Nav Slikken Concerta

• ~Mupke~

Jij kan wel ervaringdeskundige zijn in JOU gezin

Maar niet in de mijne. Dat wil ik graag zo houden

want dan zou ik een diep ongelukkig zoontje hebben dat met zich zelf geen raad weet.

Hij slikt die medicatie idd niet voor zijn kol, maar ze hebben wel baat bij hem. En daar draait het toch ook om

Dus wat jij (en andere van vinden) vind ik prima

maar hou het dan wel voor je.

Wij doen, samen met onze artsen, wat het beste is voor mijn zoontje.

En dat momenteel de ritalin

Zo dat was ook gelijk de laatste keer dat ik hier kom.

Dacht hier (h)erkenning te vinden

maar helaas

Dank je wel dames die mijn vraag wel begrijpen

• ~Mupke~

Jij kan wel ervaringdeskundige zijn in JOU gezin

Maar niet in de mijne. Dat wil ik graag zo houden

want dan zou ik een diep ongelukkig zoontje hebben dat met zich zelf geen raad weet.

Hij slikt die medicatie idd niet voor zijn kol, maar ze hebben wel baat bij hem. En daar draait het toch ook om

Dus wat jij (en andere van vinden) vind ik prima

maar hou het dan wel voor je.

Wij doen, samen met onze artsen, wat het beste is voor mijn zoontje.

En dat momenteel de ritalin

Zo dat was ook gelijk de laatste keer dat ik hier kom.

Dacht hier (h)erkenning te vinden

maar helaas

Dank je wel dames die mijn vraag wel begrijpen

• adhd-algemeen.pagina.nl

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• mas

Tja….dit prikbord is ook voor de mensen die het niet met jou eens zijn, en ik houd niet mijn mond voor jou en je vriendinnen. Het is een feit dat het slecht is voor zeer jonge kinderen, verdiep je er eens in zou ik zeggen, en dat het werkt wil ik best geloven, maar dat wil niet zeggen dat het een goede keuze is om je kind zo jong die medicatie te geven, een goede psychiater zou dat beamen, helaas zijn er genoeg die alleen maar aan de centjes denken.

Maar ik ben klaar met jou, ik geef een mening en vervolgens krijg ik heel je vriendinnenclub over me heen, ook van kritiek kan je leren, heel erg veel zelfs. Zo heb ik zelf hier op het prikbord ook veel geleerd, meer geleerd dan van alle artsen bij elkaar. Je zou je er toch eens in moeten verdiepen, in Ritalin, wat het met die hersentjes doet enzo, niet alleen op de arts afgaan, ook zelf op onderzoek gaan.

Jammer dat je afhaakt door een kritische nood, terwijl je genoeg advies gekregen hebt dacht ik zo, die mensen val je behoorlijk af nu, en bedankt.

mas

• Jet

Weet gewoon goed wat je je kind geeft….

Lijst van mogelijke bijwerkingen van Ritalin en aanverwanten:

Nervositeit en slapeloosheid; gebrek aan eetlust; anorexia, misselijkheid en braken; duizeligheid, hartkloppingen, hoofdpijn; verhoogde hartslag en bloeddruk; buikpijn, gewichtsverlies, spijsverteringsproblemen; toxische psychose, psychotische episodes, verslavingssyndroom; ernstige depressie bij ontwenning; levertoxiteit.

Een overdosering van MPH (methylfenidaat hydrochloride) kan ook leiden tot agitatie, hallicinaties, psychoses, toevallen, extreem snelle hartslag, hartritmestoornissen, hoge bloeddruk. Ernstige sociale teruggetrokkenheid, veel huilen en prikkelbaarheid en explosieve uitbarstingen.

Tussen 1990 en 2000 heeft de afdeling Pharmacovigiliace and epidemiology van de Amerikaanse Food en Drug Administration 186 sterfgevallen en 569 ziekenhuisopnames ten gevolge van MPH geconstateerd. In de meeste gevallen was er sprake van “incidenten die het centrale of perifere zenuwstelsel betreffen” In de Verenigde Staten is Ritalin een schedule II controlled substance, waarmee het in dezelfde categorie wordt ingedeeld als cocaïne, heroïne en metamfetamine. Het is de snelst groeiende illegale drug en het wordt ofwel gesnoven of gespoten en heeft al tot vele sterfgevallen bij schoolkinderen geleid.

Kinderen die jong zijn begonnen met Ritalin zijn op latere leeftijd tot 20 % gevoeliger om drugsverslaafde te worden.

Ritalin wordt al meer dan 40 jaar verkocht en in die tijd was het niet noodzakelijk de medicijnen zo goed te testen als nu. Pas in 1995 is het middel getest op kankerverwekkende stoffen. Bij de muizen die Ritalin kregen was een significant aantal muizen dat LEVERKANKER kreeg. Goedaardig en kwaadaardig. Dit wetende heeft Novartis benadrukt dat het NIET voorgeschreven moet worden aan kinderen ONDER DE 6.

Duitse kinderartsen hebben onlangs ontdekt dan MPH een direct effect op de hypofyse heeft, de klier die de productie van groeihormonen reguleert. (nog een reden om er niet te jong mee te beginnen) Omdat de hypofyse nog 5 andere belangrijke hormonen reguleert zou MPH in principe op de lange duur het endocriene (hormoon) systeem kunnen verstoren.

Het kan ontstekingen in de bloedvaten van de hersenen veroorzaken en bij een 8 jarige jongen heeft dit geleidt tot een hersenbloeding. Dit was volgens de artsen goed te verklaren want een beroerte is de bijwerking van amfetaminemisbruik. MPH lijkt chemisch en farmacologisch sterk op amfetamine.

Omzet van Ritalin alleen in Amerika op jaarbasis is bijna 500 miljoen.

Een arts die zich negatief heeft uitgelaten over Ritalin en daar een studie van heeft gemaakt is onder mysterieuze omstandigheden omgekomen en de onderzoeksresultaten verdwenen.

In Zweden staat Ritalin al meer dan 20 jaar op de lijst van verboden middelen.

Deze informatie komt uit een medisch blad “Wat artsen je niet vertellen” uit nov. 2003 en is gebaseerd op feiten uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken.

Dit is een stukje wat ik ergens begin dit jaar heb overgeschreven.

Nou wordt er hier gesproken over amerika en geen nederland. Toch is de ritalin in nederland dezelfde als in amerika.

Soms is medicatie gewoon noodzakelijk. Maar weet gewoon wel wat het inhoud, wat de mogelijke bijwerkingen zijn enz. enz. Dat is geen veroordeling. Het enige advies is: kijk verder dan het receptje van de arts.

Als je hier bij zoeken Ritalin intypt kan je een heleboel berichten lezen, met vele voorstanders en vele tegenstanders. Daar is het een discussiebord voor.

Wil jij als moeder niet alles weten van hetgene je je kind geeft? Dit heeft niets met het aanpraten van een schuldcomplex te maken. Gewoon kennis en daar naar handelen volgens je eigen inzicht.

gr. Jet

• miranda

hoi mas,ik zal je s even bijstaan in deze en vele met ons trouwens want je hebt absoluut gelijk.ryt.MAG niet op z,n jonge leeftijd wat jouw dokters ook zeggen.ik had ook t liefst mijn r. normaal zien opgroeien met vriendjes,z,n gewone school,verjaardagsfeestjes e.d.die nog niet op 1 hand te tellen zijn.ook mij hebben ze voorgesteld ryt. te proberen toen mijn zoon 5 was!!!!!! (kinderarts) nou,alles in me schreeuwde;nee nee en nog s nee.kan altijd nog als t echt niet anders kan maar niet zo jong,echt niet,dan liever zo,zelf veel leuke dingen doen met m.en zeker al wat er op alternatief gebied is uitproberen,en daar kun je heel wat kanten mee uit hoor. in ons geval is t niet gelukt omdat er meer aan de hand is dan een eenduidige adhd,maar soms lukt t wel,kan natuurlijk niet weten of je dat al gedaan hebt,maar verdiep je maar eens op medicijngebruik op jonge leeftijd,kijk , al die jaren dat je geen medicijnen geeft zijn meegenomen moet je maar denken,de hersens kunnen t niet aan,punt.en dat het zwaar is zonder weten wij echt maar al te goed hoor. ik ben er ook aan moeten beginnen,geen ryt.maar das een ander verhaal.maar enigste troost voor me is dat ik wel alles heb geprobeerd en zal blijven zoeken. de “kritiek”die jij kritiek noemt is enkel om te waarschuwen om niet alles voor lief aan te nemen van artsen.ik wilde me niet bemoeien met deze soort discussies,die draaien toch altijd op t zelfde uit maar doe toch maar ff de moeite er voor nemen. een raad aan jou:ipv mas of anderen aan te vallen,zou je beter kunnen vragen ;waarom reageer je zo ?wat weet jij dat ik niet weet,sta open voor verschillende meningen en voel je niet direkt aangevallen.tis eerder bezorgdheid om kinderen die te vroeg aan de med. gezet worden. miranda mas schreef:

>

> Tja….dit prikbord is ook voor de mensen die het niet met

> jou eens zijn, en ik houd niet mijn mond voor jou en je

> vriendinnen. Het is een feit dat het slecht is voor zeer

> jonge kinderen, verdiep je er eens in zou ik zeggen, en dat

> het werkt wil ik best geloven, maar dat wil niet zeggen dat

> het een goede keuze is om je kind zo jong die medicatie te

> geven, een goede psychiater zou dat beamen, helaas zijn er

> genoeg die alleen maar aan de centjes denken.

>

> Maar ik ben klaar met jou, ik geef een mening en vervolgens

> krijg ik heel je vriendinnenclub over me heen, ook van

> kritiek kan je leren, heel erg veel zelfs. Zo heb ik zelf

> hier op het prikbord ook veel geleerd, meer geleerd dan van

> alle artsen bij elkaar. Je zou je er toch eens in moeten

> verdiepen, in Ritalin, wat het met die hersentjes doet enzo,

> niet alleen op de arts afgaan, ook zelf op onderzoek gaan.

>

> Jammer dat je afhaakt door een kritische nood, terwijl je

> genoeg advies gekregen hebt dacht ik zo, die mensen val je

> behoorlijk af nu, en bedankt.

>

> mas

• ~Mupke~

Hoi Jet

Ik weet heel goed wat de voor en nadelen zijn ritali, dat heb ik dus wel allemaal nageplozen, hoor.

en mijn zoontje reageert hier goed op

de reden waarvoor ik hier kwam, was met de concerta vraag, omdat hij die niet krijgt doorgeslikt.

en dan vervolgens krijg ik dit over me heen

Daar heb ik geen zin in.

Dus ik ga hier weg met en gemengd gevoel.

Ik wil nogmaals de gene bedanken die me wél een advies hebben willen geven

en verder

AMEN

• bea veenstra

Je verhaal is erg duidelijk Jet.

Onze zoon is met ritalin begonnen toen hij 7 was. Toen de kinderarts het voorstelde (zij heeft zelf een zoon met adhd) wilde ik er eerst over nadenken

Het is niet niks, en helemaal als je idd leest wat voor een middel of het is.

En daarbij had ik er moeite mee om hem zo jong al aan de medicijnen te doen snappie.

Aan de andere kant zaten we ook vast en kon hij t op school niet aan en wij werden er thuis ook helemaal raar van.

Wat ik aan mupke zeggen wil is, wij weten hier allemaal hoe moeilijk het is een kind met adhd te hebben

Natuurlijk word je er moedeloos van maar ook ik zou mijn kind met 5 -6 niet aan de ritalin zetten

Tuurlijk ook ik had liever een kind gehad wat t leuk deed op school en zijn adhd hem niet in de weg zat.

Maar hallo shit happens en ook met de ritalin heeft hij t niet gered hier op school, waar wij wel op gehoopt hadden! Deze kinderen hebben zoveel meer nodig dan alleen maar dat pilletje.

Het heeft onze zoon ook geholpen maar het blijft een aktief kereltje en gelukkig zou ik zeggen want dat hoort bij hem

Ik heb altijd nog van m kunnen genieten, als peuter, kleuter en later ook.

Ging niet altijd makkelijk met hem maar goed.

Van mijn vriendin kreeg ik dan wel eens te horen, word je niet gek van die jongen?? Nou ik had er niet zoveel last van, tuurlijk vroeg ie veel aandacht etc maar als moeder kan je wonderbaarlijk veel van je kind verdragen lijkt het wel.

Ik vind het jammer dat de discussie zo loopt en dat mupke zich zo aangevallen voelt.

Maar zoals ook al is gezegd, het is een discussiebord en ieder zijn menig telt.

Groeten

Bea

• adhd-algemeen.pagina.nl

Hallo Mupke ,

Weet je , dit prikbord is een discussiebord en dat heeft het gevolg dat je voor en tegens krijgt .

Ieder is dus vrij zijn mening te geven ook al is dat niet altijd prettig om te ervaren.

Alle ouders/volwassenen die op een of andere manier met A.D.H.D te maken hebben , de ouders die er net achter zijn dat hun kind adhd heeft of de al ervaren ouder beloopt het zelfde onzekere pad .

In eerste instantie met honderde vragen , uiteindelijk de acceptatie .

Het is jammer dat je weggaat ,een beslissing die jezelf genomen hebt.

Ik wens je sterkte , BenB

• Albert

Beste dames,

Er zijn altijd twee kanten aan een medaille.

Ligt er natuurlijk ook aan hoe die kanten belicht worden en of men een goede raad wil aannemen.

Iemand mag rustig vinden dat een leeftijd van 5 te jong is voor dergelijke medicijnen, ik deel die mening.

Ik ben 50 met ADHD, ik kan er zelf over beslissen wat ik wel of niet slik, dat kan een kind niet.

Ik kan me ook voorstellen dat er ouders zijn, die helemaal in de gordijnen zitten en zich geen raad meer weten hoe ze met hun kind met ADHD om moeten gaan.

Er gaat vaak een hoop aan vooraf voordat men naar de medicijnen grijpt, daar moet je ook begrip voor op kunnen brengen.

Ik heb hier in het verleden echter ook wel eens andere verhalen gelezen, namelijk b.v. van een jongen die ook Ritalin slikte, die veranderde in een zomby, alleen om het feit, dat achteraf bleek dat hij helemaal geen ADHD had. Toen hij stopte met de Ritalin, werdt hij zienderogen beter en kreeg weer zin in het leven.

'Vóór de leeftijd van 6 a 7 is het moeilijk vast te stellen of een kind daadwerkelijk ADHD heeft, de hersenen zijn simpelweg nog niet voldoende ontwikkeld, of het dan verstandig is om Ritalin te geven, laat ik in het midden, daar moeten de ouders zelf over beslissen. Je mag alleen hopen, dat als deze kinderen later ouder worden, deze beslissing ook waarderen, als men er achter komt dat de diagnose niet klopte.

Groeten, Albert.