Mas (enkel en alleen voor jou)

• ~Mupke~

Je vroeg me te reageren op je berichtje

Dat zal ik ook netjes doen, hoor

en ja daar neem ik wél de moeite voor

Hier komt mijn verhaal, mss begrijp je dan onze keuze.

Ben het grotendeels ook wel met je eens dat medicatie slecht is voor kinderen, maar ook voor ons.

Mij is verteld dat adhd vast is te stellen als een kind rond de 5-6 jaar is.

Hij krijgt nu ook pas officieel de stempel adhdh.

Voor die tijd was het “kenmerken van” adhd. Maar dat neemt niet weg dat hij makkelijk te hanteren was.

Als baby zijn de was hij een makkelijke en rustige baby ook in de zwangerschap.

Het begon toen hij begon te lopen (lees rennen). Hij kon niet stilzitten. moest tig dingen tegelijk doen. Merkte dat hij anders was dan de kinderen om me heen.

Ik ging er pas echt anders tegen aan kijken toen hij op de psz kwam. En alles al vlug had gezien daar. Hij werd nog veel drukker, ongecontroleerd wat inhield dat hij andere kinderen met pure opzet pijn ging doen. Continu boze moeders en zelfs opa's aan me deur. Nou kan je zeggen dat dat niet leuk was. hij was toen net 3 jr oud.

De juf heeft voorgesteld om een instantie in te gaan schakelen om te kijken waarom hij zo deed. en om hulp te bieden.

Zij is geweest. en had na een uurtje zoiets van: nou nou, gaat dat de hele dag zo??

Mijn antwoord JA ! (klimmen op tafels, banken, stoelen, er vervolgens weer vanaf springen. Staan te gillen als hij even geen aandacht krijgt. helpt dit niet, de 3wielers en traptractors vliegen je om je oren en ga zo maar door)

zij heeft ons in contact gebracht met de instantie waar we nu nog steeds zijn.

(tussentijds zijn we nog bij een homeophaat geweest, maar helaas hielp dit totaal niks)

Daar is hij door de spych binnenste buiten gekeerd. hij was 3.5 jaar. De uitslag :

hij heeft problemen met concentratie, hij kan niet funcitoneren in een grote groep

is dus snel afgeleid. Maar zijn iq was en is prima. Ze zei toen tegen ons dat we over zijn school prestaties geen zorgen hoefde te maken. Dit klopte ook wel

want op de psz was hij al veel verder dan zijn leeftijdsgenootjes. WE moesten geloof ik maandelijks op controle en leren om weer positief met hem om te gaan.

Dit ging op den duur wel beter, maar hij bleef druk en ongecontroleerd.

Inmiddels hadden we een advies gegeven voor speciaal onderwijs. Eindelijk. want in een normalen kleuterklas met 35 kinderen zou hij totaal zijn ondergesneeuwd.

Op school gaat het ‘leren’ goed maar het sociale naar andere kinderen toe totaal niet. Dus hij kreeg vrij vaak straf. wat hem niet interesseerde. Thuis verloopt het moeizaam met hem.

In de zomervakantie van 2004 (hij was toen 4.9jr) had ik het helemaal gehad en was ik helemaal op.

Leuk joh als mensen van 3 deuren verder komen vragen “of dat blaag zijn bek kan houden”!!!

Ik heb gebeld met de mededeling : ja kan hem nu iets geven of ik kom hem voorgoed brengen!

We kregen “eindlijk” medicatie. en ja het werd ritalin (ik had me er al goed over laten inlichten) Hij moest beginnen met ¼ pilletje per dag.

Na een aantal dagen, merkte we verbetering. Sorry hoor, maar ik was blij. Ik had weer een lief zoontje dat zonder alles te moeten, gooien, kapot maken kon spelen.

Na een maand ofwat moesten we terug komen. En de medicatie werd een halve pil per dag.

Na een week ofzo merkten we dat we een zomby in huis hadden. hij lag op de bank en deed niks. Gelijk weer gebeld en de medicatie werd verdeeld over de dag

morgens ¼ en om 16.00 weer ¼. Dat ging goed tot na de herfst vakantie.

toen is het verhoogd naar morgens een halve en om 16.00 een ¼.

In en half jaar tijd ging zijn gedrag thuis ook erg vooruit.

Heerlijk ! ook voor hem. Want iedereen vond hem ineens lief. hij hoefde van de mensen geen negatieve aandacht te vragen. maar kreeg uit hun zelf positieve.

Ik zag ons zoontje helemaal herleven. Dat doet je goed als je kind zo vrolijk is.

Andere kinderen wilde met hem spelen, hij mocht bij andere mensen blijven.

Inmiddels is zijn medicatie verhoogd

naar smorgen ½

12.00 op school ¼ in de vakanties krijg ie een halve thuis.

om 16..00 nog ¼.

ook hebben we al meer dan een jaar video hometraining. dat gaat heel goed

en hier hebben we heel veel van geleerd.

We komen er wel samen met hem

Hij zit nu in groep 2 qqua leeftijd

met rekenen zit hij in groep 4-5.

Ik had van de week geen zin in een rel om wel of geen medicatie

mijn vraag ging over het concerta slikken.

En ik kreeg eigenlijk een volle laag over me heen,

Ik kan je zeggen dat me verschrikkelijk heeft gekwetst.

Nu hoop ik dat andere zich hier niet weer mee gaan bemoeien.

Ik schrijf dit alleen omdat ik mijn verhaal kwijt wil !!

Groeten en een prettig weekend

Liefs Mupke

• mas

Hoi Mupke, tuurlijk kan ik begrip opbrengen voor jou keuze, het is heel herkenbaar wat je verteld, zo deed mijn zoontje ook. Ik weet nog dat ik ook ´blij´ was met medicatie ( hij was toen 8 ) maar helaas sloeg de medicatie niet aan en zijn we in een negatieve spiraal terecht gekomen wat medicatie betreft, het ene middel moest de bijwerkiningen van het andere middel oplossen enz.enz.

Mijn ervaring is dat er heel veel moeders zijn die de psych. blindelings geloven ( heb ik immers ook gedaan) en daar wilde ik voor waarschuwen. Er zijn zoveel ouders die hun kids medicatie geven maar niet eens weten wat het allemaal met die hersentjes van die kinderen doet, daar wil ik voor waarschuwen.

Ik heb niet die ervaring van medicatie dat je je kind enorm ziet opknappen ervan, daar ben ik soms best jalours op, ik blijf alleen wel van mening dat ik onder de 7 jaar medicatie te jong vind.

Als ouders gek worden, het niet meer aan kunnen kan het ook gevaarlijk worden, en dan is soms medicatie verstandig, als spoed zeg maar. Dan kunnen de ouders even op adem komen, kunnen ze uit de negatieve spiraal komen en hun kind weer als ´leuk´ gaan ervaren, maar zodra het weer lijkt te gaan zou ik het afbouwen en toch zonder proberen, met alle middelen die er zijn qua behandeling en opvoeding ed.

Ik ben blij dat je weet wat je je kind geeft, daar gaat het om, het is jouw verantwoording het te geven. Het gaat mij erom dat ouders wéten waar ze mee bezig zijn.

laten we elkaar gewoon met respect aanspreken en behandelen, dan komen we een stuk verder, want iedereen heeft zijn eigen mening, en dat mag, en iedereen moet die ook mogen uit, net als dat ik zeg dat ik tegen ben mag jij zeggen dat in jouw geval je voor bent, het gaat om de toon die gezet wordt denk ik.

Ik ben blij dat de lucht weer is geklaard en laat je vriendinnen of mee prikken of wegblijven, want dat vond ik pas écht irritant, hahaha

groetjes en liefs terug van mas en natuurlijk een prettig weekend gewenst

• Greet

Hallo Mupke,

ik heb tot nog toe niet gereageerd maar ik begrijp dat die medicatie voor jullie de laatste strohalm is.

Het is inderdaad zo dat het door de fabrikant afgeraden wordt onder de 6 jaar maar … hier moet je idd afwegen wat primeert : het geluk van je kind (en je gezin) of de nadelen ervan.

Mijn zoon was 17 toen men me eindelijk au sérieux nam, een test ‘wilde afnemen’ en hij ook aan de Ritalin (nu Concerta) gezet werd maar ondertss zijn er wel kostbare jaren verloren gegaan : jaren die NOOIT meer in te halen zijn… en dat vreet aan mij!

Ik denk echter dat je de reactie van de mensen hier een beetje verkeerd inschat :

wij weten hier allemaal hoe heerlijk het kan zijn om een kind te krijgen dat zich goed in z'n vel voelt maar omdat we nog steeds niet weten wat het doet met de nog noet volledig ontwikkelde hersentjes van jonge kinderen, wordt hier huiverachtig gereageerd tegenover medicatie op zo'n jonge leeftijd. Da's alles, geloof me! En dat mag je ons niet kwalijk nemen.

Liefs, Greet

• maggie

hai mupke

ik begrijp best dat je je aangevallen voelt enz. maar nogmaals dit is een discussie bord! en we zijn hier om onze mening te geven enh om elkaar tips te geven en soms krijg ik ook opmerking of reacties die ik niet leuk vind, maar die reacties zijn soms ook de waarheid (of helemaal niet hoor) ik filter dan gewoon de reactie's en doe wat met de reactie's waar ik me in kan vinden en dan andere leg ik lekker naast me neer. wat ik me wel afvraag of je zoon ook getest is op adhd ? want dat is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal, en hoe is hij getest?ik weet dat je dit alleen aan mas heb geschreven maja dat kan niet op een bord als dit dan raad ik je aan om iemand te mailen, sorry maar ben toch een beetje nieuwsgierig.

groetjes maggie

• ~Mupke~

Hoi Maggie,

Hij is getest door artsen en ook door een psych

hij kreeg

psychologische test

denkvermogen

zien van verbanden

gedrag is een aantal maal gefilmd

kweet ff niet meer hoe heet enzo

maar gewoon dé testen

• Bernadette

• ~Mupke~

DAnk je mas

ben blij dat ik mijn verhaal hier heb uitgelegd.. en dat we elkaar begrijpen en respecteren

Snapte de houding van mijn vriendinnen we, maar de spanning liep in de topci iets te hoog op.

Gelukkig heb ik me eerst flink ingelezen voor hij aan de medicatie ging.

Maar bedankt dat we het even hebben kunnen “uitpraten”

Super !!

liefs Mupke

• esther

Ik snap goed waarom sommigen zeer terughoudend zijn wat betreft medicatie. Ik snap ook heel goed waarom ouders soms wél kiezen voor medicatie.

Wat ik niet snap is dat sommigen nu zo vallen over de leeftijd waarop medicatie gegeven wordt.

In de oude kleuterklas van mijn zoontje weet ik van minstens drie kinderen dat ze ritalin kregen. En dat waren helemaal niet van die uiterst moeilijke gevallen. Volgens mij gebeurt het heel vaak dat kinderen onder de zes ritalin krijgen.

Waarom zou ritalin slechter zijn op een jongere leeftijd? Wat kan ritalin doen wat slecht is bij kleine kinderen, en niet bij grotere kinderen? Waarom ligt de grens bij zes jaar?

Reageren jullie gevoelsmatig op die leeftijd of is er in jonge koppies iets extra's aan de hand? Is er een wetenschappelijke verklaring?

Jet, heb jij zin om je daarover te buigen, ookal is het zondag?

• Jet

Hoi Esther,

Heb je mijn stukje gelezen van een paar onderwerpen terug waarbij ik een hele waslijst aan bijwerkingen schrijf?

Daarin staat dat Duitse wetenschappers hebben uitgevonden dat R. grote invloed heeft op de hypothalamus. Dat is het orgaan in de hersenen die alle hormoonproducties aanstuurt en reguleerd.

Nou hebben ze in het duitse onderzoek zich alleen geconcentreerd op het groeihormoon, maar de hypothalamus doet veel meer dan alleen maar groeihormoon aanmaken.

In combinatie met de muizen met leverkanker is het advies niet onder de 6 of 7 eruit gegaan.

Maar bij de hypothalamus zit ook de regeling van slaap-waak ritme, honger- geen honger gevoel en nog veel meer hormonen, ook om organen aan te sturen. (nieren, lever, pancreas)

En wat zie je terug in de bijwerkingen…. kinderen kunnen slecht slapen, hebben geen eetlust meer. Dat hoeft niet maar kan…

Nou, kinderen die last van deze bijwerkingen hebben zodra ze ritalin slikken zijn dus heel direct bezig hun hele hormoonstelsel in de war te gooien en een levensbelangrijk orgaan in de hersenen aan het “lamleggen”. Maar bij hormonen horen ook verdriet, woede, geprikkeldheid etc. Niet alleen werkt R. op het lichaam door bepaalde functies te verstoren (het groeien, eten, slapen DE belangrijkste dingen voor kinderen) maar dus ook aansluitend op het humeur en gedrag. En alleen daarvoor wordt het geslikt.

Dus om het gedrag te reguleren, verstoor je het eten, groeien en het slapen. Dat alleen al zou reden kunnen zijn om nog rotter gedrag te krijgen, zodat je weer meer R. nodig hebt. etc. etc.

gr. Jet

• Helga

dit is hier al heel vaak uitgelegd, wellicht dat je met de zoekfunctie verder komt. de hersenen van zulke jonge kinderen zijn nog niet volgroeid, trouwens ook die van oudere kinderen niet maar er is een grens getrokken, óók door de fabrikant van 6 jaar! langdurig gebruik van dit goedje is nl. zéér nadelig op latere leeftijd.(iets wat ik van dichtbij heb mogen meemaken) google maar eens even onder ritalin!

Helga