Zakgeld

• Jet

Eigenlijk ben ik benieuwd naar het volgende:

Wat geven jullie aan zakgeld aan je kinderen?

Wat moeten ze er van betalen en wat betalen jullie zelf?

Eigenlijk betalen wij alles voor de kinderen. Verjaardagskadootjes, eens in de zoveel tijd vragen ze aan oma of die zin heeft om mee te gaan naar de Bart Smit…Met de weekend boodschappen mag ieder kind één snoepzak naar keuze uitkiezen. (die gaat in de snoeppot en ze moeten eerst vragen of ze snoep mogen)

Eigenlijk blijft er weinig over wat ze zelf zouden willen kopen want om maar gewoon om de heb zot nutteloos speelgoed van je zakgeld te kopen vind ik zonde van het geld. Ons huis is al stampvol dus hoeft het niet extra gevuld te worden met zooi waar ze 2 tellen naar kijken en daarna in een hoek gooien.

Toch wil ik ze eigenlijk wel een besef geven van geld, sparen ed maar zoek ik daar een praktische invulling voor. Zeker de jongste, die snapt er echt helemaal geen bal van. Die ziet totaal geen verschil tussen 50 cent of 50 euro.

Op dit moment krijgen ze van mij 10 cent per levensjaar.. de een krijgt dus 1,10 en de ander 0,90. Dit krijgen ze per maand betaald.

Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.!

gr. Jet

• Maria

Ha Jet,

Mijn jongens krijgen 50 en 30 cent per week. ( 9 en 7 jaar )

Dat vinden ze erg weinig, buurkinderen krijgen meer.

Af en toe zien ze iets moois in een speelgoedwinkel, soms koopt er een iets en baalt later dat de geldvoorraad is geslonken. Mijn oudste ziet steeds vaker af van kopen omdat hij alles erg duur vindt. Hij wil dan graag dat ik betaal…. ha ha ha .

Ze hoeven nog geen cadeautjes zelf te betalen.

Daag, Maria

• Marieke Pots

Moeilijk hoor. Ik heb altijd getwijfeld maar we hebben wel al heel lang een systeem. Onze kinderen krijgen zakgeld per maand. De jongste is nu 14 en krijgt € 20,– per maand. Elk levensjaar erbij is een extra € 2,50. Dus als je terugtelt kreeg hij met 9 jaar € 7,50. Ze mogen ermee doen wat ze willen. Op=op. De laatste tijd koopt hij wel eens oorbellen, maar de laatste keer vond hij het een beetje zonde. Ze waren toch € 20,– en dan is je zakgeld op. Als hij een verjaardagsfeestje heeft geef ik meestal extra € 5,– voor een kadootje. Snoep wordt “centraal” ingekocht en op = op. I

k vind het erg moeilijk, zeker sinds de invoering van de euro. Je houdt zelf al weinig over, laat staan een kind. Dat neemt niet weg dat je paal en perken moet stelen en ze de waarde van het geld moet bijbrengen. Misschien handig als ze iets meer per maand krijgen, zeg € 1,– per levensjaar en dat ze daar elke maand de helft van moeten sparen op een rekening of in een spaarpot. En dan kunnen ze periodiek hun spaarpot aanspreken voor iets groters, een mooi boek of een computerspelletje.

Ben benieuwd naar andere reacties.

Marieke

• Helga

Hi,

Mijn zoons krijgen per maand euro 25,- (14 jaar) en euro 20,- (12 jaar).Daarvan betalen ze kadootjes voor vriendjes, en bel tegoed en sparen ze voor computerspellen e.d. De oudste loopt ook regelmatig een krantenwijk als invaller voor een vriendje. Daar verdient hij dan zelf ook wat mee.

Wij betalen al het andere. Zoals eens iets lekkers op school (twee euro in de week), een bioscoop, een dagje achtbanen e.d.

Gr.

• anoniem

Dit zegt het Nibud over zakgeld:

Zakgeld

Van de kinderen tot twaalf jaar krijgt ongeveer 70 procent zakgeld. Bij middelbare scholieren is dit ongeveer 90 procent. Welk bedrag moet u uw kind eigenlijk geven?

Vanaf welke leeftijd?

Vanaf ongeveer zes jaar is een kind oud genoeg voor zakgeld. Op deze leeftijd zullen kinderen het geld waarschijnlijk direct willen uitgeven. Als ze ouder worden, krijgen ze meer interesse voor geld en besef van tijd. Ze begrijpen dan beter dat je door geld opzij te leggen iets kunt kopen wat je graag wilt hebben.

Hoeveel?

De hoogte van het zakgeld is afhankelijk van een aantal factoren. Zo heeft het ene gezin meer geld te besteden dan het andere. Ook ligt het eraan wat het kind zelf moet betalen. Een paar euro per week is voldoende als het zakgeld is bedoeld voor kleine dingen als snoep en speelgoed. Maar als uw kind ook zelf cadeautjes moet betalen, een abonnement op een blad, of bepaalde consumpties, dan is een hoger bedrag nodig. Het is goed om samen alle uitgaven op een rij te zetten en te kijken hoeveel zakgeld voldoende is. Leer uw kinderen hierbij onderscheid te maken tussen wat echt nodig is en wat ze graag willen hebben. In de praktijk blijkt het grootste probleem te zijn dat je voor een bepaalde periode maar een beperkt bedrag hebt. Daarom is het belangrijk dat zakgeld een vast bedrag is dat op een vast tijdstip wordt gegeven.

Voor scholieren ligt het gemiddelde zakgeldbedrag rond de € 25 per maand. De bedragen voor kinderen tot 12 jaar staan in onderstaande tabel.

Zakgeld

leeftijd bedrag per week

6-7 jaar minder dan € 1,15

8-9 jaar € 0,45 tot € 1,15

10-11 jaar € 0,90 tot € 2,25

12 jaar € 2,25 tot € 4,45

Ik denk zelf dat het goed is voor kinderen om te sparen voor spulletjes. Ze moeten dan wat sparen om iets te kopen, en kunnen zich er ondertussen op verheugen. Het speelgoed van tegenwoordig is vaak wel duur, dus dan kun je bv ieder de helft doen, of dat oma in dit geval een deel bijlegt, en zo dus toch meekan naar de winkel. Uiteraard is het handig om hen te leren, dat speelgoed niet zomaar iets is. Ik denk dat dat besef sowieso iets sterker word, als ze zelf voor iets sparen..

Verder misschien eens helpen met kleine boodschapjes, bij de groenteboer ofzo..

En een spaarpot, dat maakt het sparen veel leuker! Regelmatig alles eruit, om je geld te tellen, dat was pas leuk! :D (Ik had vroeger een die het geld naar de juiste plek laat rollen, weet niet of jullie die kennen, was van de Postbank geloof ik.)

Maar ja, dit was mijn mening, ik ben natuurlijk zelf nog zakgeldontvangend.. :D;)

• miranda

hoi,bij mij eigenlijk t zelfde als bij helga,alleen dan per week,5 euro per week voor de jongste (12) oudste meer (16)maar dat gaan we veranderen,moeten nog ff bedenken hoe want die heeft z,n bromfietscertificaat pas gehaald,en studeert nog,dus moet nog aangepast.jongste(12)adhd ,moet t ongeveer t zelfde voor doen als helga omschreef. groetjes miranda

• Helga

Mijn kind van 12 is ook middelbare scholier! Misschien moest dat er nog even bij:)

• Bernadette

Hoi ,

Zakgeld , tja in de basisschoolleeftijd liet ik mijn kinderen het zakgeld zelf verdienen .

Dat wil zeggen dat ze wekelijks de lege flessen weg mochten brengen naar de winkel en uiteraard het geld mochten ze zelf houden .

Dat was hun verantwoording en uitgekookt als ze waren spaarde ze de flessen op totdat ze een flink bedrag hadden .

Op latere leeftijd kregen ze natuurlijk zakgeld met vijf euro per week , drinken en eten mee vond ik het mooi .

Daarnaast een keer in de drie maanden een bedrag voor kleedgeld … thats it .

Nu met mijn gastgezin is het eigenlijk weer precies hetzelfde , vol trots zie ik twee jongenskoppie,s met een tas flessen naast hun mama na de winkel lopen .Wij verdienen ons zakgeld zelf !!!!!!!! Det heb je nog een klusje , de stoep is glad en dan val jij!!!!!!!!!!!!!! Zal ik fff heel erg hard werken :D:D gr B

• anoniem

Zooo… Mijn moeder en ik zijn haast verslaafd aan cola-light, er is hier een fortuin te verdienen! :D

Mooi verhaal, Det!

• Helga

Dat is dan toch het ‘nadeel’ van in ‘de grote’ stad wonen denk ik. In dat soort ‘trucjes’ trappen die van mij niet;) Sinds ze op het VO zitten is het zakgeld wél danig verhoogd, maar ook op de basis school kregen ze maandelijks zakgeld.Er wordt erg op ‘anderen’ gelet hier, en dan kun je ze dus niet met een kluitje in het riet sturen. Hoeft gelukkig ook niet:)

Helga