wie weet raad

• nel

wie kan me helpen hoe ik dit aan moet pakken.

ik kom er dus net achter dat mijn zoon van 14 bijna 15 blowt

hij zegt dat hij het nog maar een paar keer een haaltje heeft genomen.

omdat hij het eng vind .

hij zegt dat hij het doet omdat zijn (vrienden )het aandringen en hij bang voor ze is.

jongens wat baal ik hier van zeg het ging net zo goed met hem en nu dit…….

heb tegen hem gezegt dat ze dat bij de brandweer niet tolereren (hij zit namelijk bij de jeugdbrandweer.

en dat hij zo het risico loopt om dan ook niet bij de brandweer te mogen

en dat is zijn droom.

hij schuift net een briefje onder mijn neus met erop dat hij er zo,n spijt van heb en dat hij het nooit meer zal doen.

en hij zit nu te huilen op zijn kamer omdat hij me pijn heeft gedaan vind hij

ik weet echt niet wat ik moet doen moet ik hem nu troosten of moet ik hem maar even zo laten

groetjes nel

• Albert

Hallo Nel,

Ik kan hier alleen maar van zeggen, dat het de leeftijd is, dat kinderen dingen uit gaan proberen.

Maak er niet een te groot probleem van, het was tenslotte maar een stickie en gelukkig niets anders.

Ik kan je gerust zeggen, dat ik op die leeftijd ook wel eens een stickie gerookt heb, gewoon uit nieuwschierigheid.

Het feit dat hij er zelf spijt van heeft is al genoeg, het zou anders zijn als dat niet zo was.

Als je met een zin komt van,“ mijn zoon blowt”, doe je het overkomen, dat hij dat dus veelvuldig doet. Gezien hij maar een paar haaltjes genomen heeft is daar dus nog geen sprake van. Wees gerust, geloof me, er zijn kinderen op die leeftijd die al heel wat schadelijker spullen gebruiken en dan kun je je echt zorgen gaan maken.

Groeten, Albert.

• Greet

Tja Nel,

welkom in de wereld van de 'pubermoeders"…

Ik vrees dat we dat allemaal wel eens meemaken : zowel mijn dochter (zonder adhd) als mijn zoon mèt adhd hebben geblowd.

Het enige verschil tss de twee was dat ze allebei een aparte aanpak nodig hadden : bij dochterlief moest ik ‘de begrijpende moeder’ spelen die rationeel een gesprek over de nadelen van die troep met haar besprak ( maar ze moest eerst aan den lijve ondervinden dat er wel een streepje waarheid in mijn betoog zat doordat haar vriendje zo ver ging dat het niet meer leefbaar was : ze is nu extreem anti maar dat heeft niks met mijn ‘preken’ te maken), bij zoonlief ging ik uit m'n dak (de enige taal die hij verstaat als het om dit soort onderwerpen gaat).

Ik vind het alleszins een compliment aan jouw zoon's adres waard dat hij het toegeeft en beseft dat het jou zo'n pijn doet! (voordeel van adhd?) Ik denk dat je hem daarvoor al moet complimenteren indien hij het tenminste zelf is komen vertellen…

In het omgekeerde geval (als je er per toeval achtergekomen bent) denk ik eerlijk gezegd dat jouw ‘brandweer-dreigement’ al voldoende is om z'n euro te laten vallen : zeg hem desnoods dat je, in geval je het nog merkt, de brandweer op de hoogte moet brengen omdat er mensenlevens op het spel staan.

Dat is in elk geval iets wat bij mijn zoon zou helpen. Maar iedere jongere is natuurlijk anders.

Sterkte,

Greet

• Greet

O ja, vooral NIET troosten want dat minimaliseert alles (was ik nog vergeten te zeggen) : laat het maar lekker doordringen!!!!!

• Desiree

Owww, wat moeilijk… Wel lief van hem dat hij in zijn briefje zijn spijt betuigd. Ik zou zo ook niet weten wat je het beste kan doen, maar wens jullie wel heel veel sterkte en hoop dat jullie er samen sterk uitkomen…

Knuffel van Desiree

• edwin

troosten maar laat weten dat het niet nog een keer moet gebeuren

• bam

hallo

ik denk dat hij nu even met rust gelaten moet worden , en voor jou de taak nu om hem de komende tijd goed op hem te letten , of hij weer op herhaling gaat enzo.

denk dat je het goed aangepakt hebt door hem te confronteren met hetgeen hij heel graag doet dat hij niet meer kan doen als hij ermee doorgaat .

laat het ff rusten en misschien heeft hij ervan geleerd.

gr bam

• Breedbekkikker

Hoi Nel,

Het lijkt heel makkelijk om zo te zeggen, maar maak je niet te veel zorgen! Ik zelf ben 39 ( en ik heb ook nog eens ADHD) en in mijn tijd gebeurde dit ook al, ik heb het ook 2 keer geprobeerd en heb toen (in al mijn wijsheid) besloten om niet meer van dat spul te gebruiken, omdat ik het niet prettig vond (maar ik rook wel sigaretten).

Waar ben je bang voor? Zou je dezelfde reactie hebben gehad als hij een paar flesjes bier had gedronken?

Blowen wordt in Nederland door justitie gedoogd en als je het vergelijkt met alcohol is het zelfs gezonder…

Maar ik begrijp je ongerustheid, maak er echter geen halszaak van.

Waarvoor is je zoon bang? Wordt hij in elkaar geslagen als hij niet meedoet? Als dat het geval is, moet je op een bepaalde manier actie ondernemen (aangezien ik niet weet waar je vandaan komt, kan ik je niet precies vertellen waar, maar ik geef als voorbeeld even : school, wijkagent etc..).

Wat ik echter denk, is dat je zoon er gewoon bij wil horen, wil expimenteren, en dat zijn “bang zijn” betekent dat hij er graag bij wil horen. Heel normaal en niets om je zorgen over te maken (maar wel in de gaten houden).

Alsjeblieft, ga niet dreigen met zaken die niet waar zijn (ook sommige brandweermannen blowen wel eens in hun vrije tijd hoor! Het is ook niet strafbaar in Nederland, het wordt nl. gedoogd).

Het lijkt wel of jij bang bent voor blowen. Wat zijn je gedachten daarover? Wat weet je er eigenlijk van af? Af en toe blowen is echt niet erger dan af en toe een flesje bier hoor. Het wordt pas “gevaarlijk” als het iedere dag gebeurt (en dat ruik en zie je snel genoeg hoor), net als elke dag dag drinken en als hij het heel vaak doet als hij alleen is.

Misschien geen troost, maar ik ken aardig wat mensen die tijdens hun middelbare schooltijd regelmaat (sommige zelfs elke dag) blowden. Ze zijn allemaal goed terechtgekomen en ze roken ook niet eens sigaretten meer!

Misschien is het een goed idee om eens wat onafhankelijke informatie over softdrugs te lezen.

Mijn advies: maak je niet te druk en zorg er voor dat je zoon zich niet schuldig voelt, dat brengt alleen maar meer problemen.

• nel moeder van cindy a

hoi hoi allemaal bedankt voor je reacties

hihihih en pubermoeder was ik al heb nog 2 kinderen .

1 van 20 een dochter die me net 3 weken geleden oma heeft gemaakt.

van een hele mooie kleinzoon.

en 1 van 18 een dochter die me ook de nodige zorgen heeft bezorgt

zij was degene met de grote mond en heel lui zijn ( nog steeds vind haar moeilijker dan mijn zoon met adhd)

M heeft een veel zachter karakter probeert ook wel eens een grote mond .

maar als ik hem daar op wijs damt hij snel weer in

maar weer even over M

heb hem gisteren ook even met rust gelaten.

en ben er ook niet meer over doorgegaan tot hij vanochtend er zelf weer mee kwam.

hij vertelde me dat hij het echt stom vond dat hij het gedaan had maar dat hij echt bang is dat ze hem gaan slaan(het zijn namelijk jongens die daar niet voor schuwen).

heb gezegt tegen hem dat ik liever niet meer wil dat hij met ze omgaat.

verboden heb ik het hem niet want weet hoe het gaat doen tie het juist

moet wel even zeggen mijn zoon heeft een angststoornis.

maar hij wil bij ze horen hier in de buurt wonen niet veel van zijn leeftijd.

en met jongere kinderen omgaan of ouder is geen optie voor hem.

omdat er vaak door buurtbewoners word gezegt zoek kinderen van je eigen leeftijd.

het is echt een hele lieve jongen al zeg ik het zelf staat altijd voor ieder klaar

kan niet tegen onrecht en dat wil wel eens botsen hier .

ze hebben liever een schijnheilig kind dan een eerlijk kind(zoals die van hun zelf)

maar moet zeggen het gaat de laatste tijd een stuk beter.

en om antwoord te geven op de vraag of ik er bang voor ben is het ja

mijn schoonzoon blowde ook 1 blowtje om rustig te worden.

maar merk dat het er steeds meer worden.

en heb de eerste 3 jaar van zijn leven heel veel met hem naar het ziekenhuis gelopen vanwege zijn longen

vandaar ik het ook best mooilijk mee heb dat blowen

ps. sorry mijn verhaal zal wel moeilijk wezen om te lezen

maar ik heb echt moeite met punten en leestekens weet nooit waar ze moeten

groetjes nel die toch stiekem wel heel trots is op M

• edwin

Laten we nou niet gaan doen als of blowen niks meer uitmaakt alleen omdat het geintegreerd is in onze maatschappij(des te triester)..Tis troep en dat zal het altijd blijven.ga hier geen discussie meer over voeren.want die komt hier natuurlijk weer uit en gaat weer eindeloos door..maar wou het toch nog maar ff kwijt voordat mensen echt illusies gaan krijgen dat het onschuldig is..Realitycheck!..dat is het dus niet