Hallo, ik ben nieuw hier, maar heb meteen even een vraagje. Mijn zoon is ADHDer en is nu 17 jaar. We weten dat hij ADHD heeft vanaf zijn 9de. Hij is niet aan de medicijnen (mag niet van de psych ivm vroegere tics), wel zit hij aan de homeopatische medicijnen, wat hem écht helpt.
Ondanks héél veel problemen hebben we het thuis nog altijd kunnen redden, maar nu weet ik het even niet meer. Misschien heeft één van jullie een puber (gehad) en weet raad met mijn probleem.
Sinds een tijdje (2 jaar) weet ik dat hij af en toe blowed (waar ik het natuurlijk niet mee eens ben, dus vind ik die troep dan is het hier weer feest). Dat blowen is nu uit de hand gelopen. Ik miste op een gegeven moment (nu al voor de 2de keer) geld uit mijn porte-monnaie, wat blijkt voor de wiet. Ik heb hem nu een ultimatum gesteld. Stoppen met die troep, voorlopig op tijd thuis (als hij uitgaat) en pas als hij heeft bewezen dat hij is gestopt (geen kringen meer onder zijn ogen) mag hij later thuiskomen.
Vandaag heeft hij thuis allerlei klussen moeten opknappen om zogezegd het gestolen geld terug te verdienen. Hij doet dat dan wel, maar vraag niet hoe en met wat voor gezicht.
Nu komt het……………..hij geeft míj de schuld voor alle dingen die thuis gebeuren omdat ík al die regeltjes stel. Bijv. van míj moet hij altijd veel te vroeg thuis zijn (half 3), hij mag niet blowen, hij moet meer zijn best doen op school (waar we hem overigens altijd mee helpen), enz.
Ik heb hem gezegd dat ík me ook aan regeltjes moet houden, bijv. híj verwacht toch dat hij steeds schone kleren in de kast heeft hangen, hij verwacht toch iedere avond dat ik het eten heb klaargemaakt, enz.
Een heel lang gesprek met hem gehad dat alles te maken heeft met zíjn gedrag, dat hij niet altijd anderen de schuld moet geven als hem iets gebeurt, enz. Toch leert hij hier niet van. Vanmiddag heb ik hem de deur gewezen toen hij met míjn spullen begon te gooien (hoeveel geld moet ik nog uitgeven om alles heel te hebben in huis). Vanavond geen woord erover, geen sorry mama, niets. Ik weet gewoon nu even niet meer hoe ik verder moet met hem. ik ben in staat om hem voorgoed de deur te wijzen. Maar dan? Hij moet zijn school nog afmaken en …. voel me nu zo machteloos.