Je vroeg me te reageren op je berichtje
Dat zal ik ook netjes doen, hoor
en ja daar neem ik wél de moeite voor
Hier komt mijn verhaal, mss begrijp je dan onze keuze.
Ben het grotendeels ook wel met je eens dat medicatie slecht is voor kinderen, maar ook voor ons.
Mij is verteld dat adhd vast is te stellen als een kind rond de 5-6 jaar is.
Hij krijgt nu ook pas officieel de stempel adhdh.
Voor die tijd was het “kenmerken van” adhd. Maar dat neemt niet weg dat hij makkelijk te hanteren was.
Als baby zijn de was hij een makkelijke en rustige baby ook in de zwangerschap.
Het begon toen hij begon te lopen (lees rennen). Hij kon niet stilzitten. moest tig dingen tegelijk doen. Merkte dat hij anders was dan de kinderen om me heen.
Ik ging er pas echt anders tegen aan kijken toen hij op de psz kwam. En alles al vlug had gezien daar. Hij werd nog veel drukker, ongecontroleerd wat inhield dat hij andere kinderen met pure opzet pijn ging doen. Continu boze moeders en zelfs opa's aan me deur. Nou kan je zeggen dat dat niet leuk was. hij was toen net 3 jr oud.
De juf heeft voorgesteld om een instantie in te gaan schakelen om te kijken waarom hij zo deed. en om hulp te bieden.
Zij is geweest. en had na een uurtje zoiets van: nou nou, gaat dat de hele dag zo??
Mijn antwoord JA ! (klimmen op tafels, banken, stoelen, er vervolgens weer vanaf springen. Staan te gillen als hij even geen aandacht krijgt. helpt dit niet, de 3wielers en traptractors vliegen je om je oren en ga zo maar door)
zij heeft ons in contact gebracht met de instantie waar we nu nog steeds zijn.
(tussentijds zijn we nog bij een homeophaat geweest, maar helaas hielp dit totaal niks)
Daar is hij door de spych binnenste buiten gekeerd. hij was 3.5 jaar. De uitslag :
hij heeft problemen met concentratie, hij kan niet funcitoneren in een grote groep
is dus snel afgeleid. Maar zijn iq was en is prima. Ze zei toen tegen ons dat we over zijn school prestaties geen zorgen hoefde te maken. Dit klopte ook wel
want op de psz was hij al veel verder dan zijn leeftijdsgenootjes. WE moesten geloof ik maandelijks op controle en leren om weer positief met hem om te gaan.
Dit ging op den duur wel beter, maar hij bleef druk en ongecontroleerd.
Inmiddels hadden we een advies gegeven voor speciaal onderwijs. Eindelijk. want in een normalen kleuterklas met 35 kinderen zou hij totaal zijn ondergesneeuwd.
Op school gaat het ‘leren’ goed maar het sociale naar andere kinderen toe totaal niet. Dus hij kreeg vrij vaak straf. wat hem niet interesseerde. Thuis verloopt het moeizaam met hem.
In de zomervakantie van 2004 (hij was toen 4.9jr) had ik het helemaal gehad en was ik helemaal op.
Leuk joh als mensen van 3 deuren verder komen vragen “of dat blaag zijn bek kan houden”!!!
Ik heb gebeld met de mededeling : ja kan hem nu iets geven of ik kom hem voorgoed brengen!
We kregen “eindlijk” medicatie. en ja het werd ritalin (ik had me er al goed over laten inlichten) Hij moest beginnen met ¼ pilletje per dag.
Na een aantal dagen, merkte we verbetering. Sorry hoor, maar ik was blij. Ik had weer een lief zoontje dat zonder alles te moeten, gooien, kapot maken kon spelen.
Na een maand ofwat moesten we terug komen. En de medicatie werd een halve pil per dag.
Na een week ofzo merkten we dat we een zomby in huis hadden. hij lag op de bank en deed niks. Gelijk weer gebeld en de medicatie werd verdeeld over de dag
morgens ¼ en om 16.00 weer ¼. Dat ging goed tot na de herfst vakantie.
toen is het verhoogd naar morgens een halve en om 16.00 een ¼.
In en half jaar tijd ging zijn gedrag thuis ook erg vooruit.
Heerlijk ! ook voor hem. Want iedereen vond hem ineens lief. hij hoefde van de mensen geen negatieve aandacht te vragen. maar kreeg uit hun zelf positieve.
Ik zag ons zoontje helemaal herleven. Dat doet je goed als je kind zo vrolijk is.
Andere kinderen wilde met hem spelen, hij mocht bij andere mensen blijven.
Inmiddels is zijn medicatie verhoogd
naar smorgen ½
12.00 op school ¼ in de vakanties krijg ie een halve thuis.
om 16..00 nog ¼.
ook hebben we al meer dan een jaar video hometraining. dat gaat heel goed
en hier hebben we heel veel van geleerd.
We komen er wel samen met hem
Hij zit nu in groep 2 qqua leeftijd
met rekenen zit hij in groep 4-5.
Ik had van de week geen zin in een rel om wel of geen medicatie
mijn vraag ging over het concerta slikken.
En ik kreeg eigenlijk een volle laag over me heen,
Ik kan je zeggen dat me verschrikkelijk heeft gekwetst.
Nu hoop ik dat andere zich hier niet weer mee gaan bemoeien.
Ik schrijf dit alleen omdat ik mijn verhaal kwijt wil !!
Groeten en een prettig weekend
Liefs Mupke