Telegraaf

• Jet

Voor iedereen die niet de telegraaf leest hier het volgende artikel:

NIEUW GENEESMIDDEL VERMINDERT ADHD

De behandeling van de aandachts- en concentratiestoornis ADHD met behulp van medicijnen lijkt sterk verbeterd. De komst naar Nederland van het geneesmiddel Strattera (stofnaam atomoxetine) wordt door medici, ouders en belangenverenigingen toegejuicht.

OUDERS DOLBLIJ MET KOMST VAN REVOLUTIONAIR MIDDEL

De producent van het medicijn, Eli Lilly, spreekt van een “echte doorbraak in de behandeling van kinderen en pubers met ADHD”. Het zou een 24-uurs werking hebben, slechts milde bijwerkingen te zien geven en derhalve geschikt zijn voor een continue behandeling. Het middel wordt wereldwijd al door 2,3 miljoen mensen gebruikt.

Prof. dr. Jan Buitelaar, kinder- en jeugdpsychiater aan het Universitair Medisch Centrum St. Radboud in Nijmegen, deelt het optimisme. Dit medicijn is een belangrijke vooruitgang in de behandeling van ADHD omdat het de symptomen gedurende de hele dag, dus niet alleen op school maar ook buiten schooltijd reduceert.

Woordvoerder Arga Paternotte van Balsn, de vereniging voor ouders van kinderen met leer-ontwikkelings- en gedragsstoornissen, zegt blij te zijn dat er nu een alternatief beschikbaar komt voor geneesmiddelen zoals antipsychotica, die vaak noodgedwongen bij ADHD worden voorgeschreven maar hiervoor niet zijn geregisreerd. ADHD, een afkorting voor Attention-Deficit-Hyperactivity-Disorder, is een aandachts en concentratiestoornis met hyperactiviteit, die ongeveer bij vier procent van de schoolgaande kinderen voorkomt. Het is een neurobiologische aandoening met grote gevolgen, niet alleen voor de ontwikkeling van het kind zelf maar de ziekte betekent ook een enorme belasting voor de ouders, broertjes en zusjes en verdere omgeving.

Onlangs gehouden internationaal onderzoek door de World Federation for Mental Health laat zien dat 81 procent van de Nederlandse ouders een behandeling zouden willen die verschijnselen van ADHD gedurende de hele dag effectief onder controle houdt. Meer dan de helft van de ouders (56 procent) geeft aan dat de huidige behandeling met methylfenidaat, een opiaat, daarin niet slaagt.

Aldus de Telegraaf van vanmorgen.

gr. Jet

• maggie

en mogen volwassen het ook gaan gebruiken?

lol

• mas

Volgens onze psychiater kost het voor onze zoon van 13 rond de 100 euro per maand als je het zelf bekostigd, ik wacht de concerta af, maar strattera spreekt mij meer aan, veel minder bijwerkingen. O. klaagde nu al dat hij veel slechter slaapt:(

mas

• esther

Jet, dank je wel voor je typ-kunst. Ik heb net al een berichtje gestuurd over die strattera, en zie nu pas dat jij er al vanaf wist. Ik speur nu het internet af, samen met mijn gezinshulp, die medicijnen studeert. Ik had net vanacht bedacht dat mijn dochter dan maar zonder medicijnen door het leven moest, dat ze met haar iq van 130+ dan maar naar het speciaal onderwijs zou gaan, dat ze dan maar geen vriendinnetjes zou hebben (op het kinderfeestje van zaterdag moest ze op de gang staan), en dat mijn man dan waarschijnlijk GEK zou worden van haar en ons huis zou verlaten.

En dan nu een jubelend tekstje uit de telegraaf. Ik zal vanacht een stukje beter slapen, maar ik ben toch bang dat ik het allemaal fout doe. Dat ik een slechte moeder ben en dat ik mijn dochter drogeer omdat ik hetzelf allemaal niet goed genoeg aankan.

• mas

daar zeg je wat maggie, want het is dus niet geregistreerd voor vowassenen, da's dus pech…

mas

• seetje

het allerbeste medicijn is. Deflexibiliteit en acceptatie van mensen onder elkaar. en dus ook docente. mijn zoon zijn ene juf deelt huilstickers uit. en de andere juf deelt lach stickers uit . want die vind het zo knap als het voor mijn zoon goed.gaat. de stickers zijn voor mijn zoon om de dag delen samen met hem te bespreken en hier dus een sticker bij te geven. ma. di. om de week wo. huilstickers. en do. en vrij. lachstickers in zijn boekje. nog even aanzien. en dan het kaai harde bewijs even bij de rt.er onder haar neus duwen. groetjes seetje

• Jet

Hoi Esther,

Draai het gewoon om: Drogeer je man zodat hij zo stoned als een apengarnaal door het huis loopt en geen last heeft van je dochter..:D:D

En schuldgevoel is een hele slechte raadgever. Alleen jij kan bepalen wat er noodzakelijk is om de sithuatie thuis werkbaar te houden voor jezelf en je kinderen. Als jij er aan onderdoor gaat dan heeft je dochter er nog veel minder aan.

Het is NIET jouw falen, maar je dochter heeft gewoon een probleem waar nog geen goede oplossing voor is. Zolang je blijft zoeken, voors en tegens tegen elkaar afweegt en dan voor jezelf een beslissing neemt dan is dat voor dat moment de goede beslissing. Dat hij na een half jaar (of een week) achterhaald is dan zal je opnieuw moeten afwegen. Je hebt het beste voor met je kind en op die basis maak en neem je de beslissingen. Het blijven natuurlijk hele moeilijke….

gr. Jet