Eindelijk de testuitslagen!!:-(((

• Mij

Hi mensen heb eindelijk na 3 weken lang wachten de test uitslagen binnen of ik ADHD heb ja of de nee

Ik kna me goed concentreren, enkel ben extreem impulsief, heb heel erg problemen met organiseren/plannen,heb geen goed geheugen en dat allemaal te wijten aan>>>>Een middelmatig iq dus oftewel mijn iq is lager dan het gemiddelde Oftewel ik ben DOM .

Hoe kan het dat mijn gevoel dan wel aan alle kanten zegt dat ik ADHD/ADD heb en niet dat ik DOM ben? Ik vind mezelf alles behalve dom en WEET zeker dat ik absoluut geen laag iq heb! Hoe kunnen zij dat nou zeggen van die paar testjes ..

Wat moet ik hier nou mee?

• edwin

ik neem alle test met een groot zak zout dat kan ik je wel vertellen(soms vraag ik me af waarom ik ze zo en zo nog volg)..

Er zijn zoveel verschillende variabellen die een test kunnen beinvloeden dat ik al zo iets heb dat zon test toch wel heel betrekkelijk word,bedoel ik scoor altijd gemiddeld op zon IQ test.wil dat zeggen dat ik dan een gemiddelde intelligentie heb?.kan zijn,maar ik weet beter.ik weet bijv dat ik al een hele leven lang hekel heb aan rekenen.heb ik me dus nooit goed kunnen ontwikkellen..vul haast alles fout in op zon test.en laat nu net een paar hele belangerijke onderdelen met rekenen te maken hebben :?..ik verziek dus daar compleet me tests mee en denk je nu werkelijk als je ADHD zou hebben dat ze een goed beeld kunnen vormen van je IQ??..mensen die dat denken moeten zelf maar eens hoognodig wat testjes gaan maken..(naja je praktisch denkvermogen van dat moment kunnen ze dan wel meten)

maar laat me wel ff nuanceren dat je in mijn beleving twee soorten niveaus hebt.het IQ is meer het nivuea wat je ontwikkeld heb in de loop der jaren door lering/oefening/conditionering wat wel gestuurd word door het denkvermogen waarmee je geboren bent..dat is dus het denken op praktisch niveau..tja dat je daar laag in scoort door wat voor reden dan ook moet je maar gewoon accepteren,want dat is gewoon zo.dat is je praktisch denkvermogen op dat moment(IQ)

maar nu het tweede.Ik denk dat je ook geboren word met een bepaald denkvermogen.eigenlijk het vermogen die je IQ stuurt eigenlijk.dat is naar mijn mening je echte IQ(denkvermogen)..die zal veel minder snel beinvloed worden door andere factoren..dat nivuea heb je gewoon mee gekregen met je geboorte en ontwikkeld zich voort.dit nivuea kun je volgens mij vooral herkennen in het snelle denk werk,het vermogen tot analyseren en snel problemen zien en oplossen athans dit is bij mij zo het geval.maar ik denk dat het wel redelijk algemeen is(zijn waarschijnlijk wel veel meer variabellen waar je het aan kunt herkennen)

Dus de vraag ben ik nu dom??..hell no!!!

en stel nu dat het wel zo was dan heb jij waarschijnlijk iets anders wat dat perfect in balans brengt wat andere mensen niet hebben.ben er namelijk van overtuigd dat alles in balans is.ma goed hoop dat je het nog een beetje heb kunnen volgen :D

Edwin

• cato

hoi,

de vraag die bij mij omhoog komt is:

door wie en waar ben je getest?

misschien kunnen we dan wat meer info aan je geven.

groetjes cato

• jolanda

o dat is ook fraai als je dat te horen krijgt.nou ik ken je niet maar neem maar van mij aan dat je niet dom bent.als ik jou was zou ik bij een andere arts een second opinie vragen.wie weet wat daar uit komt.tegen mij is ook eens gezegd dat mijn zzon thuis waarschijnlijk te min te eten kreeg omdat hij altijd maar afviel als baby.int ziekhuis kwam hij bij maar daar lag hij ook alleen maar in zijn bedje,en thuis was hij superactief.zo zie je dokters weten ook niet altijd alles hoor.ga op je gevoel af en pak een andere arts.

• esther

Laat je opnieuw testen.

Het verbaast me dat je een intelligentietest heb gehad. Die zijn duur en zeker niet standaard. Vraag eens aan je psycholoog waaróm hij je iq heeft getest. Had hij dan al het vermoeden van een lager iq?

Als je je tijdens de test niet goed geconcentreerd was (en dat kan makkelijk als je ADHD hebt), valt de test ook veel lager uit.

En waarom heb je géén adhd? Dat staat toch los van je i.q???? De dingen die jij zegt, lijken me wel degelijk ADHD-kenmerken.

Ik denk dat je nog eens een gesprekje met de psycholoog aan moet gaan en je kunt daarna een second opinion vragen.

Succes

• m

Hoi,

volgens mij is het niet ongebruikelijk om zo'n iq-test te doen, al doen ze dan schatten, en niet precies. (zit tussen … en …, bijvoorbeeld) Dat hoort volgens mij gewoon bij de standaarddingetjes…

Ik zou zeggen, kijk eens op internet, bv op hersenstorm.com staat een test. Je kunt jezelf erin herkennen, maar objectief naar jezelf zijn is niet altijd gemakkelijk… ;) Laat een goede bekende het eens voor je invullen, of familie met wie je zoiets kan delen. Zo krijg je een beter beeld…

Sterkte!

Liefs, Merel

• Mij

Ze hebben inderdaad gewoon zo'n standaard test gedaan naar hun zeggen doen ze altijd eerst een intellegentie test om verolgens allerlei sub testen te doen..

Ik ben bij de psycholoog geweest en deze heeft het met mij uitgevoerd.

Ze zeggen dat ik me heel erg goed kan concenctreren (voor zover ik weet alleen maar bij computerspelletjes maar afijn:-( en dat ik ook aandachtig ben dus dat ik me aandacht er ook totaal bij heb (zou ook echt voor het eerst zijn maar afijn:-( dus mijn vraag daarop was aan die psycholoog waarom krijg ik dan altijd de opmerking dat ik niet geinteresseerd ben en niet luister etc.? De psycholoog zei hierop dat ik zeer snel informatie verwerk in mijn hoofd en dat ik extreem impulsief ben en dat het te maken heb omdat ik minder intiligent ben dan de meeste mensen en dat ik daarom zoveel problemen heb?????

Verder zei hij dat ik problemen heb met onderstaand dingen:

Plannen/organiseren

extreem impulsief

geheugen probleem (dus oftewel ik onthou weinig)

oh ja en dat ik niet visiueel ben ingesteld (dat klopt totaaal niet trouwens want met alles wat ik hoor en vertel denk ik alleen maar in beelden anders snap ik 'm niet omdat ik er geen beeld van kan vormen)..

Na schiet mij maar lek hoor.

Wat moet ik er nou mee? Waar kan ik een secon opion vragen dan? Ik had gehoord dat er ook iets is in Groningen ofzoiets??

Als je het mij vraagt zijn hun de leeghoofden hierzo of vergis ik me?

• Albert

Hallo mij,

Dit is voor mij heel herkenbaar hoor, heb dit soort testen zelf ook gehad.

Gaf me een rot gevoel en was doodmoe toen ik thuis kwam.

Waar ik me nog het meeste aan stoorde dat ik zo.n studentje tegenover mij kreeg

die de rekentesten afnam. (ik was op dat moment zelf 47) Ik ervoer dat als vernederend en had daarom ook het gevoel dat het resultaat mede daardoor werd beïnvloed.

Rekenen was en is voor mij altijd al een probleem, ik zie het gewoon niet. Ook de formules om sommen uit te rekenen ben ik kwijt. Mede daarom heb ik er een grote hekel aan gekregen en dat resulteerde dan weer in het totaal mijden van alles wat met rekenen te maken had. Maar ben ik daarom dom, Ik zie het meer als een handycap waar je in het dagelijkse leven niet echt last van hoeft te hebben.

In mijn hersenen is gewoon geen rekencentrum aangelegd. Maar ja, daar hoef je je echt niet voor te schamen als je bedenkt, dat het cabinet met het zelfde probleem zit, waar we dus allemaal wel last van hebben. Ik kan gelukkig goed met een rekenmachientje overweg, dat is mijn protese, zeg maar.

Ik heb overigens ook ADHD.

Groeten, Albert.

• Albert

Hallo Edwin,

Wat is dom, onze inteligentie en denkvermogen ligt gewoon op een ander niveau.

Dat snappen ze mischien pas over10 jaar, als men technisch in staat is onze relativiteitstheoriën te staven aan grondig wetenschappelijk onderzoek.

Groeten, Albert.

• esther

Ik kon roepen wat ik wilde, maar mijn kinderen kregen geen iq test, dat was te duur. Ik heb het uiteindelijk uit eigen zak betaald.

Bij mij zeiden ze bij het RIAGG (nog zonder iq-test) dat mijn kinderen zo druk waren omdat ze slimmer zijn dan gemiddeld.

Maar wat mij bezig houdt: Er is helemaal geen relatie tussen iq en ADHD. Dus als een psycholoog zegt: je bent extreem chaotisch en impulsief omdat je iq beneden het gemiddelde ligt??? Dat klopt gewoon niet. Wat bedoelde die psycholoog dan? Dat alle mensen met een lager iq chaotisch en impulsief zijn? Wat een onzin, niet iedere chaoot heet George Busch.