Dromen dus..

• edwin

toch maar ff opgezocht..en zoals altijd is dit ook weer niet helemaal duidelijk hoe en waarom.het word onderzocht door WETENschappers terwijl ze niet helemaal WETEN waar ze het over hebben.we moeten eens een nieuwe naam voor ze gaan verzinnen..alles behalve iets wat met WEET begint :?:D

dit vond ik op een site die het vrij simplistisch uitlegt(ben er vanuit gegaan dat jullie niet de chemische processes willen weten)maar naar mijn idee het dichts bij de waarheid zit en iest wat de meeste ook wel weten gok ik.Ik denk dat het zo en zo verstandig is dingen te benaderen vanuit een symplistisch perspectief,want wie gaat het opnemen tegen het onbewust zijn?..je weet wel die 95%(of hoeveel is dat ook weer jet?) van onze hersentjes die zogenaamd niet werken ;):D..ik niet in iedergeval.

ma goed..wat gegevens dus :Tegenwoordig nemen de meeste psychologen het volgende standpunt in wat betreft de betekenis van de dromen. Zij vertellen ons aan de ene kant iets over onze onopgeloste problemen en onvervulde verlangens; ze liggen in het verlengde van ons nabije én ons verre verleden. Aan de andere kant werpen ze licht op de toekomst, ze waarschuwen ons voor gevaren en vertellen wat we moeten doen. Als dit laatste aspect overheerst, is er sprake van toekomst-onthullende dromen..

Dus het heeft het twee aparte werkingen waarvan ik de benaming ff niet goed weet.zo groot is mijn vocabulaire niet(waarschijnlijk wel veel meer,maar wat we nu ongveer weten)

1:

Dromen is eigenlijk een manier om alles te ordenen in je hersens.je droomt om te vergeten,je droomd om te onthouden,je droomd om te herinneren,je droomd om alle informatie de juiste plek te geven in je hersens..dus ordenen

2:

in deze werking willen je ‘'dromen’'(je onderbewustzijn,die niet zo onderbewust is want dat ben jij natuurlijk ook gewoon))je eigenlijk wat vertellen/raadplegen/adviseren/wijzen.Ook komen hier je onopgeloste problemen aan bod,je onverwerkte dingen,de verlangens voor een bekende vlam die je al lang koesterde ^^.kan van alles zijn eigenlijk.dit heeft dus meer een cognitieve werking.

maar eigenlijk is dit deel ook ordenen,want ordenen betekent ook het ouwe vuil buiten zetten.want met veel en oud vuil kan er ook niet geordend worden..

Ik denk dat dit een aardige beknopte omschrijving is waarom we dromen..Tis ook daarom dat ik denk dat janny zoveel droomd naar de concerta omdat de hersens nu de tijd krijgen om alles te ordenen en ook de nieuwe ervaringen die gepaart gaan met de concerta zorgt voor veel nieuwe informatie die de hersens nog niet gekregen hebben en dus helemaal opnieuwe moeten worden ingedeeld..

Is vooral geschreven vanuit mijn visie erop..dus pin me er niet op vast he ;)

Edwin

• cato

hoi edwin,

ook ik ben al langere tijd bezig met de vraag “wat betekenen nou al mijn dromen?”

ik droom veel, en de dromen zijn dan vaak heel heftig, meestal angstige dingen.

heb ook voorspellende dromen, dingen die dan later gebeuren, of plaatsen die bekend voorkomen net of ik er al eens geweest ben terwijl ik weet dat dat niet kan.

vaak denk ik dat mijn dromen onstaan door het drukke leven wat ik heb en de spanning die er regelmatig is.

een adhd-gezin en een eigen bedrijf………valt niet mee.

ben vaak wel benieuwd wat mijn dromen voor betekenis hebben en zoek al een poosje een weg om daar achter te komen maar die heb ik nog niet gevonden.

inslapen is trouwens ook een drama, ben een avond mens en al ben ik nog zo moe als ik op bed lig duurt het vaak uren voordat ik echt weg ben.

dit maakt het voor mij erg vermoeiend om overdag goed uit de verf te komen.

misschien toch maar eens de moed verzamelen en hier met mijn huisarts over gaan praten.

vond je verhaal erg leuk om te lezen ook al heeft het niets met adhd te maken.

groetjes cato

• Janny

Zíe je wel dat ik gelijk heb!?

Álles wat ik misgelopen ben in mijn leven komt nu naar boven!!! Ze hadden me die pillen gewoon 30 jaar eerder moeten geven… stelletje sukkels…. grrrrrrrrrr….

DANKJE Edje! :D;)

• edwin

ja zou ik zeker doen cato.ik denk dat dromen heel goed instrument kan zijn om je leven een beetje bij te sturen.voorwaarde is wel dat je goed moet zijn in je eigen dromen analyseren en dit gaat alleen maar met ervaring.want dromen analyseren is nog helemaal zo makkelijk niet.zijn zoveel verschillende opties mogelijk vaak.een voorwaarde is wel dat je eerlijk en objectief analyseert.anders werkt het natuurlijk niet.Probeer ff een site te vinden die er wat dieper op het analyseren van dromen gaat(geen zweverige sites)

en over dat adhd dingetje..was een beetje janny der vraag nog van vorige keer ;)

goed om te horen in iedergeval dat je plezier hebt om te lezen.

Edwin

• Albert

Tsjonge Ed,

Dus, als ik het goed begrijp, heb je het hier over het compartimenteren van de harde schijf, in dit geval de grijze massa in je hoofd.

Is dat mischien een goede vergelijking?

Groeten, Albert.

• cato

ja janny alleen met het verschil tussen ons dat ik geen medicatie gebruik en jij wel.

dus waar het aan ligt dat jouw het zelfde overkomt weet ik niet maar zou ik wel graag eens een antwoord op willen hebben.

groet cato

• edwin

bij janny werkt waarschijnlijk het effect op MET medicijnen.wil niet automatisch zeggen dat iemand zonder medicijnen dit niet heeft..jij hebt dus nog een hoop dat je moet ordenen.

• edwin

ik denk dat dit een goeie metafoor is.maar gedeeltelijk is gewoon hypothese hoor.ik vermoed dat het zo ongeveer in elkaar steekt

• cato

klopt edwin, mijn gevoelens zeggen dat ook, dingen die ik niet (goed) heb afgesloten of waar ik mee worstel.

ik kan het moeilijk loslaten en dat heeft me al eens aan het randje gebracht.

betekende toen dat er geen andere keuze was dan medicijnen te gebruiken om weer “helder” te kunnen denken alleen was er weinig resultaat van ik ben wel iets rustiger en zekerder geworden maar de onrust zit er nog steeds dat blijkt wel uit de dromen.

maar misschien krijg ik ooit (hopenlijk) de rust die ik zo zoek in het leven.

nu staat alles op zijn kop hier, nieuwbouw huis,druk gezin,onrust in bedrijf.

als dat beter gaat straks dan hoop ik weer een plek te vinden voor mezelf.

gelukkig heb ik hier (woon hier nu een half jaar) een hele lieve vriendin gevonden die echt naar me luisterd en meedenkt dat scheelt een hoop.

vroeger waren dat mijn ouders maar helaas is mijn vader al 7 jaar overleden (ik was toen pas 22 dus en heb er nu nog moeilijk mee) en mijn ma woont nu 200km verderop dus die steun word wat moeilijker.

groet cato

• edwin

tja die rust zoek ik ook,.vertel je het me als je die gevonden hebt ;)

en idd je zegt het zelf al he.zijn een hoop dingen gaande in je leven.dus logisch dat je hersenen wat overuren draaien..in iedergeval sterkte met de toekomst

ik herinnere me dus nooit wat btw van dromen,,terwijl ik er zat om gaat in mij en ik toch ook elke dag droom.zo zie je maar.bij de 1 wel en de ander weer niet ;)

Edwin