A.D.H.D en gewoonrechtvaardigheidsgevoel

• Bernadette

Ha luitjes ,

Vaak hoor ik hier de adhders praten over hun goede eigenschappen ,vooral het zogeheten rechtvaardigheidsgevoel word dan nogal uitgemeten .

En daar heb ik dan weer als niet adhder moeite mee .

Is een rechtvaardigheidsgevoel niet gewoon een ander woord voor geweten , voor sociale vaardigheden of moraal , what ever ……

Bezit een overgroot gedeelte van de bevolking dat gewoon niet , heeft dat niet gewoon met opvoeding te maken of de plaats waar toevallig je wiegje heeft gestaan .

Ik denk dat dat niet speciaal weggelegd is voor adhders , graag jullie mening met alle respect overigens , groet Bernadette

• edwin

kom ik morgen op terug…nu eerst ff slapen

• Greet

volledig mee eens!

Liefs, Greet

• maggie

tja rechtvaardigheidsgevoel zal ik het niet noemen meer een gevoelsmens zijn en als je een gevoelsmens bent dan trek je je toch meer van de dingen die om je heen gebeuren aan. ik denk eerder dat dit mijn beredenering is.

groetjes maggie

ps wat is het hier trouwens stil! ik mis het geouweklets

• petra

Ik geloof ook niet dat het rechtsvaardigheidsgevoel iets met ADHD te maken heeft.Ik heb mijn zoon al van jongs af aan geleerd een eigen mening te hebben,zeggen wat je voelt en denkt(als je maar netjes blijft,wil niet altijd lukken hoor).Spreek gewoon de waarheid of het nou goed of slecht is.Maar hij heeft wel moeite met andere mensen die dat niet hebben.Vooral als hij wordt uitgedaagd en hij daar met veel kabaal een reactie op geeft,dat wordt dan wel gezien(logisch),Maar hij heeft dan zoiets van waarom zeg die andere persoon dan ook niet wat hij gedaan heeft.En dat heeft volgens mij toch ook inderdaad met opvoeden temaken.

Groetjes Petra

• edwin

ik denk wel dat het met ADHD te maken heeft..alleen niet in een directe zin.op zich ben ik het wel met je stelling eens.alleen waarom de meeste ADHDers een grotere rechtvaardigheidsgevoel hebben is volgens mij vooral terug te leiden op het leven wat ze zelf hebben geleden.

Ze zijn gewend constant terecht gewezen te worden op hun gedrag.wat nog harder aankomt als je de diagnose nog niet hebt(als kind bijv) en eigenlijk niet precies weet wat je mis hebt gedaan,doet dit veel pijn en een gevoel van onrechtvaardigheid zal de kop op gaan steken.Dit herhaald zich continue in het leven van een ADHDer..het logische gevolg kan hier uit zijn dat de ADHDer een sterk gevoel van rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid zal ontwikkellen.Vele malen sterker als de gewone mens.

En misschien is er ook nog wel een stuk in de ADHDer wat minder grijpbaar is dat het er vanzelf in zou zitten..als je naar sommige koppies kijkt zou je zeggen ja maar hier ben ik niet zeker van.maar het is zeker niet uit te sluiten.

Denk dat het zo iets is

Groetjes Edwin

• Albert

Nou Det,

Daar moet ik toch even op reageren.

Ik denk dat we nu toch even twee kampen gaan krijgen, wel en niet ADHD-ers.

Ik zal het proberen uit te leggen:

Natuurlijk zijn er ook mensen zonder ADHD, met een verhoogd rechtsvaardigheidsgevoel, maar die kunnen zich toch meestal wel even onttrekken van dat gevoel?

Voor mij als ADHD-er is het heel moeilijk om dit gevoel even van mij af te zetten, even die knop omdraaien, gaat niet zo gemakkelijk.

Het gaat soms zover, dat ik zelf in de problemen raak, door dwangmatig handelen.

Dat zijn niet alle dingen, maar dingen die mij raken, b.v. het hele WAO-reïntegratieproces, hoe mensen op deze manier worden uitgebuit.

Ik maak dat zelf mee met collega,s die op die manier ingestroomd zijn. Mijn geweten (rechtsvaaridgheidsgevoel) is een gevoel en ADHDers zijn erg gevoelig voor bepaalde situatie's.

Als je ADHD hebt zit je gevoelsmatig gewoon op een ander level, daardoor trekken wij het ons denk ik, meer aan dan iemand zonder ADHD.

Maar ja, dit is natuurlijk mijn mening en een ieder heeft weer een ander caracter, met of zonder ADHD.

Ik ben wel benieuwd naar andere meningen.

Groeten, Albert.

• Helga

Tja, ik denk ook dat het is zoals jij zegt.

Maar, mijn zoon mét ADHD is dus zoals Petra al zegt ook een gevoelsmens. Kan heel erg over dingen in zitten en vindt het vreemd dat ‘ anderen ’ vaak minder eerlijk zijn dan hij. Hij houd niet van drukke en onderdrukte personen en vooral voor deze laatste groep (waar hij overigens zélf maar al te vaak bij hoort) zal hij het altijd opnemen. Pesten heeft hij een bloedhekel aan bv. Dat zijn dingen die ik hem niet zo zeer geleerd heb maar die hij van kleins af aan al heeft. Ik denk dus dat er twee zaken weleens door elkaar gehaald worden:)

Helga

• Helga

Beste Albert,

Je moet ook wel (leren) relativeren!

• Albert

Wat heet leren relativeren Helga,

Bedankt voor je wijze woorden, maar wat heeft een vent van 50 daar aan?

Groeten, Albert.