Hoi Irene,
Vermoedelijk krijg ik nu het halve prikbord over me heen, maar ik denk dat heel erg veel van de huidige diagnoses ADHD helemaal geen ADHD is.
Met de diagnose stelling van ADHD wordt hoofdzakelijk gekeken naar gedrag en naar reactie op verschillende tests. Die zijn wel gericht op het onderzoek, maar die constateren eigenlijk alleen dat er onrust is, concentratie stoornissen enz. enz. Al die ADHD verschijnselen…..je constateerd een probleem maar komt niet bij de oorzaak.
Wat is daar de lichamelijke oorzaak van…..waarom is er die onrust in het hoofd, waarom is een kind zo ongeremd, waarom kan een kind zich niet concentreren. (voor kind kan je ook volwassene invullen)
En die lichamelijke oorzaak is weer voor ieder persoon anders. In alle gevallen is het een combinatie van een heleboel factoren bij elkaar die elkaar versterken.
Wat er allemaal mee te maken heeft:
Zwangerschap,
Geboorteproces,
Erfelijkheid,
Celbiologie (hoe worden de stoffen uit je eten gehaald en verbrandt),
De werking van de organen (kunnen die wel goed functioneren).
Alles hangt met elkaar samen….
Grote rol in dit verhaal spelen hormonen en neurotransmitters (de boodschapperstoffen in de zenuwcellen). Hormonen hebben een grote rol in emoties, neurotransmitters o.a. in die stukjes van de hersenen die de emoties verwerken.
Als jouw darmen nou niet die voedingstoffen uit je voedsel kunnen halen die de basis producten zijn van de hormonen of voor het goede verbrandingsproces in de cellen dan loopt het niet helemaal 100%. Je bent dan niet ziek, maar functioneert toch ook niet helemaal goed.
Als die tekorten zich het meest manifesteren in die hersendelen die verantwoordelijk zijn voor gedrag, emotie, leerprestaties zal je daar dus problemen gaan zien. Dus ADHD verschijnselen. (dit is maar een heeeel erg beknopte samenvatting van een ontzettend ingewikkeld proces in het lichaam)
Emotionele ADHD zou ik dus verklaren als dat er juist in die hersendelen waar emoties worden verwerkt de onregelmatigheden zitten. Vraag ik me eigenlijk wel af waarop de kinderarts deze opmerking baseert??
Is het je al wat duidelijker?
gr. Jet