pernament geschorst van school

• mas

Hoi miranda, wel herkenbaar hoor jouw verhaal aan Greet, hahaha, ook wij hebben geinformeerd naar onderwijs in Belgie, je weet idd van gekkigheid niet wat te doen, maar Belgie heeft dus ook niets voor onze kids. Ik denk dat jouw kind veel op de mijne lijkt.

Ja, die SBO, dat ging dus goed, het eerste jaar hebben ze hem het vertouwen moeten leren, vertrouwen in een school, in leerkrachten, dat koste wel veel moeite, maar die leerkracht deed die moeite, hij kreeg een time-out plek, speciaal voor hem, op de gang tussen de boeken, daar mocht hij heen als hij een teken gaf, of als de leerkracht een teken gaf. Hij mocht af en toe een rondje schoolplein, ff uitrennen, met schoolreisje mocht hij zelfs in de bus lopen! De leerkracht had een prachtig gedicht in de klas gehangen, over ‘ik wil zo graag, maar het lukt niet’ enz.enz. En toen ging het goed, er staat in het onderwijskundigrapport, dat hij een jongen is die ambitieus is, gemotiveerd, heeft een bereidwillige werkhouding, hij stelt zich open als hij een persoon vertrouwd. Hij is gauw afgeleid, heeft een strakke concequente aanpak nodig, voelt zich snel bedreigd, impulsief reageren, is snel onzeker, angstig, heeft behoefte aan een vertouwenspersoon.

Zij gaven het advies vmbo met lwo, geen cluster 4, op aandringen van mij hebben ze het toch gedaan, in de verwachting dat O. een begeleider/coch zou krijgen om hem te ondersteunen. De grootste zorg was echter de wisselende leerkrachten en ik denk dat dit ook een groot struikelblok is gebleken, het is jammer dat school geen vertrouwenspersoon voor hem had.

Een paar maanden geleden sprak ik de leerkracht van het Sbo, ik vertelde dat het slecht ging met O. en dat school sprak over het zmok, deze leerkracht vond het ontzettend jammer, het ging zo goed met hem! en hij vond het totaal geen kind wat op een zmok thuis hoort, hij stelde voor om een gesprek te voeren met het vmbo, maar deze weigerde, ‘' dat was niet nodig’ vonden zij…

De directeur van het OPDC zegt in een intervieuw ‘je kunt een kind ook ZMOK maken’ dit door altijd negatieve aandacht enzo, nou, daar lijkt het verdomd veel op.

truste,

mas:z

• Greet

Hoi Miranda,

als het bij ons op school echt niet meer gaat, zal hij aan de hand van ‘harde bewijzen’ (elk incident moet genoteerd worden!) en volgens een bepaald volgorde van handelingen ook geschorst worden : eerst 1 dag, dan 3 dagen, dan een week en vervolgens permanent.

Wij moeten dan, als schorsende school, een andere school zoeken want anders mogen we hem niet schorsen. Wat eventueel wel kan, is hem laten plaatsen in een MPI (medisch, pedagogische instelling) waaraan vaak een school verbonden is (in geval het thuis ook helemaal mis loopt…. Daar zal hij dan een tijd geobserveerd worden en zal zijn medicatie aangepast worden.Deze plaatsing gebeurt door het comité bijzondere jeugdzorg of door een jeugdrechter.

Bij ons op school zitten reeds ‘zeer moeilijk opvoedbare kinderen’(wij noemen ze type 3-leerlingen : gedrags-en karakterstoornissen) maar dan gewoon tussen andere kinderen die speciaal inderwijs nodig hebben in. Wij hebben nagenoeg geen aparte ZMOK-scholen. Het voordeel is natuurlijk hier dan wel dat je geen ‘concentratiescholen’ met alleen maar de moeilijke gevallen (het schorem?) krijgt. Dat betekent dus dat er in elke klas wel een paar zmo- zitten. Nadeel hieraan is natuurlijk dat de 'brave leerlingetjes (bv met zware dyslexie) mee tussen de moeilijke gevallen zitten en dat schrikt ook bij ons af natuurlijk. Zo staat er regelmatig een politie-combi aan de schoolpoort (vanmorgen trouwens nog) en dat zie je als ouder natuurlijk niet graag gebeuren in een school waar je je kind aan toe vertrouwt.

In het allerergste geval, als een kind echt niet kan functioneren in een school voor buitengewoon onderwijs omdat het een gevaar is voor de andere leerlingen en leerkrachten, komt het soms ook in de psychiatrie terecht. En dat is dan meestal de volwassen psychiatrie want instellingen voor kinderpsychiatrie is een fenomeen dat hier blijkbaar nog moet uitgevonden worden…. ronduit schandalig dus!

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje wijzer heb kunnen maken.

Groetjes, Greet

• Greet

O ja,

nog één mogelijkheid ben ik vergeten te vermelden :

als het echt de spuigaten uitloopt (bv criminaliteit, drugsdealen, zwaar druggebruik, aanrandingen, zelfs moord ) maar ook bij crisissituaties thuis, psychiatrische gevallen waarvoor men binnen de volwassen psychiatrie geen oplossing heeft, kan een jongere tss 12 en 18 jaar in een gesloten (héééééééééél zware gevallen zoals moordenaars) of een open strafinstelling (kortere tijd) gezet worden. Daar krijgen ze ‘les’ maar heel beperkt: iemand met een IQ van 120 zit daar samen met jongeren met een IQ van 70 en men kan daar een aantal beroepsopleidingen volgen. Er zijn 3 bekende strafinstellingen voor jongeren in Vlaanderen (voor de jongens) en één voor meisjes. Maar dit zijn echt maatregelen die men treft als men ten einde raad is en er zijn maar een beperkt aantal plaatsen voorzien.In de open instelling mag men de eerste weken geen contact hebben met het thuisfront; de gesloten instelling is eigenlijk een jeugdgevangenis…

Vorig schooljaar bezochten we op de pedagogische studiedag met onze school (alleen de leerkrachten) de open en gesloten instelling van Mol (Limburg) en ik kan je verzekeren dat ik er nog met maagpijn aan terugdenk….eerste werk : gsm's afgeven en desnoods gefouilleerd worden…. en dan zie je daar kinderkamers met tralies, jongeren met ‘keukendienst’, allemaal jonge snoetjes die voor hun leven lang getekend zijn want goed komt het meestal nooit meer, wàt ook de reden mag zijn…

Maar dit valt natuurlijk volledig buiten het onderwijssysteem maar maakt deel uit van justitie en bijzondere jeugdzorg.

• miranda

beste greet,ten eerste hartstikke bedankt voor je reactie,s,duidelijk verhaal.idd schokkend wat je vertelde in je tweede mail,kreeg er kippevel van.ik hoor wel dat t niet echt de moeite loont om evt.aan een school in belgie te denken.zmok komt hier ongeveer toch wel op t zelfde neer als ik t zo hoor.er is me pas nog te kennen gegeven dat ik het te negatief zie allemaal,ook hier zitten meerdere probleemkinderen bij elkaar,kan idd ook dysl.autistisch,juist zeer teruggetrokken kinderen om wat voor reden dan ook.we moeten dan erg goed opletten waar r. geplaats wordt.dat hij idd niet bij de “zware”zmokkers geplaats wordt.het stelt me dan wel weer even gerust maar t gevoel is dan ook maar voor even,krijg er letterlijk nachtmerries van laatste tijd.als hij nou een eigen sterke wil zou hebben(thuis heeft ie die wel hoor,veel te,t opstandige enzo,maar tegen kinderen is t anders) maar hij is zo vreselijk beinvloedbaar,dat stuk maakt me t meeste bang.hij heeft op deze school intensieve sovatraining gehad met geen resultaat op dat gebied. ik snap t wel dat hij zo reageert, hij wil vrienden ,er bij horen .wij kunnen praten als brugman maar hebben geen enkele invloed daarop.dr hoeft maar een “fout” kind aardig te doen en voor r. is t al “mijn vriend”.dat dat kind dan niet beste bedoelingen heeft komt ie pas achter als t te laat is.pas zei hij een keer:ja je had toch gelijk mam over hem,terwijl wij hem zo gewaarschuwd hebben voor diegene,maar op dat moment is dat natuurlijk niet waar,nee dan is ie zoooo veranderd en voort hartstikke aardig enzv.tja,door schade en schande leren is het dan.maar paar dagen later doet hij er weer alles aan om bevriend te raken,ondanks dat die jongen hem helemaal in elkaar getrapt heeft.en daar ben ik zo bang voor,dat misbruiken ze ,hoe ouder ze worden hoe erger vrees ik.wat mas al schreef eigenlijk,competitiegedrag enzv.dat is onze grootste angst,hij is te kwetsbaar.heeft een grote waffel maar van binnen zo klein.ik hou jullie op de hoogte.nogmaals bedankt voor je reactie. groetjes miranda

• miranda

hij stelde voor om een gesprek te voeren met het vmbo, maar deze weigerde, ‘' dat was niet nodig’ vonden zij…

schandalig,ook dit stuk zeker meenemen.toont goed de onbereidwilligheid van die school zeg.,gaat t intussen een beetje?sterkte en liefs,miranda.

ps. ,k hoop dat ik nu kan slapen,lag al in bed,slapen is wel s beter geweest;-)