Hoi miranda, wel herkenbaar hoor jouw verhaal aan Greet, hahaha, ook wij hebben geinformeerd naar onderwijs in Belgie, je weet idd van gekkigheid niet wat te doen, maar Belgie heeft dus ook niets voor onze kids. Ik denk dat jouw kind veel op de mijne lijkt.
Ja, die SBO, dat ging dus goed, het eerste jaar hebben ze hem het vertouwen moeten leren, vertrouwen in een school, in leerkrachten, dat koste wel veel moeite, maar die leerkracht deed die moeite, hij kreeg een time-out plek, speciaal voor hem, op de gang tussen de boeken, daar mocht hij heen als hij een teken gaf, of als de leerkracht een teken gaf. Hij mocht af en toe een rondje schoolplein, ff uitrennen, met schoolreisje mocht hij zelfs in de bus lopen! De leerkracht had een prachtig gedicht in de klas gehangen, over ‘ik wil zo graag, maar het lukt niet’ enz.enz. En toen ging het goed, er staat in het onderwijskundigrapport, dat hij een jongen is die ambitieus is, gemotiveerd, heeft een bereidwillige werkhouding, hij stelt zich open als hij een persoon vertrouwd. Hij is gauw afgeleid, heeft een strakke concequente aanpak nodig, voelt zich snel bedreigd, impulsief reageren, is snel onzeker, angstig, heeft behoefte aan een vertouwenspersoon.
Zij gaven het advies vmbo met lwo, geen cluster 4, op aandringen van mij hebben ze het toch gedaan, in de verwachting dat O. een begeleider/coch zou krijgen om hem te ondersteunen. De grootste zorg was echter de wisselende leerkrachten en ik denk dat dit ook een groot struikelblok is gebleken, het is jammer dat school geen vertrouwenspersoon voor hem had.
Een paar maanden geleden sprak ik de leerkracht van het Sbo, ik vertelde dat het slecht ging met O. en dat school sprak over het zmok, deze leerkracht vond het ontzettend jammer, het ging zo goed met hem! en hij vond het totaal geen kind wat op een zmok thuis hoort, hij stelde voor om een gesprek te voeren met het vmbo, maar deze weigerde, ‘' dat was niet nodig’ vonden zij…
De directeur van het OPDC zegt in een intervieuw ‘je kunt een kind ook ZMOK maken’ dit door altijd negatieve aandacht enzo, nou, daar lijkt het verdomd veel op.
truste,
mas:z