Wel/geen ADHD???

• Maaikie

Ik heb erg veel gelezen op dit forum, maar mis eigenlijk het begin. Mijn zoon is 5 en ik twijfel of hij ADHD heeft. In overleg met school heb ik een afspraak gemaakt bij de huisarts om eventueel doorgestuurd te worden. Maar dan? Zijn er lange wachtlijsten (Almere)? Naar wie wordt je gestuurd? Nemen ze je serieus of ben je weer zo'n ouder die denkt dat..? Moet ik iets voorbereiden? Gaat hij mee naar een vervolgafspraak? (neem hem niet mee naar de huisarts). Hoe lang duurt het voor de diagnose volgt? Hoe ging dat bij jullie? Genoeg vragen dus! Ik hoop iets te horen, alvast bedankt!

Maaikie

• Jet

Wij wonen in de regio rotterdam, maar bij ons is het als volgt verlopen.

Huisarts, vervolgens afspraak op de ADHDpoli van het ziekenhuis hier in de buurt.

Wachtlijst van ongeveer 1 jaar. Maar wij moesten dan ook op afspraak komen met twee kinderen. Voor mijn oudste zoon vond ik dat na 6 mnd te lang duren en hij ondervond te veel problemen. Zelfstandig een afspraak gemaakt (zonder doorverwijzing van de huisarts) met het Sofiakinderziekenhuis. Daar kon ik na een maand terecht. Ineens toch de afspraken gekregen hier in het ziekenhuis. Daar zijn ze van voor tot achter getest door verschillende personen. Intelligentietest, motoriek, sociale vaardigheid en nog veel meer. Een week later konden we door voor een second opinion naar het Sofia. (die afspraak had ik maar laten staan).

Beide kwamen ze ongeveer met de zelfde diagnose.

Voor beide kinderen moesten we aan een proef medicatie van Ritalin. (dat zouden wij onze kinderen moeten “gunnen”. en ze (de artsen) verklaarde ons voor gek dat we het weigerden…… over ouders manipuleren gesproken, gelukkig stonden wij redelijk sterk in onze schoenen….)

We zijn eerst met de BSM-de Jong therapie begonnen.

Zou dat niet aanslaan konden we eventueel altijd nog met ritalin beginnen.

Het is gelukkig niet nodig geweest. BSM heeft ons, en beide kinderen geweldig geholpen. Ik ben er zelfs zo verschrikkelijk enthousiast over dat ik het zelf ben gaan studeren.

Wat ik je kan adviseren is…informeer verder dan je neus lang is, verdiep je in de materie. Stel jezelf de vraag… Ben ik het met deze arts/professional eens? Ziet hij, herkend hij dingen in mijn kind die ik er zelf ook in zie. Legt hij de vinger en de diagnose op de juiste zere plek. Vraag onderbouwingen van de conclusies die gesteld worden. Begin niet met: ik denk dat het dit of dat is…

Daarmee stuur je ze onbewust al in een bepaalde richting. Geef een omschrijving van je kind, geef aan wat zijn problemen zijn en laat de profs met een conclusie komen en kijk vervolgens of je het er mee eens bent.

Sterkte met alles wat komen gaat,

gr. Jet

• jolanda

sorry dat ik t op deze maniet moet zeggen.maar bereid je maar voor.wachten wachten en nog eens wachten.ik hoop voor jou dat je er op tijd bij bent en dat alles nu nog goed loopt bij jou.want ze vragen nergens naar.bij mij loopt t al vaker uit de hand,maar hulp ho maar.er is geen plaats,wachtlijsten,druk.altijd de zelfde antwoorden.sorry maar zo is t.welkom in de wereld ADHD

• ianpieps

De kinderarts van mijn zoon heeft ons doorgestuurd naar de kinderpsycholoog bij ons in het ziekenhuis.

Zij heeft wat testen gedaan, heeft bij elkaar 2 maanden geduurt.

Ook zijn er vraag gesprekken geweest met ons als ouder.

Daarna heeft zijn ons doorgestuurd naar het GGZ, weer testen en gesprekken.

Dit heeft een jaar geduurt.

Het GGZ wilde ons doorsturen naar Duivendrecht voor een second opinion.

Het GGZ van ons kon/wilde geen diagnose geven.

Nu zitten we weer ruim een jaar verder en heb ik nog nooit iets van Duivendrecht gehoord.

Ik ben via de OBD van school terecht gekomen bij een particulier kinderpsychiater.

Bij hem had ik 7 weken wachttijd, maar na die 7 weken had ik binnen 3 weken een diagnose.

Ian zat ook meteen aan de ritalin, dat zijn we nu nog steeds aan het bekijken.

Hij krijgt nu 10 mg ‘s morgen en 5 mg ’s middags.

Heb je nog vragen dan hoor ik het wel.

Groetjes,

sandra

• nicole

Hoi Maaike,

Ik heb net jou “stukje” gelezen en was “blij” iets te lezen van iemand die ook in de beginfase zit.

Wij zijn iets verder, wij hebben net de testen achter de rug. Hier is een lange tijd over heen gegaan.

Vanaf de crechetijd tot nu hebben leidsters en juffen gezegd dat C. erg druk was en zich niet kon consentreren. Thuis was hij ook erg druk. Dat er “iets” was was wel duidelijk maar niet wat..

Toen C. 5 was ben ik via de kinderarts(daar loopt C. bij voor iets anders) doorverwezen naar De Bascule.

Dit is een onderdeel van het A.M.C. maar werkt landelijk.

Ik wilde niet naar de RIAGG omdat ik bang was op een grote hoop gegooid te worden.Dit kostte mij wel moeite om de arts uit te leggen maar is me toch gelukt.

Bij de Bascule hebben diverse gesprekken plaats gevonden zowel ik alleen, C. alleen en samen, dit werd van te voren afgesproken dus heel duidelijk.

Ik heb C. wel vanaf het begin betrokken bij het hele gebeuren, en nu wij op het punt staan een maand “blind” te gaan testen, werkt dat in ieder zijn voordeel… C. begrijpt waar het over gaat en zegt daarom ook de pilletjes te gaan slikken, want hij is nieuwsgierig geworden of hij ook wat rustiger kan zijn….

Misschien komt het het allemaal heel rustig over maar geloof me, het doet ontzettend pijn en is heel moeilijk.

De testen bij C. gaven een duidelijke ADHD met gedragsproblematiek aan, niet echt een verrassing maar wel een SHOCK!!!

Al met al heeft het een klein jaartje geduurd, mede door de (korte) wachtlijst bij De Bascule.(zit in Duivendrecht) Ik werd daar zeer serieus genomen en niet als zeurende bezorgde moeder behandeld, integendeel!

Of jij je voor moet bereiden??? Ik heb mij op internet en boekjes via huisarts ed goed ingelezen zodat ik gerichte vragen kon stellen.En ik had in mijn hoofd en op papier MIJN VERHAAL EN ZORGEN voorbereid want ik wilde graag mijn verhaal kwijt!!!!

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn beknopte verhaal hebt! Als het vragen oproept…..zet het maar op het prikbord,,zal mijn best voor je doen want ook ik heb er nog heel veel aan!!!!!

Trouwens C. word over 2 weekjes alweer 6…..

>

> Ik heb erg veel gelezen op dit forum, maar mis eigenlijk het

> begin. Mijn zoon is 5 en ik twijfel of hij ADHD heeft. In

> overleg met school heb ik een afspraak gemaakt bij de

> huisarts om eventueel doorgestuurd te worden. Maar dan? Zijn

> er lange wachtlijsten (Almere)? Naar wie wordt je gestuurd?

> Nemen ze je serieus of ben je weer zo'n ouder die denkt

> dat..? Moet ik iets voorbereiden? Gaat hij mee naar een

> vervolgafspraak? (neem hem niet mee naar de huisarts). Hoe

> lang duurt het voor de diagnose volgt? Hoe ging dat bij

> jullie? Genoeg vragen dus! Ik hoop iets te horen, alvast

> bedankt!

> Maaikie

• Helga

Hio,

Hier in Almere wordt je waarschijnlijk doorverwezen naar de Meregaard.(parkwijk) Daar worden de testen afgenomen. Zij hebben eigenlijk alles in huis. De wachttijd voor ons destijds viel mee omdat we percies in de zomervakantie een aanvraag deden. Van anderen weet ik dat er een aantal maanden voor staat.

Maar om een lang verhaal kort te maken, 5 is te jong voor een diagnose ADHD. Op deze leeftijd kan het van alles zijn, meestal ‘gewoon’ kleuter gedrag. Een consequente aanpak en belonen voor goed gedrag is op dit moment waar je kind het meest bij gebaad is. Of je moet graag willen dat het aan de medicatie gaat, want dát wordt je direct aangeboden.(lijkt wel alsof vele daar aandelen in hebben ofzo:?) Ik heb destijds, mijn zoon was negen, néé gezegd en werdt héél vreemd aangekeken. Maar voor mij was een diagnose genoeg. Ik wist wát er met mijn kind aan de hand was, punt. Hij zit nu in de brugklas VWO en gaat als een speer:) Dus zint eer ge begint.

Helga

• Florence

Hallo,

Ook wij zitten met onze zoon van 7 in beginfase van onderzoek naar ADHD. Wij konden (per toeval) snel terecht bij een psycholoog. Hij heeft onze zoon een dag lang onderzocht (concentratietests, inteligentietests, enz) en zijn conclusie was dat hij ADHD heeft. Wij hebben toen gevraagd hoe nu verder? Moet hij verder onderzocht worden? Wat kunnen wij doen zodat hij zich beter kan afsluiten voor prikkels van buitenaf en hij zich beter kan concentreren? Volgens de psycholoog IS de diagnose nu gesteld en we krijgen nu tips om onze zoon op een andere manier te benaderen, zodat hij thuis wat rustiger wordt.

Wat wij ons nu afvragen ….. is dit het nou? Heeft onze zoon nou zijn leven lang ADHD, omdat deze meneer dit na 1 dag heeft geconcludeerd? En zoja moeten we dan niets iets ondernemen op het gebied van school? De tips die we krijgen daar kunnen wij goed mee uit de voeten thuis, maar op school wordt dit een heel ander verhaal.

Ook wij mogen door naar een kinderpsychiater, maar deze gaat dan met het dossier van de psycholoog (en het liefst nog met een verslag van school) kijken of onze zoon in aanmerking kan komen voor ritalin. Deze psychiater gaat niet zelf onze zoon “bekijken”. Dit lijkt mij een vreemde gang van zaken……… of niet???

Nu hebben wij gehoord over Neurofeedback. Hiermee leren kinderen (en/of volwassenen) hun eigen hersengolven te sturen, zodat ze rustiger worden in hun hoofd en zich dus beter kunnen concentreren. Heeft iemand hier ervaring mee? Zoja zijn dit goede of slechte ervaringen? Als dit echt kan helpen dan hoeft er volgens mij geen ritalin o.i.d. gebruikt te worden.

Florence

• nicole

Hoi Florence,

Ik heb de moed weer bij elkaar geraapt en ga weer verder waar ik gebleven was…

Ben een paar dagen echt “out of order” geweest, en zie daarom nu pas dat jij gereageerd had op mijn “stukje”

Jammer!! Ik hoop dat je deze reactie ook nog leest!!!

Ook ik zit met soortgelijke vragen. Mijn zoon start maandag met een maand blind-proef Ritalin (Ik ben zeer benieuwd/sceptisch..).Afgelopen zondag vertelde iemand mij over Neuro Feed Back Training, ik krijg a.s.zondag het adres, maar dat zal wel hier in de buurt zijn (Amsterdam e/o) weet uiteraard niet of jij daar wat aan hebt maar dat kan je mij even laten weten, dan geef ik het aan je door!!

Als jij ondertussen al wat info gevonden hebt, hoor ik dat graag van je. Ik weet nu alleen dat ze ECG werken….

Groetjes en succes!!

Nicole