pernament geschorst van school

• mas

Ooooooooo miranda, ik had een heel lang stuk terug getikt maar ineens een verkeerde knop in gedrukt en toen was alles weg! bleeeeeeeeeeeeee. Ik schrijf je later wel weer overnieuw, heb er geen zin meer in.

In ieder geval heeft O. de eerste 6jaar op het gewone basisonderwijs gezeten en groep 7 en 8 op een SBO, dat ging goed en het advies van vmbo met leerwegondersteuning, die rugzak heb ik zelf aangevraagd maar daar heb je toch niets aan dus daar ben ik klaar mee. Het heeft me meer werk gekost en nog meer ellende ben ik bang.

Afijn, wij willen ook geen zmok omdat hij geen zmokker is, en omdat iedereen dat weet vinden wij het schandalig dat de school hem daar heeft ingeschreven om maar van hem af ten zijn! Hij heeft die indicatie door die rugzak en daar maken ze misbruik van, want die ZMOK moet hem wel aannemen en andere opties is meer werk en lastiger voor school.

Hier zit de zmok in de stad, hij zit nu op een dorpsschool, ik wil niet discrimineren maar het ´stadsvolk´ is toch anders dan hier in het dorp. Op de ZMOK zitten echt die kinderen die echte zmokkers zijn laten we maar zeggen. Daar is O. helemaal NIETS bij, want die heeft dan wel een grote mond en smijt een deur dicht, die roept dan `JEZUS´ en geeft brutale blikken, maar hij mishandeld nietmand, hij bedreigd geen leerkracht, ook geen leerling, hij pest niet, hij spijbelt niet, hij loopt niet dusdanig te vloeken omdat het lollig is, hij heeft een zeer groot geweten, hij loopt emotioneel achter op leeftijdgenootjes, hij is lief voor meisjes, hij komt op voor de zwakkeren.

Maar hij kan niet tegen onconsequent gedrag, onrechtvaardigheid, docenten die hun afspraken niet nakomen, als hij oneerlijk behandeld wordt, hij straf krijgt en een ander die hetzelfde doet niet ( dat wordt ook bevestigd door de klas) hij NIETS mag en in de school zit alsof en een ketting om zijn nek hangt. Een druk meisje in de klas mag af en toe een rondje rennen in de school, hij mag niet eens in het bezemhok uitblazen!! grrrrrrrrrr ik wordt weer kwaad….

Hij kan niet tegen dat gezeurrrrrrr, dat eeuwige pedagogisch gepraat, ik WEET het wel roep hij, ik ben geen zwakzinnige. Maar de docenten luisteren niet naar hem, ze blijven toch doordrammen, steeds weer over hetzelfde, ik zelf zou er ook gek van worden.

O weet dat hij soms de zaken verkeerd opvat dan ze zijn, hij wordt dan bv gekwetst door een leerkracht, dat voelt hij zo, maar omdat hij geen verdriet wil uiten op school wil hij een time/out, die time/out krijgt hij niet, hij krijgt straf, of ze laten het zo escaleren dat hij een strafkaart moet halen. Het enige waar wij naar hebben gevraagd wat écht belangrijk is, is een plek waar hij even tot zichzelf kan komen, om vervolgens gewoon weer aan het werk te gaan en te doen of er niets aan de hand is. maar nee, ze blijven door emmeren, en geven hem die plek niet. Hij heeft al zoveel plekken zelf geopperd, en ik zelfs de bezemkast! maar dat kán niet volgens school, terwijl hij vorig jaar wel op de gang mocht zitten…

Afijn, we hebben gesproken met O. en het blijkt dat de docenten zich een de meeste afspraken die in het handelingsplan staan niet hebben gehouden, maar ze houden het handje boven elkaars hoofd en dat is ons woord tegen die van hen. Zo stond er in dat ze niet tegen hem moesten schreeuwen(ze deden niet anders), hij zou zijn mp3 mogen gebruiken (heeft niet 1 keer gemogen)

Ik ben er écht van overtuigd dat ze hem bewust gek hebben gemaakt, en daarom ben ik vol woede.

Ik ga het aanvechten, alleen al om dit gedrag van hen, want terug hoeft ie van mij niet meer…

ik ga eerst alle andere scholen proberen, en zmok als laatste, en als die zmok me echt niet bevalt, dan houd ik hem thuis, dan doe ik het anders met onderwijs, geef ik hem wel thuis ofzo, maar ik ga hem niet op een school zetten als ik 100% het gevoel heb dat hij daar écht een raddraaier gaat worden, dat doe ik niet. Maar dan moet ik eerst daar gaan kijken, ff langs het schoolplein in de pauze, door de gangen dwalen enz.

wordt vervogld

mas

ps, zolang O. zich gedraagd zoals nu hoeft hij van mij geen medicatie meer, mocht het nu echt de spuigaten uitlopen thuis dan is het enige wat overblijft Risperdal, maar ik zal hem nooit meer geven dan een half tablet per dag, ik ga ervan uit dat hij clean kan blijven.

• Helga

Is er bij zo'n kind weleens gekeken hoe hij zich gedraagt zónder al die troep?! Misschien is hij ook zo'n kind wat het al vanaf z'n 4e/5e levensjaar slikt!!

Gek he dat ze zo worden? Ze weten niet beter………

Wáánzin. Sorry, hier kan ik mij dus héél erg over opwinden.

• miranda

hoi greet en mas,ik kom er later op terug,heb t nu even te druk,vanavond ofzo:-),laterzzzzz ,om ff de msntaal te gebruiken van mn kids;-) groetjes miranda

• mas

Hoi Greet, dat begrijpen wij maar al te goed hoor, en wij zullen de laatste ouders zijn die ontkennen dat O. een makkie is. Maar als ik jouw verhaal van jouw leerling lees is dat niet te vergelijken met O. zijn verhaal. Die gooit, smijt, slaat, schopt, gilt ed niet. O. is brutaal, en wij weten zéker dat hij deze laatste weken ´weggepest´ is, NIETS kon hij goed doen, echt hoor, het is in en in triest dat ze zo om kunnen gaan met een kind. Er is geen leerkracht die zijn mond open durft te doen als de teamleider praat, het straalt uit de ogen. Toen ik zijn mentor confronteerde met bepaalde zaken die ik niet begreep en niet door de beugel vond kunnen gaan reageerde ze ook heel wazig, ze keek me aan en die ogen zeiden mij meer dan woorden, haar woorden bleven bij´ ik snap het ook niet´ en moet je maar naar die en die gaan, die gaat daarover, bij mij in de klas gaat het wel.

Greet, als het niet gaat houd het op, en het gaat niet op deze school, dat is duidelijk, zij zeggen dat ze het niet kunnen, wij zeggen dat ze niet willen, punt. Maar de manier van deze afwikkeling kan niet door de beugel, en alles staat wel met leugens in het dosssier, een dossier wat een vervolgschool in mag zien, wat de kans verkleint dat hij ergens anders wel een kans krijgt.

Ik ben voor eerlijkheid, eerlijke gang van zaken, en in dit geval is dat niet zo. We zouden samen zoeken naar een oplossing, en dan deze mededeling. De klas wordt onrustig van hem, als ik het aan medeleerlingen vraag blijken er nog wel ergerere druktemakers in de klas te zitten, oa dat meisje die dan even een rondje door de school mag lopen.

Greet, je moet je ook niet aangevallen voelen, ik denk heel vaak, wás O. maar een echte Zmokken, dan waren we klaar en hoefden we de strijd niet aan. Maar ik weet zeker dat als jij hem in je klas hebt, je niet snapt waar ze zich druk om maken, het is een moeilijke leerling, daarnaast een puber met adhd, maar zij verwachten dat hij een modelleerling kan worden, en dan zal nooit gebeuren…

groetjes van mas

• Greet

Ja Helga,

hij neemt nog maar vanaf begin september die ‘troep’ dus ervoor zal't even erg geweest zijn….

En ik vind het inderdaad ook een overdosis, hoor : daar krijg je normaal gezien een olifant mee plat…. grrrrrrrrrrrrr!

Maar ondanks dat staan we machteloos want in het belang van de school… alhoewel we vanaf dit schooljaar ook een ‘structuurklasje’ hebben : 6 lln met 2 begeleiders en strikte afspraken! Ik denk da'k eens ga voorstellen om Kevin daarin te zetten (kunnen ze weer roddelen achter mijn rug over ‘mijn bemoeizucht’ maar ik ga prat op mijn ervaring @!#$!)

Groetjes,

Greet

• Greet

Hallo Mas,

ik voel me helemaal niet aangevallen, hoor : integendeel!

Ik wilde alleen de andere kant van de zaak maar eens belichten.

En inderdaad, in jullie geval lijkt het me ronduit schandalig wat die school met jullie zoon aanvangt : het is een aanfluiting voor het hele onderwijssysteem waarin je als school blijkbaar mag liegen en bedriegen zodat je op den duur een elitair groepje ‘ brave’ leerlingen overhoudt…

Dan is lesgeven inderdaad geen kunst meer en dan hoeven de leraars wellicht ook die grote hoeveelheid vakantiedagen niet want op zulke scholen word je al slapend 100 jaar!

Sterkte, Greet

• anoniem

Lieve Mas, heel veel sterkte voor jou en O!

liefs, Merel

• miranda

hoi greet,

duidelijk verhaal,erg herkenbaar voor mij ook.ik besef degelijk dat leraren het soms erg zwaar moeten hebben,mijn petje af voor dit beroep,m.n. de mensen die echt leraar zijn in hart en ziel,je pikt ze er snel tussenuit,diegene die echt het beste met je kind voorhebben.zeker leraren op t speciaal onderwijs.dr zitten bij ons ook wel s ouders die aan t roddelen zijn over leerkrachten,zo van;hmm ze kunnen t niet aan ,hadden ze hier niet moeten komen werken en meer van die ongein.soms weet ik over wie ze t hebben ,maar ook over de kinderen waar die leerkrachten dan zogezegd overspannen van worden.en dan gaat t over echt moeilijke kinderen waaronder dus soms ook mn zoontje.ik verdedig dan die leraren want van hen weet ik zeker,ze spannen zich echt in voor die kinderen,t zijn zeker ook maar mensen en geen robots,gelukkig niet.kijk,bij mas is t een ander verhaal,dat kan niet,daar krijg je ook t gevoel bij dat er te weinig is gedaan voor haar en o.als ik t allemaal zo lees word ik ook wel s een beetje bang,zou dat zo voor r. ook gaan dadelijk,ben ik niet te naief. toch geeft mn gevoel en de wetenschap dat ze toch echt wel van alles proberen met r.een zeker veilig gevoel.ik moet ook allerlei formulieren invullen en ondertekenen(ben niet bang,je tekent geen doodvonnis is me gezegd omdat ik aangaf,doe ik hier niets verkeerd mee)het is nodig voor pgb op evt. svo vmbo ,want zonder dat nemen ze hem echt niet aan.toch is de school van mening dat t voor rick niet haalbaar is.en wel om de reden die jij ook al noemde;door de jaren heen is erg gebleken dat r. absoluut niet tegen wisselende leerkrachten kan.en dat gebeurt op de vso vmbo en op zmok dus niet.zeer groot voordeel van zmok is dat dus.ongeveer 8 leerlingen met 2 leerkrachten.maar de nadelen zoals die al door mezelf en mas verteld zijn,daar zie ik hem niet graag tussen omdat t ook zeker geen echte zmokker is.hij bedreigt of slaat niet,is geen gevaar voor anderen ,is eerder zelf erg kwetsbaar onder die wel hele grote mond soms. school vind dat ik te negatief beeld heb over zmok en dat er zeker niet de “allerergste”tussen zitten maar wel degelijk ook kinderen zoals r.jammer genoeg hoor ik t telkens anders,eerst vind school voor r. smok niet ideale oplossing,nu sturen ze toch meer en meer in die richting dus dat is erg onduidelijk voor ons aan t worden.was er maar een tussenweg maar die is er dus niet zover ik nu weet.en dan komt toch telkens ook naar voren,de wisselende leraren.kijk,nu zit hij op deze school in een stamgroep en voor rekenen en taal bij een andere leerkracht,dat is soms een jaar bij zijn eigen leerkracht,soms bij hem/haar en bij een andere,maar dat is maar een uurtje en rest van de dag eigen stamgroep.maar als er vervanging is door ziekte,vrije dagen van z,n eigen leerkracht dan gaat t geheid fout.in hoeverre mijn kind moeilijk is vroeg je,.goed geweten,hart op de goede plek,pest niet snel,word eerder gepest.kan wel te kwetsend overkomen naar kinderen maar lokt niet vaak snel zelf uit.ook hij heeft een lerares die hij bv in pauzes opzoekt om ff te kletsen,die heeft hij 2 jaar geleden gehad,dat klikte zo enorm tussen die twee,ook al had zij soms erge moeite met m.die kon zijn grote gevoel voor humor erg waarderen,kan niet iedereen op z,n school.die loopt nog steeds erg met hem weg,zegt ook,heeft een gouden hart,vind hem een schat.vind t vreselijk dat t zo neerwaarts met hem gaat. de moeilijke kanten zijn en nu spreek ik even vooral over t laatste jaar. ontzettig opstandig gedrag,niet echt tegen kinderen maar vooral tegen leerkrachten en tegen ons.(wanneer hij zijn zin niet krijgt vooral)super druk in de klas,concentratie is zeer ver te zoeken.luistert niet,kunt tig keer iets zeggen

voor t doordringt.direkt afgeleid,wat jij zei,over dat kind bij jou op school,die dingen zegt r. ook,jullie moeten je aan mij aanpassen,jullie snappen niks van mij.geeft altijd anderen de schuld,soms is dat waar,soms niet,maar hij lijkt zeer overtuigd van z.n gelijk ook al is dat niet.meestal meer naar volwassenen gericht als naar kinderen.altijd maar dan ook altijd laatste woord hebben,tja is nog wel meer,zowel positief als negatief maar breid te erg uit nu(alweer:-):-) school is nu wel op een punt beland dat ze t ook ff niet meer weten,voorlopig halve dagen nog en z.s.m.weer overleg met betrokkenen,maar dat had ik al in eerdere mail verteld.weet je ,ik woon in t zuiden en denk natuurlijk ook over andere mogelijkheden,had al aan mn psyg.(is een belgische)gevraagd of t miss een idee was,onderwijs in belgie als t niet te ver was,maar zij kon me niet echt duidelijkheid daar in geven,enkel dat ze wel s gehoord had dat nederlanders hun kinderen in belgie op school hadden .denk trouwens dat r. in eerste instantie flipt als ie dat hoort,ach zijn ook maar gedachten die er allemaal door mn hoofd gaan.msch. is jouw school en dan jou als lerares(ervaringsdeskundige)en t feit dat dat jochie jou opzoekt(pluim voor jou)wel een mogelijkheid:-):-).vind t fijn dat je eens als lerares sprak zoals je zelf zei,hoor je t eens van die kant.bedankt daarvoor.laat t ff hierbij nu. groetjes miranda

• miranda

mas,ik begrijp je verhaal.wat hier gebeurt kan echt niet.waar ik nu zo benieuwd naar ben,hoe zijn die 2 jaar op die sbo gegaan eigenlijk,ging dat wel beter,herken je wat ik schrijf over r. hoe het bij hem op school ongeveer gaat,ging dat bij jullie ook zo? wat zou die school er van vinden wat er nu allemaal gebeurt,heb je hun al ingelicht,zou ik anders zeker s doen,benieuwd wat hun reactie is,zij kennen hem al langer.ik weet niet of je een goede verhouding met hun had,mss.heb je hier alover verteld maar d8 t niet. sterkte en groetjes miranda.

• miranda

hoi greet,nog ff was net in mn lange brief iets vergeten te vragen,stel dat het op jouw school met bv dat kind waar je over sprak echt niet meer gaat waar komt z,on kind dan terecht. is dat in belgie ook zmok of heet dat anders maar is t vergelijkbaar. was daar nieuwschierig naar. gr. miranda