Eindelijk de testuitslagen!!:-(((

• esther

Hoi Edwin,

Ik heb ook altijd geweigerd te rekenen. In de zesde klas hadden ze nóg niet door dat ik nooit een zeven opschreef. Dat getal bracht namelijk ongeluk, daar schreef ik liever een drie voor in de plaats. Rekenen is ook zo saai.

Maar wat wilde nou het toeval. Bij de cito-toetsen, kreeg ik met mijn dikke vijven (lager kreeg je bij ons niet) de hoogste scores van de klas, óók op de rekenonderdelen. Dat zijn namelijk nooit echte rekensommen, maar meer reeksen ontdekken en figuren in spiegelbeeld zetten. Het draait ook allemaal om de snelheid waarmee je de test maakt.

Ik weet nog goed het moment dat de klas mijn uitslag te horen kreeg. Ze waren er allemaal van overtuigd dat ik afgekeken zou hebben.

Mijn vraag aan jou en aan Merel is waar jullie je dan laten testen, hoe kregen jullie dat voor elkaar.

• Breedbekkikker

Alhoewel je natuurlijk bij twijfel gewoon moet zorgen dat je een second opinion krijgt, vraag ik me af wat je dan wilde horen.

Wilde je graag horen dat je ADHD hebt met een hoog IQ?

Waar ben je het meest van “geschrokken”?

Belangrijker lijkt mij: wat hebben ze je aangeboden om je hulp te bieden bij de hulpvraag die je hebt? Kun je daar iets mee?

Denk je betere hulp te krijgen als je wel de diagnose ADHD zou hebben, of een hoog IQ?

Uit ervaring kan ik vertellen dat je met een hoog IQ niet automatisch gelukkig, succesvol of rijk wordt. Zeker niet in combinatie met ADHD!

Een hoog IQ is niet iets om trots op te zijn, een laag IQ is niet iets om je voor te schamen. Je hebt je IQ niet zelf bepaald, je wordt er gewoon mee geboren. Belangrijker lijkt me of je een prettig mens bent, toch?

Wat betreft die IQ test zelf, die heb ik wel gehad is echter bij mij in 4 sessies afgenomen. Ook bij mijn kind zat er een IQ test bij het onderzoek. Misschien is het verschil wel dat wij in de Randstad wonen?

• edwin

ik heb hem gehad bij GGZ toen ik onder behandeling was en de test die wijzen niet iets uit wat niet waar is naar mijn mening.het geeft gewoon je nivuea weer die je kan toepassen op je dagelijksleven,vooral werk dan natuurlijk..maar je werkelijke denkvermogen kan naar mijn mening nooit goed worden gemeten door tal van verschillende variabellen..

je tweede vraag begrijp ik niet helemaal..wat kreeg ik wel of niet voor elkaar?

• edwin

ik vermoed dat het gewoon twee verschillende dingen zijn en dat ze daar langzaam achter komen klopt wel,want ik zag laatst het ‘'IQ’' anders willen waarderen n.in 7 of 9 verschillende catogorien(weet niet precies meer)..dus eigenlijk proberen ze die twee verschillende dingen te combineren om een genuanceerder beeld te krijgen een manier die veel meer klopt naam mijn mening,,maar zelfs dan nog zijn er te veel variabellen om een goed beeld te krijgen..idd ik verwacht ik de nabije toekomst niet dat ze een exacte berekening kunnen geven van je IQ..ik vermoed dat het daarvoor te complex is

Groetjes Edwin

• edwin

Als je het mij vraagt zijn hun de leeghoofden hierzo of vergis ik me?

zo snel zou ik het niet willen stellen ‘'mij’'..vind wel trouwens niet alle argumenten sterk van ze betoog..snelle informatie verwerking kan ook juist een hoog denkvermogen impliceren.extsreme impulsiviteit en slecht geheugen zou wel een laag denkvermogen kunnen inhouden,maja dit zou ook adhd kunnen zijn of andere variabellen en visuele beelden zal hij wel afgeleid hebben van die plaatjes die je in elkaar moet zetten in van die kubussen met patroontjes erin,maar ook hier zal de concentratie je parte spelen.

persoonlijk denk ik niet dat je met een second opion verder komt,hier zal waarschijnlijk weer het zelfde uit komen…(IQ test dan)

nog iets wat me niet helemaal duidelijk is..bazeerd hij die IQ test op dat jij GEEN adhd heb..Hij neemt dus aan dat er door een lag IQ test daarom automatisch uitsluitsel hebt dat je geen adhd hebt?als dat wel zo is dan is het idd een incappabelle man(op taal scoor ik ook nooit hoog zoals je ziet :D)

groetjes Edwin..

• mimi

huh!! een gemideld iq heeft het grootste gros van nederland dus zo gek nog niet het gemiddelde ligt op 100 en is dus helemaal normaal de een is beter rekenkundig aan gelegd de ander talig dat is puur interesse en waar je je voor inzet dat is met alle kinderen zo en daar ontwikkel je het meeste in maar dom nee hoor dat hebben ze toch niet gezegd zeker

100 hebben de meeste vmbo-ers en dat is de grootste groep mensen die op niveau leren

• Jet

Het enige waar ze naar mijn idee een IQ test voor gebruiken is om te zien of iemand zich kan concentreren en om te zien of er tussen verbaal en performaal een groot verschil zit. Daarmee weten ze dan dat de linker en rechter hersenhelft niet zo groed met elkaar praten. Met concentreren zat geen probleem volgens de psych. Maar wat denk je er zelf van??

De hoogte van het IQ hangt bij sommige testjes af van de snelheid waarmee je iets doet. “Ze zeggen” dat de slimmerikjes sneller zijn en dan dus een hoger IQ hebben…

Als jij dus heel hard je best wilt doen, goed de vraag overleest, wat is nou allemaal precies de bedoeling. Daar rustig je tijd voor neemt om het zo goed mogelijk te doen dan heb je veel meer tijd nodig, dus ben je met deze test “Dommer”. Maar dat heeft naar mijn idee helemaal niets met je denkvermogen te maken. Mijn oudste zoon heeft een test gehad. Op een bepaald onderdeel had hij niet veel meer dan het IQ van een bosgorilla. Toch leest dit ventje Harry Potter in het Engels terwijl hij Engels nooit geleerd heeft…(11 is die aap nu en echt niet dom)

Waar gaat het jouw om. Welke problemen heb je? Voor welke problemen wil je graag een oplossing?

Als je een second opinion wilt dan moet je er bij zeggen dat je deze tests al hebt gedaan. Die mag je namelijk binnen een half jaar niet twee keer doen. Komen ze misschien weer met een heel ander beeld van je…

gr. Jet

• Breedbekkikker

Ook nu al krijg je je IQ niet op een schoteltje hoor. Het wordt ook onderverdeeld in verschillende “afdelingen” om het maar zo te zeggen. Wat jij dan als IQ meekrijgt is je gemiddeld IQ. Dat kan op bepaalde onderdelen dan behoorlijk verschillen, bijvoorbeeld hoog op bovengemiddeld op 1 onderdeel en laag of extreem laag op een ander onderdeel. Kan heel handig zijn om dat te weten, om te weten wat je sterke of zwakke kanten zijn. Of het noodzakelijk is om te weten wat je eigen IQ is? Ik weet het niet. Voor de een wel, voor de ander niet.

Mijn IQ doet nog steeds niet de afwas, haalt geen boodschappen en strijkt ook geen kleren zelfstandig, dus…..

Voor een psychiater/psycholoog lijkt het me wel nuttig. Tenslotte wil iedere ambachtsman toch weten met wat voor materiaal hij werkt.

• anoniem

Hoi Esther,

omdat het vermoeden van adhd bij mij al bestond, ben ik als het ware daar gericht op getest; ik zat niet al in de molen voordat ik erachter kwam.

Heb dus een soort van standaardonderzoek gehad, wat ook al een stukje adhd gerelateerd was. En in die test hoorde ook een ‘iq-schatting’, om het zo maar even te noemen… ;)

• anoniem

Ik denk wel dat kikker een beetje gelijk heeft.

Waarom ben je teleurgesteld? Logisch, dat niemand als ‘dom’ bestempelt wil worden. Maar, wat had je wel graag willen horen? En denk je, dat een diagnose je kan helpen? En op welke manier, in de vorm van proffesionele hulp, of in de vorm van bv zelfacceptatie? Wellicht is het slim, het hele onderwerp adhd even te laten rusten?

Ik herken het wel, hoor. In de zin van dat ik, rondom (mogelijke) diagnose veel meer met het onderwerp en mezelf bezig was. Daarna heb ik mezelf een schop onder m'n kont gegeven. Een diagnose verandert niets aan jezelf, hooguit aan de manier waarop je tegen dingen aankijkt!