speciaal onderwijs

  • mv ~J & W~

    Hallo allemaal,

    Mijn zoontje van 6 heeft ADHD of eigenlijk ADD.

    Hij heeft het 2jaar vreselijk moeilijk gehad op school,had erge last van de drukte

    en kon ook gewoon niet meekomen.

    Sinds Juli dit jaar slikt hij Ritalin.

    Het gaat best goed,hij heeft weinig bijwerkingen,eigenlijk is alleen zijn eetpatroon

    wat veranderd,maar verder mogen we niet mopperen.

    Ik heb laatst een gesprek gehad met zijn juffrouw,hij doet voor de 2e keer

    groep 2,en zij zegt dat hij het goed doet.

    Hij doet goed mee in de groep,en ook zijn werkjes maakt ie af,dat kon hij

    eerst niet.

    Hij kan al aardig schrijven en lezen,daar is hij blijkbaar best goed in.en dat

    komt er nu eindelijk uit.

    Maar toch…ik zie vaak als hij buiten speelt,dat hij alleen over het schoolplein

    ronddwaalt,en als hij thuiskomt dan komt hij vaak ook met verhalen die erop

    duiden dat hij het toch niet zo fijn vind op school.

    Hij heeft sinds dit schooljaar een nieuwe juffrouw,ik denk dat zij hem ook niet

    helemaal begrijpt,dat deed zijn andere juffrouw wel!,en ook hebben ze mijn zoontje

    samen met nog 3 kinderen in een andere klas geplaatst.

    Ik denk dat hem dat ook geen goed heeft gedaan.

    Zijn juf blijft zeggen dat het goed gaat,maar gevoel zegt van niet.

    Ik ben ook heel erg met speciaal onderwijs bezig in mijn hoofd.

    Hij kan de leerstof wel aan denk ik,maar in de grote klassen vind hij

    volgens mij geen rust.

    Wat denken jullie hiervan?en heeft er iemand advies voor me?

    Alvast bedankt.

    Groetjes Cindy

  • Maria

    Ha Cindy, heb ook een ADD-zoon , nu 9 jaar, met Ritalin.

    Ik herken er veel van van wat je schrijft. Met ADD zonder Ritalin leer je niet van je eigen daden, vrienden maken is lastig dan. Jouw zoon gebruikt nog maar kort medicatie, op school gaat het werken al beter. Op het schoolpein duurt het iets langer. Zeker als je het al zo lang moeilijk hebt gehad. Geef hem de tijd, maar houd het in de gaten. Creatieve therapie heeft hier erg geholpen. Al knutselende bespreken hoe je omgaat met je vrienden, teleurstelling etc. Veel sociale vaardigheden opgedaan. Mijn zoon heeft goep 4 overgedaan, heeft nu heel andere vrienden, waaronder veel schatjes, kinderen die voor hem opkomen en die hem dingen helpen onthouden.

    Zit er op school bovenop als je het idee hebt dat er iets anders moet. Heb weer een gesprek met de juf en nog eens en nog eens.

    Achteraf gezien bleef het in de eerste 6 maanden Ritalin nogsteeds beter gaan dan de maand ervoor.Nu slikt hij ruim een jaar, het is gewoner geworden ook voor de klasgenoten, de klas die zo pestte is nog steeds zo, maar hij is eruit.

    We hebben zowaar een stabiele situatie.

    Ik heb ook destijds wel gedacht aan speciaal onderwijs, ik denk altijd ver vooruit, maar voorlopig hoeft het niet. Gun jezelf wat tijd ook,

    sterkte, Maria

  • miranda

    hoi cindy, zie mijn bericht hierboven. sterkte,miranda

  • roy

    Cindy,even dit.

    Jouw verhaal komt mij enigzins bekend voor,ons kind heeft een autistisch spectrum stoornis met ook nog eens een informatieverwerkingsproblematiek.

    Bij ons is ie NA de schoolvacantie van groep 4,naar groep 5 gegaan,in groep 5 een leerkracht die eigenlijk niet op zijn plek zat en zit,ook wij hoorden in groep 4 dat alles op rolletjes liep en dat het goed gaat,alleen 1 of 2 vakken waren wat minder maar “hij was niet de enige”.

    Vanaf het moment in groep 5,met een zeer, tja hoe zal ik het omschrijven,gestresste,ongeinteresseerde,en alleen maar geconcentreerd op straffen uitdelende leerkracht ( nu ben ik nog zacht uitgedrukt ),heeft ie heel groep 5 in feite niks gedaan,200 % gefrustreerd,en meer UIT de klas dan er in geweest.

    Een begrijpende,welwillende leerkracht is HEEL belangrijk.

    Echter,onkunde,onervarenheid,geen ruimte voor remedial teachers ook niet bouwkundig,en bezuinigingen in het onderwijs (1 leerkracht op 32 kinderen had ie ) speelt erg mee.

    Blijf er bovenop zitten,zorg 1 keer per week dat je even 5-10 minuten met die leerkracht praat,als je langer wilt,vraag een apart gesprek aan,haal het onderste naar boven,wees zeker van je zaak,en wacht niet op dat 10 minutengesprek over 4 maanden ! Je kan te laat zijn.

    Ik wil je niet ongerust maken,maar in ons geval,dat is ons al verteld ( door specialisten notabene ),is ons kind “zwaar beschadigd” in groep 5,hij is nu van die school af……………..

    Sterkte !

    Roy: beheerder autisten prikbord.

  • bea veenstra

    hoi cindy

    Het verhaal van onze zoon is als volgt

    Gewoon op school begonnen, geluk gehad moet ik zeggen dat hij telkens leerkrachten had die het goed met m voor hadden.

    In groep 4 kreeg hij een rugzakje en wij hadden goede hoop dat het betr zou gaan.

    Dus niet..Het rugzakje niet voldoende benut en in groep 5 zou hij een juf krijgen die hem niet zag zitten met zijn adhd, tja daar had ze niks mee en wilde er ook nis mee hebben.

    Op een gegeven ogenblik moesten wij voor gesprek naar school over hoe het in groep 5 zou moeten allemaal

    Even voor de duidelijkheid, nooit geen berichten gehad dat t niet zou gaan oid

    Dus wij zaten daat en toen werd er dus gezegd tja hij red t niet, hij moet naar het s.o.

    Dat was voor ons ff goed slikken natuurlijk

    Maar goed wij merkten duidelijk aan onze zoon dat hij niet meer lekker in zijn vel zat op school

    Veel conflicten, ook met de leerkracht (broekie van 21, gymleraar en viel dus in voor zwangere juf)

    Hij zit nu op het s.o en hoe moeilijk ook ik ben nu blij dat we het gedaan hebben.

    Wat roy ook zei is heel belangrijk.

    School moet er gewoon voor gaan en als die niet willen dan verzuipt zo'n kind

    Het is massa onderwijs en daar is geen plek voor dit soort kinderen

    Volg je gevoel, jij weet wat hij nodig heeft

    En jij weet of het goed gaat of niet, als je denkt dat hij beter af is in het s.o dan moet je eens op zo'n school gaan kijken en info vragen.

    Wij zijn toen ook wezen kijken en wat wij dar hoorden en zagen heeft ons ervan overtuigd dat dat het beste was voor hem.

    Er is meer individuele aandacht voor het kind, ze hoeven niet op hun tenen te lopen

    Juffen en meesters luisteren naar je kind, onze zoon is minder gestresst nu hij uit school komt.

    Ik wens je veel succes en wijsheid

    Groeten

    Bea