Hoi Anna,
Zelf heb ik het niet gebruikt of gegeven aan de kinderen. Maar ik ben even voor je gaan kijken wat carnitine is en inhoud.
Ik heb even gekeken op een site waar een heleboel informatie staat over vitamines, minerale en dus ook carnitine. Misschien zal deze site je een beetje duizelen van informatie, maar als je naar beneden scrollt en je kijkt bij Vet Verbranding zie je een stukje staan over carnitine.
http://www.natuurlijkerwijs.com/vetzuurstofwisseling.htm#functies_vetzuren
Mijn uitleg van het verhaal is misschien het zelfde of iets anders. Ik heb het stuk uit J/M niet gelezen. Maar Visolie kan je hier niet helemaal mee vergelijken.
Visolie helpt de celmembramen om soepel te worden en het hecht zich aan andere stoffen die met het vet meeliften door het bloed naar de cellen.
Je moet je voorstellen dat iedere cel in het lichaam een soort fabriekje is.
Een cel heeft een celkern, een productie en verpakkings afdeling voor het maken en bouwen van eiwitten, het verpakken van afvalstoffen en een verbrandingsoven.
De cel heeft zijn eigen velletje ofwel membraan, maar al die dingen in de cel hebben ook hun eigen membraan.
De verbrandingsoven in de cel heet Mitochondrie… Deze zorgt ervoor dat er energie gemaakt kan worden uit vetten en phosphaat. Ook deze mitochondrie hebben hun eigen membraan.
Wat ik begrepen heb is dat carnitine er voor zorgt dat een hele lange aan elkaar geknoopte ketting van vetzuren door carnitine wordt doorgeknipt in hapklare brokken zodat het makkelijker door het membraan de mitochondrie binnen kan gaan.
Dit is dus een heel belangrijk product voor de energiehuishouding in de cel. Iedere cel in het lichaam dus ook de hersencellen die gemiddeld meer energie nodig hebben.
Visolie zorgt dus voor soepele membranen, en het binden voor transport naar de cellen (het maken van een hele lange ketting).
Carnitine zorgt voor het daarna in stukjes knippen van die ketting zodat het daarna makkelijker in de verbrandingsoven in de cel omgezet kan worden tot energie.
Het zou dus een hele goede aanvulling kunnen zijn. Maar bedenk wel dat als de hersenen ook andere stofjes tekort komen het effect misschien merkbaar maar niet super groot hoeft te zijn.
gr. Jet