Ik hoop dat dit zo goed overkomt maar hieronder heb ik een adres geplakt van een site uit amerika met allemaal verslagen van verschillende medische onderzoeken die zijn geweest met atomoxetine/ strattera. Het is allemaal wetenschappelijke engelse tekst dus echt voor de liefhebber.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed
Wat ik op de bijsluiter van mas heb kunnen lezen is dat het effect heeft op de neurotransmitter noradrenaline (in amerika norepinephrine)
Ritalin en fam. heeft direct effect op de neurotransmitter Dopamine.
Toch hebben al deze neurotransmitters met elkaar te maken namelijk:
Tyrosine samen met een enzym vormt DOPA. De volgende stap van het lichaam is om van DOPA - Dopamine te maken. In bepaalde cellen wordt vervolgens Dopamine omgezet in Noradrenaline en van Noradrenaline wordt Adrenaline gemaakt. Het zit dus allemaal als een keten aan elkaar.
Dopamine heeft in de hersenen twee functies. Direct als 1. neurotransmitterstof om een zenuwimpuls door te geven en als 2. neuromodulator. Je kan het misschien een beetje vergelijken met een voordeur. De neurotransmitter is de voordeur van een eensgezinswoning - een op een. Een neuromodulator is de voordeur van een flatgebouw. Als je door de deur bent dan kan je naar een heleboel huizen toe.
Noradrenaline werkt hoofdzakelijk als neuromodulator. Daarmee werkt het veel meer diffunderend in zijn hele omgeving.
Esther schrijft: dit medicijn is de neurotransmitter Atomoxitine. Die werkt in het voorhoofd. Het is er maar één. Ritalin schijnt op drie plekken te werken, waarvan óók op deze ene plek.
Dit is dus niet helemaal juist volgens mij. Atomoxitine is meer de werkzame stof en het heeft invloed op de noradrenaline. Noradrenaline zit toch ook door de hele hersenen en niet alleen in het voorhoofd. Wel zitten in de frontale corticale gebieden de aan gedrag, emotie en humeur gerelateerde gebieden.
Noradrenaline speelt een rol bij waakzaamheid van het lichaam en zorgt voor aandacht- en gedragreativiteit als reactie op opvallende stimulatie als b.v. een wekker. Als atomoxitine of strattera er voor zorgt dat er minder noradrenaline is dan kan ik me zo voorstellen dat de reacties op provocaties zullen verminderen. Een wekker zou je natuurlijk ook kunnen vergelijken met een provocatie in de vorm van een scheldpartij of zo. Daarmee zal het lichaam minder snel in de hoogste boom gaan zitten. Zeker weten doe ik dit niet. Het is alleen een veronderstelling van mijn kant.
Affijn, geen idee of jullie hier ook daadwerkelijk iets aan hebben en of het duidelijk is .
Als het werkt en minder bijwerkingen heeft kan het alleen maar een verbetering zijn. Toch! Jullie zullen zelf allemaal wel gemerkt hebben dat het ene middel wel en het andere middel goed aanslaat en dat het voor iedereeen anders is. Ik denk dat je het alleen maar kan weten door het uit te proberen. Het ene lichaam heeft namelijk andere behoeften en tekorten dan het andere.
gr. Jet