pesten

• cato

hoi,

ik zit ergens mee en zou eens willen weten hoe jullie het zouden “oplossen”

sinds 8 maanden wonen wij nu in het hoge noorden, en we hebben het fijn.

goed contact met meerdere mensen en bijzonder goed met onze overburen.

maar nu komt het probleem………..

in het begin konden onze kinderen en hun kinderen goed met elkaar opschieten.

speelden samen en het was gezellig en ik had ze graag over de vloer.

onze oudste (b) had wat minder contact met ze die speelde liever met andere buurkinderen, vond ik prima.

maar sinds vorige week is er iets in me geknapt………..

het buurmeisje komt samen met een vriendinnetje vragen of m komt spelen, die had geen zin wilde met zijn broer zijn.

later ging hij toch naar buiten om samen met ze trampoline te springen.

dat ging 10 minuten goed.

toen hoorde ik vanachter mijn boek opeens zulke lelijke dingen (ik durf en kan ze niet eens hier neerzetten zo erg) dat ik ben opgestaan en heb m naar binnen gehaald en de rest heb ik weggestuurd met de mededeling als het niet normaal kon en we zo doen ik liever ze niet wilde hebben om te spelen hier.

zou je denken einde verhaal…………..niet dus.

ik zat er wel mee en wist dat er thuis niks over gezegt zou worden, maar aangezien het voor mij behoorlijk schokkend was wat ze naar elkaar riepen ben ik met de buren gaan praten.

die zaten me met grote ogen aan te kijken en hebben de kinderen daar op aangsproken.

we hebben samen afgesproken dat ze voorlopig maar een poosje uit elkaars buurt moeten blijven tot dat de rust een beetje terug is.

prima niks aan de hand en nog steeds goede vrienden samen ( de volwassenen).

op school echter word het er nu niet beter op.

de oudste werd al wat langer door de buurjongen gepest op school van schelden tot slaan en schoppen maar ja die van mij is ook geen engel dus moeilijk geval……

nu, na een lang gesprek, houd hij zich in, negeerd de buurjongen en andere pesters, wat heel moeilijk is voor b met zijn adhd want het liefst buigt hij er op natuurlijk, maar nee zegt hij ik doe nu net of ik hem niet zie en hoor.

bij m het zelfde, had vanmorgen iets meegenomen waar hij heel trots op was, werd gelijk door buurmeisje opgekraakt en de grond in geboord.

m die niks in de gaten heeft en lekker doorkletst is zich van geen kwaad gewust.

mij stond deze reactie niet aan en heb hier met hem over gespoken, hij zei toen ja ze praatte niet terug en deed beetje vreemd maar ja ik snap het ook niet zo goed.

nu is m heel makkelijk en die ziet wel hoe het gaat lopen maar b die heeft het heel moeilijk.

hij snapt niet waarom de buurjongen hem zomaar vanuit het niks de meest erge verwensingen naar het hoofd gooit en alles wta hij heeft of zegt troep en rotzooi moet zijn, vooral het schelden doet hem zeer.

mijn vraag is nu dus wat vinden jullie? hoe zouden jullie dit aanpakken? met school gaan praten heb ik nu overwogen misschien dat die iets voor me kunnen doen maar ja dat traject heb ik al op de oude school gehad en bracht me niet verder dan nog meer pesten en schelden en daar heb ik eiegnlijk geen zin in.

ik vind het jammer dat het zo moet lopen, wil niet dat de vriendschap die er tussen de volwassenen is “kapot” gaat door de ruzie van de kinderen………

bedankt voor het lezen van dit lange verhaal.

groetjes cato

• adhd ma

He cato,

Ja mijn moeder zei vroeger altijd als de kinderen ruzie hebben moet je je er niet mee bemoeien want dat gaat wel weer over.

maar nu ik zelf kinderen heb weet ik als geen ander hoe pijnlijk het kan zijn om dit te moeten aanzien/horen.

Ik zou met je kind eens een gesprek aangaan met de buren.

Laat je kind zelf vertellen wat de buurjongen/meisje allemaal uitvreet.

Zelf niets zeggen he…..moeilijk maar niet doen.

zeg wel even vooraf tegen je kind wat ze zoals moet zeggen tegen de buren zodat ze niets vergeet.

Je moet dan kijken hoe de buren hierop gaan reageren, aan de hand daarvan kun je als volwassenen onderling afspraken gaan maken.

Af en toe zou je ze toch…………….

Sterkte groetjes adhd ma

• Jet

Hoi Cato,

Toen ik je stuk aan het lezen was viel me eigenlijk het volgende stukje op:

bij m het zelfde, had vanmorgen iets meegenomen waar hij heel trots op was, werd gelijk door buurmeisje opgekraakt en de grond in geboord.

m die niks in de gaten heeft en lekker doorkletst is zich van geen kwaad gewust.

Hier had jouw kind dus niets in de gaten terwijl jij wel het achterliggende “kwaad” zag.

Waarom heb je toen niet gelijk het buurmeisje geconfronteerd met haar daden?

In plaats daarvan heb je het met je eigen kind besproken die nu ook een ander beeld van het buurmeisje heeft. Je kind confronteren met het kwaad van het buurmeisje zou het ook nog kunnen zijn dat jouw kindje aan zichzelf gaat twijfelen om hetgene zij gezegd heeft. Plus jij bent alleen maar nijdiger geworden op haar.

Waarom vraag je de buurkinderen niet bij je thuis om te spelen? Op het moment dat er dan wat gebeurd wat je vervelend vind kan je gelijk aan ze vragen WAAROM ze op deze manier reageren en zo doen tegen jouw kinderen.

De kinderen tegenover elkaar zetten en aan ze vragen wat er nou aan de hand is dat er op deze manier tegen elkaar gepraat wordt.

Onze jongste had pas ruzie op de zijn sportclub. Hij werd elke keer geslagen en geschopt en opgewacht door een paar ventjes na de training. Mijn man heeft beide “heren” tegen over elkaar gezet en wat blijkt; van onze zoon hadden ze de sleutel van de fiets in de bosjes gegooid. Hij heeft vervolgens de eerste de beste fiets gepakt en die in zijn geheel in de bosjes gekeilt. Dat was dus van dit ventje die voorheen dus nog niets had gedaan en er niets mee te maken had. Vervolgens zit onze zoon met zijn sleutelbos op een keycord om zijn vinger te draaien. Dat doet hij zo wild dat de sleutelbos in het gezicht van ditzelfde ventje komt. Die van ons was al dit al helemaal vergeten maar was alleen maar boos dat deze jongen hem elke keer aan het pesten en uitschelden was.

Met dit ellelange voorbeeld wil ik eigenlijk alleen duidelijk maken dat er misschien een achterliggende reden zou kunnen zijn waardoor er ineens wrevel tussen alle kinderen is. (met het trampolinespringen boven op iemand terecht gekomen of zo?!?!) Ook al is het misschien helemaal onbewust gebeurd. Zet ze tegenover elkaar en vraag het gewoon aan de kinderen zelf. Door ze op dit moment juist uit elkaar te houden probeer je zaken misschien te voorkomen, maar je neemt de (misschien aanwezige ) achterliggende oorzaak niet weg dus komt het naar mijn idee niet echt tot een oplossing. Tenminste zo zou ik het denk ik op proberen te lossen.

gr. Jet

• cato

hoi adhd-ma,

het gesprek met de buren hebben we al geprobeerd maar werkt niet echt.

ze luisteren wel en nemen dan ook wel maatregelen maar zodra de kids in de gaten krijgen dat het ongemerkt kan word er weer gepest.

dus die gesprekken dat laat ik maar even.

hoi jet,

het spelen gebeurde al vaak bij ons thuis zodat ik een oogje in het zeil kon houden en dan moest er ook vaak gezegt worden dat er rustiger gedaan moest worden maar over het algemeen was het gewoon spelen niks mis mee……..

en wat die trampoline betreft dit was echt niet per ongeluk ik hoorde dat er gevochten werd omdat ze perse iemand er niet op wilden hebben en die persoon daar lagen ze dus bovenop ( het ene zusje op de andere) en dat ging vrij hard eraan toe.daar heb ik toen ook op gezegt dat het best met z'n drieen kan en dat er gewoon gespeeld moet worden, toen kon het opeens wel.

ze tegenover elkaar zetten heeft geen nut, ze schuiven voordurend alles naar mijn oudste ( lekker makkelijk want die heeft toch adhd en doet alles fout??!!)

en zij ontkennen in alle toonaarden dat er iets gebeurt is ( meestal vind het pesten op school plaats of net even als er niemand bij is en dat maakt het moeilijk).

maar ik heb vanmorgen voor mezelf besloten dat ik me er niet meer mee bemoei en mocht b dan uit zijn vel gaan en iemand eens flink een mep verkopen dan moet dat maar want dat gaat gebeuren dat voel ik………..

word vervolgd………

groetjes cato

• miranda

hoi cato,heb niet direkt advies ,wel herkenbaar, ben bang dat ik morgenvroeg:-) nog aan t typen zou zijn wat we in t verleden allemaal gedaan hebben hieraan,is te veel om op te noemen ff nu.in t kort kwam t bij ons op neer,dat de beste oplossing was;de kinderen bij elkaar,laten praten en dan liep t weer een tijdje goed.,jammer genoeg gold dat alleen maar voor die periode dat hij nog erg jong was.nu zeker niet meer,enigste wat anderen kunnen,zouden moeten doen om te helpen is om meer voorlichting te geven,doel vooral op scholen,en dan toch liefst zo vroeg mogelijk en niet alleen over adhd,maar over verschillende problemen waar kinderen mee te maken krijgen,wat zeg ik ,hele ouderavonden zouden hier aan gespendeerd moeten worden om al die vol oordelen,onwetende ouders voor te lichten.ergste wat ik op z,n oude school heb meegemaakt is dat ouders,er is er altijd eentje die zoiets durft te regelen en altijd die dan volgen(niet allen gelukkig)een handtekeningactie aan t verzamelen waren om r. niet bij hun kinderen in de klas te laten want hun kinderen konden niet leren vanwege het drukke gedrag van r.t,is een leuk manneke zeiden ze ook nog maar t liefst hadden ze ,m persoonlijk van school gestuurd.nou ook dat is een vorm van pesten.maar de direkteur heeft me ingelicht over deze actie en brief in de prullebak gegooid en zoals hij zei,een hartig woordje met de ouders gewisseld en toen met diezelfde en anderen avond georganiseerd om het e.e.a. over adhd te vertellen.en dan nog een paar die gewoon niet kwamen he.over onbegrip gesproken!!!!!! dat is t grote voordeel van so,daar heb je dit soort gezeik niet.nu,de ene school is de andere niet en heb geen idee hoe dat over t algemeen op scholen gaat,maar dat advies kan ik geven,dat school goed op de hoogte is van wat er speelt. sterkte,miranda

• miranda

nog ff iets cato, blijven zeggen te negeren,is erg moeilijk,maar blijft hopelijk op de lange duur toch iets van hangen zoals alles met opvoeden trouwens je denkt soms t helpt allemaal niet,kan t wel 1000 keer zeggen maar toch merk je dat er bepaalde dingen blijven “hangen” .had nog een idee,maar misschien vind je dat te persoonlijk omdat je over hun schrijft maar is het niet een idee om hun (die ouders dan he) naar deze prikpagina te verwijzen.laat ze maar eens lezen,wie weet,scheelt ook jou energie wellicht.gr. miranda

• Bernadette

Hoi Cato ,

Is er op school een pestprotocol , wat zijn daar de regels !!!!!

Er staat inmiddels nogal wat op internet over scholen die de andere kant opkijken met pesten .

Sterkte met alles , leef met je mee , gr Bernadette