Nog één nachtje.....

• Jet

Morgen, eindelijk is het weer zo ver.

De vakantie is voorbij.

Ze gaan weer naar school………HOERA.

Oma hoeft niet meer op te passen om ons werkende ouders te helpen.

Regelmaat komt weer terug in huis.

Ik ben al een week de naar bed tijd voorzichtig aan het terugdraaien.

Ze zitten gelukkig in verschillende klassen dus hoeven elkaars hersens niet meer in te slaan zoals hier de laatste paar dagen regelmatig werd geprobeerd.

Vakantie is leuk, Vakantie met regen duurt gewoon veeeeel te lang.

En dat is morgen OVER…….

Schooltassen staan hier al gepakt met nieuwe agenda, lege multomap……

Nog één nachtje slapen.

gr. Jet

• desiree

Een bekent gevoel…..

Het zal nog wel effe duren voor iedereen weer in het gereel is…En kunnen jullie weer even genieten…Tot de fijne feestdagen er weer aankomen (sint, kerst). En begint alle ellende weer opnieuw..

of hebben jullie daar geen last van?

liefs desiree

• Maria

Wat een heerlijkheid! dat vind ik dus ook!

Maria

• anoniem

Beh…

ik nog een weekje, en dan moet ik ook weer… verlang idd ook wel een beetje naar de regelmaat, maar verlangen naar school, nóóit… iedereen gaat lekker studeren en hebben nog intro- en feestweken… maar goed, eigen schuld… ;)

kan me goed voorstellen dat een vakantie lang duurt, en helemaal met dit weer. eigenlijk zijn de schoolvakantie ook wel erg lang, zeker voor ouders die niet in het onderwijs zitten, en helemaal als beide ouders werken…

maar ja, straks allemaal weer school…

• Jet

We hebben eerst de herfstvakantie nog…. Maar dat is maar een weekje…. Dan is het 's avonds ook al donker dus krijg je ze nog op tijd op bed.

Nu dat het zo lang licht is blijven ze tot 22.30+ spoken. Nog even naar de wc, te lange teennagels (daar kwam de oudste vanavond 20 min. geleden nog mee aan), ik heb alweer honger….. mag ik nog wat drinken? Mahhham, hij heeft zijn licht nog aan en zit nog te lezen…..dan doe ik mijn licht ook weer aan….

Volgens mij zijn ze nu net in slaap, eindelijk….

gr. Jet

• Greet

Ssssssssssssssssssssssst….

ik heb nog twee volle weken vakantie dus mag er even niet aan denken!

Nog een paar jaartjes geduld, Jet, en dat oppas-gedoe is verleden tijd!

Ik was vroeger steeds blij dat de kinderen even op bezoek waren bij vriendjes of op het speelplein… NU mis ik ze ( mijn dochter toch, mijn zoon mèt da's een ander paar mouwen

)

Liefs, Greet

P.S. Morgen ‘moederkesdag’ : heb ze er héél subtiel (UITDRUKKELIJK dus ) attent op gemaakt maar euh ik denk da'k het op m'n buik kan schrijven!

Dochter's mobiel is gisteren gepikt dus : je moet je prioriteiten kennen, niet?

Maar wellicht zie ik het weer te somber in, alhoewel…

• Greet

O ja, nog vergeten te vragen :

is 15 augustus bij jullie dan geen officiële feestdag?

Hier zijn bijna alle officiële feestdagen erkend door ‘Vaticaanstad’ ;)

Of is Nederland dan toch grotendeels ‘niet katholiek’ (protestants of gereformeerd? Krijg er kop noch staart aan!)

Vreemd wat een landsgrens kan doen,niet?

Greet

• Jet

Hoi Greet,

Hier helemaal geen feestdag. Tja de paus kan wel meer vertellen. Maar aan verplichte vrije dagen hebben wij geloof ik toch niet echt tekort, alhoewel, zou altijd meer kunnen natuurlijk.

Dat België en ook Frankrijk een dag vrij hebben wist ik. België omdat van het werk wij daar een klant hebben zitten en Frankrijk omdat wij een franse auto hebben, die vandaag naar de garage moest voor de APK, er onderdelen in Frankrijk besteld moeten worden en dat kan dus nu niet. Kwam ik vanmorgen achter.

Moet hij donderdag weer terug naar de garage…..:-(

Een hele fijne moederkesdag voor jouw. Je hoeft in ieder geval niet te koken dus dat scheelt weer. Heb je ook echt een vrije dag…Want schoolgaand belgie heeft dus geen zak aan deze vrije dag omdat het toch in de vakantie valt……

Wat valt er eigenlijk voor katholieks te vieren? Heeft het met Maria te maken? Want alle Jezus gerelateerde dagen hebben wij toch ook vrij….

Loop ik feest te vieren dat die kinderen vandaag weer naar school gaan, vergeet ik even dat alle sporten ook weer gaan beginnen. Voetbaltraining, tafeltennistraining, snel je eten klaar maken tussen de ene wegbrengen en de andere halen….Wie krijgt wat en wanneer te eten…?!?!?! Zucht…

Vandaag is niet helemaal mijn dag geloof ik.

gr. Jet

• Greet

Hey Jet,

15 augustus is inderdaad Maria's hemelvaart (zou wel eens willen weten hoe die hemel eruit ziet trouwens…) of plechtig gezegd ‘Onze Lieve Vrouw Hemelvaart’ vandaar die moederkesdag.

Een vrije dag die in de vakantie valt, krijgen we in het onderwijs nooit achteraf. Als officiële feestdagen in het weekend vallen, kunnen we het ook vergeten terwijl je ze in privé-bedrijven later kan opnemen.

Aan de andere kant hebben we natuurlijk niet te klagen wat vakantie betreft : een week rond 1 november, 2 weken kerstvakantie, een week in het voorjaar, 2 weken paasvakantie, de officiële feestdagen en dan heel juli en augustus vrij… en dat allemaal gewoon doorbetaald.

Het enige jammere, waar veel collega's problemen mee hebben, is dat we nooit een

vrije dag kunnen nemen als het ons uit komt : als je iets te doen hebt, je kind is ziek, of je hebt gewoon geen zin bv…

We hebben wel 4 dagen ‘omstandigheidsverlof’ voor als iemand die onder hetz. dak woont ( NIET voor je moeder bv die dringend naar het ziekenhuis moet), ziek is OF je een officiele zaak moet regelen (akte tekenen of zo) maar daar moet je dan een officieel bewijs van afgeven.

Je weet wrs wel dat mijn jongste dochter dyscalculie heeft en ik, bij examens, hier echt alles in moet pompen wat wisk., wetenschappen en aardrijkskunde betreft. De rsultaten zijn dan ook schitterend (wat verwacht wordt van de school want vrijstelling kan niet ondanks een attest dyscalculie )

Ze moet net als iedereen minstens de helft halen maar dat lukt wel want ze is enorm verstandig en als je haar nèt voor het examen alles opnieuw uitlegt, blijft het tot net na het examen ‘plakken’ ( zo haalde ze de laatste examenreeks 70% voor wiskunde terwijl ze zonder mijn hulp mss 20 % haalt ) maar ja, dat vraagt enorme inspanningen van mijn kant zoals bijlessen wisk volgen want da's eigenlijk chinees voor mij (ze zit op het hoogste niveau van midd. ond hier in Vlaanderen)

en ik moet het snappen en BLIJVEN snappen zodat het parate kennis blijft en ik het haar telkens opnieuw kan uitleggen…

Hier hebben ze de namiddag vrij om te studeren en als het die vakken betreft, is mijn hulp hier echt wel nodig maar ik kan geen vrijaf nemen en dat zorgt elke keer opnieuw weer voor kopbreken…Bij onze zoon nam mijn man elke namiddag vrijaf want bij hem ging het er gewoon om dat hij anders voor de tv hing ipv te studeren maar bij A-S moet er echt van nul alles opnieuw en opnieuw uitgelegd worden en da's aan mijn man niet besteed.

Eén keer heb ik me ziek gemeld en een dag later stond een adviserend geneesheer aan de deur om te controleren of ik wel degelijk ziek was want achter je rug wordt natuurlijk vanalles gespeculeerd en, alhoewel ik verder zo goed als nooit ziek ben, sommige collega's lijken echt op de loer te liggen, alsof al je vrije tijd in de leerproblemen van je kinderen stoppen een luxe is…

Vorig schooljaar ben ik naar de directeur gestapt en heb haar een lessenrooster gevraagd met zo veel mogelijk vrije uren in de namiddag (een fulltime in het middelbaar onderwijs is maar 22 u les - de rest doe je thuis- maar als de directie niet meewil, kan je de hele dag op school zitten terwijl je mss 3 uur les hebt die dag…) en gelukkig heb ik die gekregen na de nodige uitleg waarom. Ook dit schooljaar heb ik haar voor de laatste keer die gunst gevraagd. Ik ben benieuwd…

Ja kind, zelfs in het speciaal onderwijs vind je géén begrip voor leerstoornissen! Maar ja… nog 1 schooljaar en ze is uit het middelbaar onderwijs en dan kan ze verder aan de hogeschool of aan de universiteit, op voorwaarde dat er geen ‘statistiek’ bij komt kijken natuurlijk, en dan zit mijn taak wat dat probleem betreft erop…

Kinderen hè…

Liefs, Greet

• Jet

Hoi Greet,

Mijn vader was directeur van een school in het voortgezet onderwijs dus ik ben mijn hele leven opgegroeid met de voor en nadelen van een ouder “op school”. (5 weken naar Italie iedere zomer ;-))

Mijn paps was ook altijd de laatste weken van de vakantie een rooster in elkaar aan het “bouwen”. Rekening houdend met van alles en iedereen. Maar zijn prioriteit ging eigenlijk altijd uit naar de leerlingen dat die een aaneen geloten rooster kregen met zo min mogelijk tussenuren.

Toch hebben de juffen en meesters bij mijn kinderen iedere maand een ATV dag. Daar is al in het begin van het jaar rekening mee gehouden.

Nou ik hoop dat het een prettig werkrooster voor je wordt komend schooljaar.

gr, Jet