Hoi Ria,
Sorry dat ik wat later reageer, maar ik heb het een paar dagen heel druk gehad.
Een kloof tussen p en v wordt geconstateerd door de IQ test. Allereerst kan je je afvragen waarom de testresultaten tegen vielen. Is dat omdat je p opdrachten kreeg die je sneller door had? Zeker als je op iets oudere leeftijd (al na 10 jr.) een test doet dan weegt tijd heel sterk mee in het testresultaat.
Heb je wat meer tijd genomen voor de v of taal opdrachten dan kan er al snel een kloof ontstaan. Niet omdat je er slecht in bent, maar omdat je gewoon wat meer tijd hebt genomen. Dus ik vind deze testen eigenlijk maar heel relatief.
Waar het om gaat is; ondervind je problemen doordat er een verschil is tussen p en v? Heb je problemen met taal en met de verbale kant van de test?
Ik heb eigenlijk niet zo veel verstand van die IQ testen. Wel kan ik vertellen dat verbaal heel veel met het horen te maken heeft. Als je dus regelmatig als kind oorontstekingen hebt gehad kan dat zeker zijn invloed hebben op de verbale ontwikkeling.
Toch zijn taal en verbale zaken vaak nog door te ontwikkelen. Dat gaat vaak makkelijker dan het performale bij te leren.
Om de communicatie tussen de twee hersenhelften te stimuleren kan je oefeningen doen die links en rechts na elkaar stimuleren. Nog beter is iets te zoeken waarbij je linker arm gelijk met je rechterbeen bezig is en omgekeerd rechterarm-linkerbeen.
In de sportschool heb je een soort stepper met ook armbewegingen. Dan maak je een soort langlauf beweging. Op de grond liggen en “droog” in de lucht fietsen, maar dan met je armen mee fietsen. Linkerarm en rechterbeen en omgekeerd. Dat is best moeilijk maar de oefening moet langzaam gebeuren dus je kan/moet je er helemaal op concentreren. Niet meer als 10 geconcentreerde fietsbewegingen per dag. Doe je het teveel of te snel dan “leren” de hersenen er niet van maar dan gaat het op de automatische piloot en dat wil je juist voorkomen. Bij kinderen laat je ze kruipen. Heb jij vroeger als kind echt gekropen? Als je dat stukje in je jeugd gemist hebt kan dat ook zijn invloed hebben.
Wat een andere mogelijkheid reden kan zijn is dat bij je geboorte of na een ongeluk één kant van je schedel net iets scheef staat of beklemd is. Dat zou de doorbloeding in het linker gedeelte van je hersenen kunnen belemmeren waardoor reactie ook trager is. Dat is iets wat een osteopaat kan zien en kan oplossen. Vaak zie je dan dat personen ontzettende onverklaarbare hoofdpijnen hebben.
Dan heb je ook nog zo iets als een voorkeurshersenhelft. Je kan geen twee kapiteins op een schip hebben en een van de twee hersenhelften neemt over het algemeen de leiding. Als dat in jouw geval je rechterhersenhelft is dan zal de linker daarna volgen. Dat heeft niets met rechts of linkshandig te maken. Toch heeft dit ook zijn invloed op de persoon die je bent en dan liggen jouw sterke kanten in je rechterhersenhelft. Dan ben je eerder van het type eerst handelen en daarna pas nadenken. Personen die eerst een kast in elkaar gaan zetten en er later pas achter komen dat je ook nog een gebruiksaanwijzing hebt. Vaak heel oplossingsgericht bezig zijn. Deze mensen hebben vaak een overzicht over en op (werk)processen.
Mensen die de linkerkant als voorkeur hebben zijn vaak de redenaars. Die dagen op iets aan het broeden zijn en het van 1000 + 1 kanten aan het bekijken zijn.
Ook dit is natuurlijk weer generaliserend want is de communicatie tussen de twee hersenhelften goed dan kan je beide.
Maar nogmaals, als je nergens echt problemen mee hebt dan zou het mij worst zijn al heb je de grand canyon tussen p en v.
gr. Jet