concerta

• h.krist

halo,ik ben hermiena krist moeder van john en anouk. mijn zoon van pas 11 jaar heeft adhd en moet vanaf maandag aanstaande,met het middel concerta beginnen.na een paar jaar ritalin te hebben gebruikt!! hoe zijn jullie ervaringen hiermee want ik heb de bijsluiter gelezen en dit middel valt zelf onder de opium en doping wet zijn er mensen die dit medicijn ook voor hun kind hebben gekregen??? verder wil ik mijn hoop uitspreken voor een ieder die dit gebruikt dat dit vergoed gaat worden want ? 40,00 in 30 dagen is wel erg duur!!

groetjes een bezorgde ouder hermiena

• Barbara

Hej, ik ben zelf 16 en weet sinds een paar maanden dat ik ADHD heb. Eerst gebruikte ik ritalin, maar daarna ook concerta.

Een zoon van een kennis van mijn ouders gebruikt het ook, en hij en z'n ouders zijn er erg tevreden over.

Maar ik vond de concerta maar niks, ik gebruikte de 36 mg. Misschien was de dosering te hoog, dus nu ga ik de 18 mg probreren.

Het is dus bij iedereen anders.

Op http://www.adhdplus.nl/concerta.htm kun je zien bij wie de concerta vergoed wordt.

Groetjes en succes!h.

• Maddy

Mijn zoon van 10 heeft enkele weken concerta gebruikt, onze ervaringen hiermee zijn helaas niet al te best.

Geen eetlust meer, tot heel laat doorspoken en s'morgens niet uit bed te branden. Het allerergste was het in de vooravond als de concerta begon uit te werken.

Elke avond woedeaanvallen, scheldpartijen, dit escaleerde heel erg.

Overdags als de concerta zijn werk ging doen, ging het best goed, op school waren ze er idolaat van. Prima concentratie en goed aanspreekbaar! Ook het buitenspelen overdags ging een stuk beter.

Maar helaas waren de bijwerkingen te heftig.

Wij kregen het van onze verzekering (Delta LLoyd) wel vergoed!

Ik hoop dat er anderen zijn met een positiever verhaal!

• Greet

Hallo hermiena,

er is op dit prikbord al erg veel over concerta geschreven en dat kan je allemaal rustig doorlezen als je wil want er zijn hier ook mensen die er goede ervaringen mee hebben hoor. Het is zoals met elk medicijn : iedereen reageert er verschillend op.

Klik op zoeken (bovenaan elke berichtkader) , tik ‘Concerta’ in, vink ‘onderwerp’ en ‘tekstberichten’ aan en duid vervolgens ‘alle data’ aan.

Op ‘zoeken’ klikken en je krijgt alles wat hier ooit over C geschreven is, netjes bij mekaar.

Veel succes,

Greet

• Janny

ik gebruik het sinds 4, 6 weken en ben er dolblij mee… onder wat voor wet het ook valt! Tik Concerta in bij zoekfunctie, er is al meer over gezegd, gevraagd en geschreven hier.

Overigens, weet jij al of je het vergoed krijgt? Ik (nog) niet. Ik bedoel ik weet het nog niet. Machtiging is onderweg….

Welke sterkte? Ik 36 om te beginnen en dat lijkt goed.

hg

Janny

• Greet

Nog even dit, Hermiena

Ook Ritalin valt onder de opium- en dopingwet : het gaat immers over hetzelfde bestanddeel methylfenidaat maar de afgifte gebeurt geleidelijk gedurende een uur of twaalf. Hierdoor verdwijnen de pieken en dalen (rebound) die je bij Ritalin hebt.

Overigens moet je wel weten dat ongeveer de helft van de mensen hetzelfde reageert op Concerta als op Ritalin; een vierde reageert er minder goed op en het laatste vierde deel reageert er beter op. Mijn zoon hoort duidelijk bij de laatste groep en wij zijn er dolgelukkig mee en ook al wordt het in België NOOIT vergoed, het is ons de extra kost méér dan waard.

Groetjes, Greet

• Janny

:D

mee eens!

liefs

Janny

• Lynn

Mijn zoon van twintig gebruikt concerta. Voor hem is het een wondermiddel want hij vergeet ritalin in te nemen. Dan blijft hij steken bij 1 ritalin per dag en dat voldoet niet.

Door de te hoge kosten heeft hij als proef laatst weer ritalin gehad, maar ook nu hij weer ouder is lukt het hem niet om meerdere dosis per dag in te nemen.

De hoge kosten moeten we dus maar op de koop toe nemen want Zilveren Kruis vergoedt het ook niet.

Volgens mij zijn bijwerkingen in het begin met methylfenidaat( ritalin of concerta) vrij gebruikelijk en nemen zij op den duur af. Toen mijn zoon voor het eerst ritalin slikte weet ik nog wel dat hij ook weinig eetlust en zo had.

Waarom moet je kind eigenlijk concerta als de ritalin voldoet; heeft men dit wel aan je uitgelegd? Anders zou ik er toch nog om vragen.

• bam

hallo

mijn zoon gebruikt op dit moment ook ritalin 3x daags 10 mg , maar hij heeft heel veel last van pieken en dalen vooral op school heeft hij er heel veel last van kan gemiddeld maar 3 uurtjes per dag zijn hoofd ergoed bijhouden waardoor zijn resultaten erg zorgelijk zijn .

nu ben ik bezig om ook conserta te krijgen voor hem ,maar ik vraag me eigenlijk af of het dan daadwerkelijk wel beter zal gaan op school .

wie heeft ervaring hiermee , dan hoor ik dat graag .

bam

• Miekie

Mijn zoon van 12 gebruikt 2x daags een ritalin alleen op de schooldagen. In de weekends, de vakanties en thuis na schooltijd krijgt hij niets. Ik ben er in principe tegen om je kinderen vol drugs te stoppen om hetgeen ze hebben te onderdrukken want dat is wat het product doet, bovendien zijn amfetamines zeer slecht voor je, dat is het goedje wat topsporters als doping gebruiken en waarvan ze met bosjes op jonge leeftijd dood neervallen. Ik moet zeggen dat het mij prima bevalt op deze manier en dat een kind met ADHD en ODD zonder ritalin ook tot rede vatbaar is. Dus minder is in mijn ogen beter. En dan is hij thuis maar wat drukker. Jammer dan. Liever dat dan lichamelijke gevolgen op de lange termijn.