carnitine????

• Anna

Hallo allemaal, ik las in het blad J/M dat een moeder haar kind met adhd carnitine gaf. Dit stofje zorgt voor een goede transport van vetzuren naar de hersenen. heeft iemand hier ervaring mee?? En hoe reageerde jouw kind??? Wij zijn wel begonnen met de visolie-capsules maar nog niet echt resultaat ( 3 weken bezig) Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Groetjes Anna

• Jet

Hoi Anna,

Zelf heb ik het niet gebruikt of gegeven aan de kinderen. Maar ik ben even voor je gaan kijken wat carnitine is en inhoud.

Ik heb even gekeken op een site waar een heleboel informatie staat over vitamines, minerale en dus ook carnitine. Misschien zal deze site je een beetje duizelen van informatie, maar als je naar beneden scrollt en je kijkt bij Vet Verbranding zie je een stukje staan over carnitine.

http://www.natuurlijkerwijs.com/vetzuurstofwisseling.htm#functies_vetzuren

Mijn uitleg van het verhaal is misschien het zelfde of iets anders. Ik heb het stuk uit J/M niet gelezen. Maar Visolie kan je hier niet helemaal mee vergelijken.

Visolie helpt de celmembramen om soepel te worden en het hecht zich aan andere stoffen die met het vet meeliften door het bloed naar de cellen.

Je moet je voorstellen dat iedere cel in het lichaam een soort fabriekje is.

Een cel heeft een celkern, een productie en verpakkings afdeling voor het maken en bouwen van eiwitten, het verpakken van afvalstoffen en een verbrandingsoven.

De cel heeft zijn eigen velletje ofwel membraan, maar al die dingen in de cel hebben ook hun eigen membraan.

De verbrandingsoven in de cel heet Mitochondrie… Deze zorgt ervoor dat er energie gemaakt kan worden uit vetten en phosphaat. Ook deze mitochondrie hebben hun eigen membraan.

Wat ik begrepen heb is dat carnitine er voor zorgt dat een hele lange aan elkaar geknoopte ketting van vetzuren door carnitine wordt doorgeknipt in hapklare brokken zodat het makkelijker door het membraan de mitochondrie binnen kan gaan.

Dit is dus een heel belangrijk product voor de energiehuishouding in de cel. Iedere cel in het lichaam dus ook de hersencellen die gemiddeld meer energie nodig hebben.

Visolie zorgt dus voor soepele membranen, en het binden voor transport naar de cellen (het maken van een hele lange ketting).

Carnitine zorgt voor het daarna in stukjes knippen van die ketting zodat het daarna makkelijker in de verbrandingsoven in de cel omgezet kan worden tot energie.

Het zou dus een hele goede aanvulling kunnen zijn. Maar bedenk wel dat als de hersenen ook andere stofjes tekort komen het effect misschien merkbaar maar niet super groot hoeft te zijn.

gr. Jet

• Anna

Hoi Jet, dank je wel voor je duidelijke uitleg. Ben jij arts??? Ik weet wel dat ik van alles geen wonderen hoef te verwachten, maar alle beetje helpen he!! groetjes Anna

• Jet

Ik een arts…. wat een compliment.

Nee hoor, maar ik ben al wel twee jaar een medische studie aan het volgen. Maar niet om arts te worden maar BSM therapeut.

gr. Jet

• Jet

In een vitamineboek heb ik nog het volgende van carnitine kunnen vinden.

gr. Jet

Carnitine valt onder de pseudo-vitamines.

Het carnitine molecuul kan bij wijze van spreken het ei van Columbus worden voor alle dikke mensen en voor mensen met overgewicht. Want deze stof is absoluut noodzakelijk om langeketen vetzuren voor de zogenaamde bétaoxidatie, dus voor de verbranding en energiewinning, naar de lichaamscellen te transporteren. Wanneer carnitine ontbreekt circuleren de vetmoleculen onophoudelijk verder in het bloed, ze hopen zich op en er ontstaat een gevaarlijke situatie. Voor geen goud zouden ze op een ander transportmiddel stappen dan op de carnitineveerboot. Het is dus helemaal geen wonder dat veel mensen dik worden en blijven, hoewel ze- een beetje overdreven gezegd - alleen maar kauwgom, koffie en beschuit eten. Het ontbreekt hen aan iets zeer belangrijks voor de vetafbraak - carnitine.

De biologisch werkzame stof carnitine lijkt op de neurotransmitter choline. Hij wordt in de lever en in de nieren uit de aminozuren lysine en methionine gesynthetiseerd, en wel in twee stappen, waarmee ijzer en vitamine C zich ook bemoeien.

Volgens nieuwe inzichten leidt een tekort aan vitamine B12 tot een tekort aan carnitine. Deze stof vist vetmoleculen uit het bloed en transporteert ze naar de mitochondriën, de energieverbrandingskamers van de cel, om te worden geoxideerd, dus voor het winnen van energie. Zonder carnitine blijven de vetspiegels in het bloed hoog, omdat de vetten niet worden gebruikt.

Overgetypt uit: Vitamines van de schrijver Klaus Oberbeil.

• Anna

Dank je wel Jet, fijn dat je zo meedenkt. Ik ben zelf inmiddels wel begonnen met deze tabletten onder begeleiding van een dietiste (ben nl veel te zwaar) Het geven aan de jongens van deze pillen wil ik nog wel even overleggen met de kinderpsychiater. Deze denkt erg goed mee en is ook bereid om het e.e.a uit te proberen, kortom prima man dus. Ik ben blij dat ik deze pagina heb gevonden want ik heb hier echt iets aan. nogmaals heel hartelijk dank!!!!!! Groetjes Anna