de wondere wereld die UWV heet

• nina

Hoi Gitana,

Naar wat ik heb begrepen moet een keuringsarts minimaal basisarts zijn. Die heeft dan nog niet echt lang gestudeerd.

Staat er in dat standaardbriefje dat je weer bezwaar kunt maken tegen de nieuwe beslissing? In dat geval zou ik zeker langs bureau rechtshulp gaan want dat is namelijk niet volgens de procedure.

De procedure is: je wordt (her)gekeurd –> je krijgt een beslissing waar tegen je bezwaar kunt maken –> je maakt bezwaar –> UWV moet opnieuw een beslissing nemen –> je krijgt een nieuwe beslissing –> tegen die beslissing kun je alleen in beroep gaan als je het er nog steeds niet mee eens bent. Het UWV moet je daarop wijzen in de nieuwe beslissing.

Maak je dus bezwaar op een beslissing waar officieel geen bezwaar meer tegen gemaakt mag worden, dan verspeel je mogelijk je eigen kansen. Als je dan alsnog in beroep wilt gaan, loop je het risico dat je beroepsschrift niet ontvankelijk wordt verklaard omdat het buiten de gestelde termijn is ingediend. 6 Weken gaan snel voorbij.

Los daarvan kun je een klacht indienen over de betreffende keuringsarts.

Arbeidsongeschiktheid heeft weinig te maken met het soort ziekte of handicap. Er wordt puur gekeken naar wat je nog kunt verdienen. Dat doen ze aan de hand van een lijst met soorten werk. Voor dat werk hoeven geen vacatures te zijn, het is heel theoretisch.

Door een formule op basis van je oude salaris en wat je nog kunt verdienen komt men aan het arbeidsongeschiktheidspercentage. Iedereen kan meestal wel wat doen wat wordt vertaald naar werk. Dat maakt het keuringssysteem zo onrechtvaardig. Het regent daarom ook bezwaarschriften en vele mensen maken de gang naar de rechter. Mede als gevolg daarvan is achterstand ontstaan bij de herkeuringen. Artsen moeten keer op keer herkeuren nav bezwaar en beroep.

Groetjes

Nina

• Janny

Gitana!!!

Weet je wat ik in jou geval zeker zou doen! (zo doe ik dingen namelijk… schrijven, schrijven en nog eens schrijven!)

Wat je ons hier ‘vertelt’ UITPRINTEN en druk het maar onder de neus van iedere betrokkene. Je geeft het ze en zegt netjes, hier staat PRECIES wat en hoe ik voel!!! Niets wijzigen! PRECIES ZO!

DOEN!

gr

Janny