Help ik kan niet meer

• anna

Hallo ik ben Anna en ik ben moeder van 4 kids waarvan er 3 adhd hebben. Ze kosten me zo veel energie en tijd en ik kom nergens anders meer aan toe. Mijn man heeft ook adhd en is net zo erg als de kids. ik heb wel huishoudelijke hulp en krijg ook pgb maar ik moest mijn baan opzeggen omdat mijn man het thuis zonder mij niet redde en dus heb ik het pgb gebruikt om mezelf in dienst te nemen. maar ik red het nu niet meer alle tips die er zijn gebruik ik maar er komt geen schot in de zaak en ze luisteren echt absoluut niet. Hebben jullie nog tips hoe ik ze weer in de hand krijg?? Mijn kids zijn 13, 12, 11 en 5. We hebben ook hulp van jeugdzorg maar ik heb het idee dat ik er geen zier mee opschiet. We praten alleen maar ik wil hulp, ik wil rust en savonds wel eens op de bank zitten zonder geschreeuw dat er iemand naar de wc moet. Ik weet het echt niet meer. Anna

• Bernadette

Wow Anna ,

Jij krijgt wat op je bordje dat is niet mis zeg !!!!!!!!!!!

Vier adhders en nog de meeste ervan pubers het is niet mis .

Kun je van die PGB geen oppas inhuren , zodat jij ff er tussenuit kan gaan of weer kan gaan werken en thuis iemand de boel even laat sussen .

Zo ga je er zelf onderdoor , sterkte B

• esther

1.Een man met ADHD kan je er op het moment echt niet bij hebben. Zorg dat hij een baan krijgt, dan is hij overdag weg en heb jij het rijk alleen om de boel aan te pakken.

2. regel volgende week een dag oppas en in die vrijgekomen uurtjes ga jij veel meer PGB aanvragen. Had je trouwens al TOG?

3. Ga met de kinderen om de tafel zitten en zeg dit: het is nu niet gezellig. Ik ga ervoor zorgen dat het weer gezellig wordt. Er gaan hier dingen in huis veranderen, voortaan doe ik het zo: OF je bent rustig, OF je gaat naar je kamer om weer even rustig te worden. Jij mag kiezen. De eerste keren gaan ze zieken en kiezen ze voor hun kamer. Daarna gaan ze weer gewoon naar je luisteren.

Dat is de basis. Daarnaast ga je een ijzeren structuur aanbrengen. BV. om half acht gaat de wekker ELKE DAG af, dan moeten ze zich meteen aankleden en om stipt acht uur ontbijten jullie met z'n allen. Aan tafel heb je een kookwekker, elk persoon krijgt 3 minuten om aan het woord te zijn, de rest is stil (want Of rustig Of naar je kamer) en zo vul je verder de dag in.

Als je dit leest denk je: dat mens is getikt. Dat denk ik ook nu ik dit zo lees. Maar het werkt wel en als je het de eerste weken consequent vol blijft houden, kan je er steeds losser mee omgaan. En je hebt weer een gezellig gezin terug.

Weet je wat ook helpt? Een particuliere psycholoog. En BSM, vraag dat maar aan Jet.

• edwin

ik denk dat de enige manier om het een beetje draagelijk te maken is om de positieve kanten naar voren te brengen die de adhders met zich mee brengen.nou weet ik wel dat het makkelijk zeggen is vanuit deze positie maar ik heb andere dingen waar ik deze methode toepas en waar het redelijk werkt.laten we eerlijk wezen op een gegeven moment word je alles zo zat dat je alleen het negatieve gaat inzien.die cirkel proberen te doorbreken en proberen te genieten van de goede momenten.samen met het advies wat det geeft moet het wat draagelijker voor je worden.hoop het tenminste voor je

Succes Edwin..

• Greet

Hallo Anna,

als ik dit zo lees heb je het inderdaad niet onder de markt en ik vraag me eigenlijk af hoe je het zo lang hebt volgehouden.

Ik lees: ‘ik moest mijn baan opzeggen omdat mijn man het thuis zonder mij niet redde ’ en dan is mijn antwoord daarop ‘????????????????’

Het is inderdaad zoals Ester al zei : zorg dat hij een job zoekt want ik heb zo het idee dat er flink van je geprofiteerd wordt! ADHD-ers zijn namelijk helemaal niet hulpeloos hoor en een ziekte is het evenmin! Maar natuurlijk is ‘ik kan het niet aan’ of ‘ik kan dat niet’ de makkelijkste manier om alles in jouw richting te duwen!

Het klinkt ook van mijn kant waarschijnlijk bikkelhard maar denk aan jezelf, meisje!

Jullie hebben SAMEN vier kinderen op de wereld gezet, niet jij alleen!

En die man van je da's niet jouw zoon maar je PARTNER in dat moeilijke gezin!

Kom op, zoek hulp en probeer vooral je man te mobiliseren want dit slaat werkelijk àlles!

Sterkte, Greet

• anna

Hallo allen, mijn man heeft een eigen bedrijf en is overdag weg. Ik werkte in de avonden en in het weekend. En als ik dan thuis kwam dan was het huis een zooitje en de kinderen lagen volkomen overstuur in bed. Ook op school liep het met de oudste gewoon niet en moest ik constant komen praten en overleggen over dingen. Ik ga inderdaad meer pgb aanvragen en zorgen dat er meer hulp komt om de kids te helpen met huiswerk enz. Wat is TOG ?? Ik ga vanaf vandaag ook beginnen met die strakke structuur , alleen vraag ik me af hoe je het oplost als je kids niet naar hun kamer willen? De 2 oudste zijn al behoorlijk sterk en die pak ik niet zo 123 meer op. Ik ga ook mijn man voor het blok zetten; of hij werkt en helpt mee of hij gaat een andere woning zoeken want ik heb wel door dat als ik alleen ben met ze dat ik ze meer onder controle heb als dat hij thuis is. Want ik kan niet 4 kids opvoeden en hem er ook nog eens bij hebben met zijn irritante gedrag. Ik heb de website van de bsm-methode bekeken en ik vind het zeker een leuk idee. Maar ik ga eerst de boel thuis onder controle krijgen voor ik me weer in iets anders stort. Dank jullie wel allemaal voor deze reacties!! Groetjes Anna

• esther

Zo, petje af. Wat een ferme taal. Je man moet inderdaad voor het blok gezet worden. Of hij gaat meeroeien of hij gaat afdobberen.

Jouw man klinkt trouwens net als mijn man, jij hebt dus ook een extra kind in huis. Is hij soms een ADHD-er? Mijn man heb ik heel even aan de ritalin gezet. Hielp als een tierelier. Hij heeft daardoor veel van zijn eigen gedrag geleerd.

Over dat op hun eigen kamer zetten: Dat is juist het leuke aan de methode. Zeg tegen de oudste: We gaan er weer een gezellig gezin van maken. Wil je meehelpen. JA. Laat hem/haar meedenken. Neem wat ideeen over en voeg zelf wat ideeen toe. Je komt met een plan van aanpak. En dan vertel je hoe het basisprincipe wordt. Wie niet rustig is, gaat na een waarschuwing naar zijn kamer. Dit is geen straf, maar een time-out plek om weer rustig te worden. Je hoeft ze er niet spartelend in te sjouwen. Je hoeft niet boos te zijn, ze mogen alleen niet meer bij de rest van het gezin zijn omdat het dan niet meer gezellig is.

Ik heb geen feeling met pubers, maar draai zelf een verhaal als dit in elkaar in een taal en op een manier waarvan jij weet dat het beste aan zal komen. Dit is niet mijn idee, dit is het idee dat ik van onze kinderpsycholoog heb gehoord.

TOG is een extra kindrebijslag. Kijk op www.svb.nl. 199 euro per kind per kwartaal.

Succes succes succes succes succes

• anna

Hallo, ja het klopt mijn man is ook een adhd-er. En tuurlijk hou ik wel rekening met hem, maar hij doet dat nooit eens met mij en daar baal ik gewoon van. We hebben ondertussen het gesprek gehad, ik ben compleet uit mijn dak gegaan (was wel ff lekker, had wel knallende hoofdpijn maar ja) Hij schijnt het wel opgepikt te hebben en hij heeft nu bepaalde taken op zich genomen. Ook hebben we een schema gemaakt dat we om de beurten een avond vrij hebben en dat als het zijn beurt is dat hij de kids niet het bed inscheld maar ze netjes helpt en normaal tegen ze doet.Mijn man heeft ook wel aan de ritalin gezeten maar dat was echt niks voor hem, hij zat als een zombie op de bank en was echt heel suf ervan.Ook met zijn werk was het erg gevaarlijk, hij is lasser en daar moet hij erg alert in zijn natuurlijk. En nu hij hartproblemen heeft mag hij het niet meer. Ik vind het ook niet erg dat hij zo druk is enzo en hij doet ook veel leuke dingen, maar ik werd er zo moedeloos vandat ik voor alle belangrijke dingen opdraaide en hij niks deed. Anyway, de druk is nu van de ketel en ik ben op mijn strepen gaan staan. Dus we hopen maar op het beste, al weet je dat met adhders natuurlijk nooit!!!!!!! Ook met de kids gaan we samen met de psychologe afspraken maken en een superstrak schema voor de komende maanden. Ik hoop echt dat het lukt! ik hou jullie op de hoogte!!! Dank je voor je reactie Esther! Jouw man heeft ook adhd ?? Hoe lossen jullie dat op dan ??? Ben benieuwd! Groetjes Anna

• desiree

Lieve Anna,

ik weet niet goed hoe ik moet reageren op jou bericht.ik heb 2 kinderen waarvan 1 met adhd/gilles de la tourette,en ik wordt al knetter gek!!!

het geen wat ik jou wilde laten weten is dat wij ook eerst (paar jaar) bij jeugdzorg liepen.Maar dit schoot niet op. Dat hebben wij ook laten weten, op een rustige en positieve manier. Wij zijn toen doorverwezen naar de bascule. Daar lopen wij nu ruim een jaar. het lijkt er op dat er nu iets gebeurd.

Alles zit onder een dak.Waneer mijn man en ik voor ouderbegeleiding gaan weet die persoon ons te vertellen wat er twee dagen daarvoor met zijn collega is besproken toen mijn zoontje voor zijn therapie daar was.

Er wordt dus echt samen gewerkt.

Het is een team van collega's. Mijn man en ik hebben nu het idee “he,he er gebeurd wat”"

Ze komen het idee waar je ook echt iets mee kan….

ik hoop dat jullie met deze informatie is kunnen.het is fijn dat jeugdzorg er is, maar zoals ze ons ooit hebben gezegt“” sommige dingen zijn zo gecompliceerd ,daar moet andere hulp bij komen“”Voor ons was dat de bascule.

veel liefs desiree

• anna

Hoi Desiree, ik heb de website bekeken van de bascule en het zag er goed uit. Ik ga er zeker met de psychologe van de jeugdzorg over hebben want wij hebben ook het gevoel dat we niet echt verder komen zo. Ze komt 1 keer in de week of soms per 2 weken. Ze hoort ons verhaal aan, geeft ook wel tips en ideeen maar die hebben we zelf ook allemaal echt wel geprobeerd. Het is een beetje in een kringetje lopen zo. Verder heb ik nu zo,n strak schema op gesteld dat er bijna niet eens ruimte is om adem te halen maar ik kan nu voor het eerst s,avonds rustig op de bak koffie drinken en dat is al in geen maanden gebeurt. Ook mijn man doet echt zijn best en ik moet zeggen dat ik daar best wel van sta te kijken. Voorheen was er toch een bepaalde desinteresse en die lijkt hij nu niet te hebben. Het speelt natuurlijk ook nog wel mee dat we echt van elkaar houden en elkaar gewoon niet kwijt willen ondanks de vele problemen. Gek eigenlijk dat je dat gevoel toch ergens houden ondanks de vreselijke ontploffing van vorige week. Maar goed dinsdag komt de pychologe weer en dan zal ik wel het een en ander uitprinten van de website van de bascule. Verder heb ik nog 1 vraagje, zijn jullie ook lid van de vereniging balans en hoe vinden jullie het daar op de site ????? Groetjes Anna