 4,45
Ik denk zelf dat het goed is voor kinderen om te sparen voor spulletjes. Ze moeten dan wat sparen om iets te kopen, en kunnen zich er ondertussen op verheugen. Het speelgoed van tegenwoordig is vaak wel duur, dus dan kun je bv ieder de helft doen, of dat oma in dit geval een deel bijlegt, en zo dus toch meekan naar de winkel. Uiteraard is het handig om hen te leren, dat speelgoed niet zomaar iets is. Ik denk dat dat besef sowieso iets sterker word, als ze zelf voor iets sparen..
Verder misschien eens helpen met kleine boodschapjes, bij de groenteboer ofzo..
En een spaarpot, dat maakt het sparen veel leuker! Regelmatig alles eruit, om je geld te tellen, dat was pas leuk! (Ik had vroeger een die het geld naar de juiste plek laat rollen, weet niet of jullie die kennen, was van de Postbank geloof ik.)
Maar ja, dit was mijn mening, ik ben natuurlijk zelf nog zakgeldontvangend.. ;)