Hoe kan je het beste omgaan met schelden.

• Anne

Hallo allemaal,

Mijn zoon van 10 is sinds een maanden verschrikkelijk aan het schelden, als hij even zijn niet krijgt krijg je tirades zoals je bent een *rotwijf* een kankerwijf*, ik wil hier niet meer wonen, ik haat je enz. Daarbij is hij een kind wat klokje rond toezicht en begeleiding nodig heeft.

Rustig blijven is het advies, zet hem apart en probeer er daarna over te praten. Hij heeft een stoplicht om zijn buien te controleren, nou verzin het maar, we doen het allemaal.

Het probleem is rustig blijven is er bij mij niet meer bij, het snijd door mijn ziel, ik begin echt op het randje van overspannen te balanceren. Als hij boos is kwetst en sloopt hij, het hele gezin (oudere en jongere broer gaan echt gebukt onder zijn uitbarstingen).

Alle toestanden en problemen kon ik de baas, maar dit erbij is echt slopend.

Ik wil heel graag tips van *praktijk-deskundigen*, wie herkent dit enwat hielp bij jullie, hoe kan je dit schelden zoveel mogelijk minimaliseren?

Gr, Anne

• jolanda

ik herken dit heel duidelijk.mijn zoon is 13,5 en als hij zo een bui heeft loopt hij ook te schelden en alles te slopen en is zeer agressief.vooral tegen mij maar nu begint hij ook al tegen zijn zus van 15 en haar vriendje.hij scheld mij uit voor al wat lelijk is(kankerhoer,teringwijf,wat ben jij voor een moeder en noem maar op)dit doet egt oijn.dat weet je zelf.negeren zeiden ze tegen mij ook.maar je gaat er van binnen aan kapot.t vreet je op.ook ik sta op t punt van doordraaien.heb van de huisarts al slaappillen en pillen om rustig te blijven.maar dat gaat toch zo allemaal niet.ik ben nu aan t overwegen om m op een internaat te laten plaatsen.want zoals t nu bij ons gaat gaat t nog een keer egt mis.ik ken je helaas geen raad geven maar je wel laten horen dat dit niet alleen bij jou zo is.bij mij is t ook zo erg.ik weet hoe je je voelt.kapot

• Marieke Pots

Anne, een echte oplossing heb ik niet, ik weet alleen dat het veel minder wordt naar mate ze ouder worden. Onze jongste zoon kon op de leeftijd van 10, zoals jouw zoon, ook zo ongenadig schelden. Zelfde woorden, met wat extra er bovenop. Hij is nu 14, en de laatste keer was een paar maanden geleden. Hij was zo boos, voelde zich zo in het nauw gedreven, en hoppa, het k-woord was er weer uit. Onze zoon houdt het niet alleen bij dat woord, hij voegt er nog iets aan toe. Maar omdat het nu nog maar heel sporadisch gebeurd, de boosheid en het schelden, kun je er beter over praten. Hij ziet het beter als een eenmalig incident. Jouw zoon, en de mijne destijds ook, het was bijna dagelijkse kost. Ze zaten in het ritme van schelden en doen. Ik denk dat erover praten achteraf, wanneer hij rustig is, het beste is. En naar mate hij ouder wordt, gaat hij het beter begrijpen.

Misschien een beloningssyteem om de stimuleren. Als hij bijvoorbeeld een bepaalde periode niet heeft gescholden en/of gesloopt een klein cadeautje. Want ik geloof wel dat de zelfbeheersing heel moeilijk is bij ze.

Mareke

• petra

Hoi Anne,

Weet precies waar je het over hebt.Mijn zoon (8) ken ook zo verschrikkelijk uit zijn dak gaan als hij zijn zin niet krijgt.Het is al een hele tijd geleden dat hij dat K woord tegen mij heeft gebruikt.Er waren van die dagen dat het elke dag was.Werd er hypernerveus van.En er werd maar gezegd tegen mij, gewoon negeren.Dus ik dacht nou okee dan zal wel.Maar op een geven moment kwam ik er dus wel achter dat als ik het negeer ik het eigenlijk goed keurde.Dus heb ik het roer omgegooid en er wel op ben gaan reageren.Heb duidelijk gezegd er wordt tegen mij niet gevloekt doe je dat wel zit je binnen en heb dat dus ook gedaan en volgehouden maar dan ben je er binnen ook nog niet hoor.Want dan ben ik een heks(maar zonder toverstokje, anders had ik je al weggetoverd) en dan ben ik weer gek(je heb me in al die jaren nog niet echt gek gezien dus pas maar op) en dat haat hij me weer(jammer dan, je hebt het maar met mij tedoen).Ik zou het dus zeker niet negeren en duidelijk maken aan hem dat als hij zo vloekt tegen je dat daar iets tegen over staat.En inderdaad rustig blijven als hij van die woede aanvallen krijgt is moeilijk maar wel de beste remedie je hebt dan toch een beter overzicht over de situatie.Wil niet zeggen dat het mij altijd lukt hoor schiet ook nog wel eens uit me slof.We hebben allebei een behoorlijk temperamentje.En ik weet ook als hij van die kwetsende dingen zeg dat alleen maar doet om dat hij verschrikkelijk boos is(mijn zoon heeft er altijd weer spijt van).Ja en tips ik denk dat je daar zelf achter moet komen ieder kind is toch weer anders.Maar toch rustig blijven is het beste(ik ken makkelijk praten heb maar 1 kind.

Sterkte en groetjes Petra

• Anne

Ik vind het heel moeilijk, maar jullie verhalen sterken me wel, ik ben niet de enigste die hier mee te maken heeft. Soms kan ik zo aan mezelf twijffelen, net als bij jou Jolanda krijg ik ook die verwijten van *wat ben jij nou voor moeder*.

Maar het negeren is afgelopen, na vanmorgen weer een bui van meneer heb ik hem naar beneden gehaald om te praten. Hij heeft wel spijt achteraf, tranen met tuiten en dat hij zich niet kan beheersen.

We gaan toch werken met beloningssysteem, hij is verslaafd aan computeren, dat is nu aan banden, elke dag mag hij een uur achter de pc, ongeacht of het nu wel of niet goed gaat op een vaste tijd. Elke dag kan hij extra tijd verdienen. s'avonds na het eten mag hij nog een uur computeren, maar bij elke scheldpartij is hij een kwartier kwijt, dus 4 uitbarstingen en hij heeft noppes meer.

Het zal nog veel strijd gaan geven vrees ik, maar we hebben samen de regels gemaakt en onderhandeld.

Al word het maar een stukje minder dan ben ik al heeel erg blij!

• maggie

tja dat ligt wel aan de generatie denk ik al had ik woedeaanvallen maar heb het nooit in mijn hoofd gehaald om me moeder zo uit te schelden (moest ik ook niet proberen had ze alletwee me benen gebroken weet ik zeker)

waar is het respect gebleven????

mij zusje van 18 ook hor zegt ook gewoon kankerwijf tegen me ma vind ze heel normaal ? ik vind het niet normaal en ze krijgt het dan ook wel te horen van broer en zus!

mijn ma pikt het trouwens ook niet meer noem jij me zo? dan doe ik niks meer voor jou! maar ik denk dat het niet alleen met adhd te maken heeft maar ook met de maatschappij en de cultuur waar we nu mee leven. bij ons was het gewoon niet normaal om dat woord in onze mond te nemen. nu zeggen ze al in elke zin kanker dit en kanker dat!

schandalig!

groetjes maggie

• jolanda

daar heb jij ook gelijk in maggie.tegenwoordig is t ook niet normaal meer welke woorden de jeugd in hun mond heeft.ze weten nog niet eens wat ze zeggen.en hoeveel pijn ze de mensen daar mee doen.en t klopt ook dat dat nix met ADHD te maken heeft.iedereen gebruikt die woorden.en hunnie des te meer.maar t doet pijn als je zoiets naar je kop krijgt.eigelijk moesten ze eens met hun neus op de k woorden vallen.je gunt t niemand maar dan weten ze eigenlijk gelijk wat ze zeggen.nu is t stoere praat.nou ik zal je zeggen dat ik me dood schaam dat mijn zoon zulke wooren gebruikt.echt waar.

• seetje

, wow anne en werkt je systeem al. het geeft wel duidelijkheid. sterk in je schoenen staan en het ook consequent volhouden. hoe moelijk dat wel eens kan zijn. een stapje in de goede richting denk ik, want schelden .oh ,het is zo vervelend en kun je het op deze manier wat zelf in de hand hebben en sturen .prima toch. sterkte.