beddankt jolanda, het doet altijd goed om te horen dat ik niet de enigste ben die in dit schuitje zit, hoe wrang dat ook klinkt. Zo te horen heeft jou kind ook odd, dat is een co-morbiliteit die samenhangt met adhd, de ene adhder heeft er meer last van dan de ander, en dat komt weer door levenservaringen en aanleg. Niet alle psychiaters zijn hiervan overtuigd, sommige stellen odd vast als een op zich zelf staande diagnose, in Amerika zijn ze al een stuk verder, daar wordt odd gewoon gezien als co-morbiliteit, en daar ben ik zelf ook van overtuigd. Als je kind erge last heeft van odd is de adhd een lachertje, niets zo moeilijk als gedragsproblemen, die blijven namelijk, daar is niets aan te doen. Dat O. zich niet kan concentreren, alles vergeet enz. daar maak ik me al niet eens meer druk om, maar die grote mond, dat opstandige, dat niet lijken te snappen hoe je je moet gedragen, wetende dat je kind zelf ook anders wil, maar dat het niet lukt. De negatieve spiraal, ‘ik kan het toch niet goed doen, ik kan net zo goed onder de trein springen’ dat maakt je kapot.
Alles wat er met O. gebeurd heb ik voorspeld, maar pas als het te laat is gaan anderen ( hulpverleners) het ook geloven. Net zoals ik nu voorspel dat als er niet een positieve draai in komt hij idd zal ontsporen, niets is zo demotiverend als dat het je niet lukt, als alles fout gaat, je geen vrienden kan maken, als iedereen je uitkotst, dan denk je op een gegeven moment ‘het kan me niets meer schelen’ en dán is het hek pas écht van de dam denk ik.
In mijn achterhoofd hou ik er rekening mee, ik heb dus al wat informatie verzameld over wat dan te doen, maar voor nu???
Donderdag hebben wij het gesprek op school, O. denkt dat hij mag blijven, wij denken van niet, en dan breekt er een drukke tijd aan van zoeken naar een passende school, brieven schrijven, bezwaren enz.enz.
Het is heerlijk dat hier mensen zijn die me begrijpen, die hetzelfde meemaken, dat zeg ik iedere keer weer, buiten het prikbord is er niemand die het zich kan voorstellen, en die mensen komen ook met tips alsof je uit een ei komt en nog niets geprobeerd hebt met je kids.
Neem mijn zus, van de week belde ik haar nog op, omdat ik het inmiddels wel weet hoe je reageerd vertel ik haar zo min mogelijk, en ja hoor, O. werd weer vergeleken met haar zoon ( die niets mankeerd maar een raddraaier is) en dat het wel over gaat, en dan zegt ze ‘ hij zal toch een diploma moeten hebben hoor, hij moet toch beseffen dat hij naar school moet’ ! Ja, dhuuuuu, maar als je kind dat dus niet beseft en niet doet dan heb je een probleem. Ach, volgens haar is dat wel op te lossen, nou ze mag hem een half jaartje in huis nemen hoor!
Geen één keer wordt er gevraagd hoe het mijn eigen adhd gaat, of ik nog Ritalin slik ( ben ik dus mee gestopt), wat een interesse, ik baal daar enorm van, ieder leeft zijn eigen leven en neemt niet eens de moeite om even stil te staan bij een ander zijn leven, zelf die niet van je bloedeigen zusje…triest toch?
Oke, genoeg uitgeraast, maar in ieder geval bedankt en veel sterkte, ik ben benieuwd wat ze bij het ggz over je zoon zeggen.
groetje van mas;)