wat moet ik hier nou mee....

• cato

hoi hoi,

nou ik heb mijn twee weken stoppen met roken mijlpaal bereikt.

ik voel me prima en gaat ook lekker zo maar heb er een probleem bij gekregen waar ik al bang voor was en ik weet me geen raad meer nu.

mijn man (adhder) is afgelopen zaterdag ook gestopt met roken.

zondagmiddag had hij de eerste sigaret al weer in zijn mondhoek hangen……..

aangestoken zonder na te denken, en ondanks dat een collega hem er op wees heeft hij hem vrolijk opgerookt want het was toch wel erg lekker……….??!!

ik was er boos om want hij doet er dus blijkbaar niet echt serieus zijn best voor terwijl ik hier beetje door diep dalen ga met nog eens twee adhders thuis die me langzaam gek maken en ondertussen mag ik dus nu niet mijn “rustpuntje” meer opsteken………………

maar goed het probleem is nu eigenlijk het volgende:

sinds hij gestopt is met roken is hij niet meer te pruimen, hij schreeuwt, doet bot, en doet lelijk tegen de kinderen.

ik weet best dat een stopper last kan krijgen van dit soort buien maar zo erg hoeft toch ook weer niet, ik houd me zelf ook in want dat moet gewoon.

ik denk nu zachtjes, kom steek er maar weer eentje op samen dan kan de rust weer terugkomen en hebben we het weer “leuk”………….

cato

• Greet

Tja Cato,

je weet toch dat roken kalmerend werkt voor een adhd-er? Dat verklaart wrs zijn humeur..

Laat hem er maar gauw eentje opsteken maar dan alleen, jij kan het blijkbaar wel volhouden dus waarom zou jij het ook opgeven?

Sterkte,

Greet

• cato

hoi greet,

in wat voor opzicht moet het voor een adhder dan speciaal rustgevend zijn?

ik heb geen adhd maar voelde me er ook relaxt onder toen ik nog rookte.

hij wil zelf graag ook stoppen zegt hij steeds.

hij moet van niemand is zijn eigen vrije keus………….

ik daarin tegen moest hier zoveel commentaar slikken ( typisch iets adhd??)

dat ik eigenlijk “verplicht” werd om te stoppen om maar zonder dat gezeik te kunnen leven hier.

maar ja nu ben ik gestopt en lijkt het wel of alles nog erger is als daarvoor.

mijn man, de jongens…………het bloed stijgt waar het niet kan komen normaal

en dat is voor mij erg moeilijk.

eerst allemaal zeuren dat ik moet stoppen,nu ben ik gestopt en gaan ze me op de kast helpen………………??!!

ik weet het allemaal ff niet meer hoor.

maar roken wil ik in ieder geval niet meer

groetjes cato (die zich in een adhder probeert te verplaatsen maar wat niet meevalt)

• Breedbekkikker

Tja, wat Greet zegt, klopt echt. Ik ben (helaas) begonnen met roken toen ik 11, 12 jaar was om te kunnen slapen!! Dat was het enige dat hielp om me niet de hele nacht op te laten zijn. Later hoorde ik van mijn psychiater (toen ik dit vertelde) dat roken voor veel ADHD'ers werkt als een kalmeringsmiddel, terwijl het bij “gewone” mensen dus absoluut niet kalmerend werkt (bloeddruk en hartslag omhoog etc).

Ik denk dat jouw man echt wel zijn best doet (of heeft gedaan), maar

dat het eigenlijk bijna onmogelijk is. Geen troost, maar ja……

Succes met stoppen en sterkte met het humeur van je man als ie toch doorzet (je zult het nodig hebben!).

• Greet

Dit is inderdaad de uitleg die ik ook gekregen heb van de arts, Cato.

• Albert

Hoi Cato,

Ik wil hier als ADHD-er zijnde ook wel even aan toevoegen.

Ik rook zelf al lang niet meer, maar toen ik nog rookte, stak ik liever een stickie op.

Gevoelsmatig was ik al op zoek naar iets, om een beetje rust in mijn hoofd te krijgen.

Van wiet, kreeg ik die rust, dan was de chaos in mijn kop even weg.

Gelukkig voor mij en helaas mede dankzij een aantal vroegere vrienden, ben ik van de harddrugs afgebleven. Twee van die vrienden hebben namelijk het leven gelaten door die troep en dat heedft mij er van weerhouden er ook aan te beginnen.

Een ADHD-er is eigenlijk snel geneigd,ergens verslaaft aan te raken waar hij rustig van word. Als dat bij je man alleen maar om roken gaat, mag je blij zijn, dat het daar bij gebleven is.

Ik ben zelf gestopt met roken omdat ik een andere verslaving vond die voor mij veel beter werkte, namelijk sporten.Toen ik daar mijn ritme in vond en daar geestelijk en lichamelijk ook rustig van werd, waren die sigaretten en die wiet ineens niet meer zo belangrijk voor me. Ik had er alleen maar last van omdat ik daardoor gewoon een slechtere conditie had.

Ik weet niet wat je man aan lichamelijke beweging doet, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat niets doen, je juist naar sigaretten, alcohol en andere zaken doet grijpen, want je wordt helemaal gek van jezelf.

Dus als hij geen sport bedrijft, wil ik hem toch adviseren daar aan te beginnen.

Het begin is het moeilijkst vergt veel doorzettingsvermogen, maar als je er dan eenmaal aan gewent bent, heb je in iedergeval een verslaving die alleen maar goed voor je is en dat werkt natuurlijk ook positief door op je directe omgeving.

Groeten, Albert.

• Jet

Hoi Cato,

Het klopt dus echt wat breedbekkikker en Greet zeggen.

Zenuwprikkels in de hersenen springen van zenuw op zenuw als er een prikkel doorgegeven moet worden. Bij de ene zenuw heb je vertrek plaatsen voor het overspringen en aan de overkant bij de volgende zenuw heb je landingsplaatsen.

Nicotine gaat lekker op de landingsplaatsen zitten en voelt zich daar prima.

Komt er dus een zenuwprikkel aan, die wil overspringen, dat kan niet want de landingsplaats is al bezet door de nicotine en vervolgens dooft de zenuwprikkel uit omdat hij niet verder komt.

ADHDers hebben gemiddeld minder van die eigen landingsplaats stoffen dan een ander. Als ze dan aan het roken zijn is het lichaam er ook sneller verschrikkelijk verslaafd aan. Stoppen ze dan gaan er ineens een heleboel zenuwprikkels aan de wandel die anders door de nicotine gestopt zouden zijn.

Maar je bent een kanjer dat je het zelf vol kan houden.

gr. Jet

• Franca

Hoi Cato,

Ik hoop toch zó dat je het roken, ondanks de “tegenwerking” toch kunt volhouden!

Ik vind je een kei en ben best een beetje jaloers op je. Ook ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om te stoppen. Een druk gezin met twee tienerdochters (waarvan de oudste ook rookt) én een adhd-er die op de rand van de pubertijd staat… ik kan het nog niet opbrengen, hoe graag ik eigenlijk wél wil stoppen.

Hou vol meid! Sterkte

Franca

• edwin

Komt er dus een zenuwprikkel aan, die wil overspringen, dat kan niet want de landingsplaats is al bezet door de nicotine en vervolgens dooft de zenuwprikkel uit omdat hij niet verder komt.

kan dit ook niet een exstra reden zijn om te stoppen.Ik kan me voorstellen dat als die zogenaamde prikkels niet aankomen dat ook negatieve bijwerkingen kan hebben.misschien de chaos wel erger maakt..rust en chaos te gelijk zeg maar.

Ik weet wel als ik een tijd gestopt ben dat ik helderder van denken ben.zou dus met die prikkels die nu wel aan komen te maken hebben..zeg jij het maar jet

• Jet

Het zorgt er eenvoudigweg voor dat zenuwprikkels niet door kunnen gaan.

Dat kunnen goede of verkeerde prikkels zijn, maar over het algemeen heeft een ADHDer het erg druk in zijn hooft door een teveel aan prikkels. Een sigaretje, en de daarbij horende nicotine er voor zorgen dat een hoeveelheid prikkels uitgeschakeld worden waardoor je “tot rust kan komen met een peukie” of net iets helderder kan denken.

gr. Jet